Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 00:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 10-01-15 10:54 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-24 16:36
Inlägg: 6
Ort: Trollhättan
Hej,
jag läste tråden om thermos i bagagen för att lagra värme - intressant.

Men något som jag funderat länge på är varför inte bilmotorer i kalla klimat är isolerade??
Ett argument mot är ju naturligtvis att direktkylningen på motorblocket försvinner. Detta kan ju relativt enkelt lösas med att isoleringen ligger ett par cm från blocket och skapa en öppning i fram- respektive bakkant av motorn. Dessa öppningar bör då ha klaffar som öppnar sig vid ca 70 grader. På en modern diesel borde kylarens kyleffekt räcka gott och väl så där skulle man nog kunna skippa kylklaffarna.

På min båt är motorn (marinvariant av volvo B30) inbyggd i en isolerad låda för ljudets skull, det är ingen isolering neråt så där kyler de fuktiga bottenborden lite grann. Ändå håller den sig varm i flera timmar.

M.v.h. Niclas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-16 10:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Det finns ju bra mycket isolering och saker förbyggda för att hindra fartvindskylning av motorn, speciellt i moderna dieselbilar. Isolering ovanför motorn som hindrar värmen från att värma upp motorhuven varifrån all värme strålar ut snabbt, är också effektiv. Antingen det nu sker genom en plastkåpa över motorn (som i moderna tyska bilar med "designat" motorrum) eller med en isoleringsmatta på insidan av huven.

Ytterligare en viktig sak är att hindra avkylning av motorn pga luftdrag genom värmepaketet (och självcirkulation av kylvatten genom det). Det finns många bilar där motorn håller sig varm betydligt längre om man stänger av värmen innan parkering. Om bilen har klimatanläggning kan man behöva klura en del för att komma på hur man ska få den att lämna rätt spjäll och kranar stängda när man slår av tändningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-17 14:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tror att det skulle kunna vara en bra lösning förutsatt att man kan isolerar bra nog. Finns t ex termoflex® HT cellgummi som klarar upp till 180°C eller liknande. Avgasgrenrör kan man först isolera med avgasbandage.

Jag tror luftkyllningen av blocket inte behövs alls bara kylaren har tillräcklig överkapacitet.

På extrema snålhets tävlingar brukar motorn också vara isolerad för att undvika värmeförluster.

Ännu bättere vore det om man dessutom änvände överskottsvärmen för att driva motorn istället för att värma luften

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011