Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 01:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-06-10 10:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hanomagen -med trummor fram- är väldigt känslig för obalans i frambromsara, det känns direkt i ratten.

Jag har problemet at VF börjar att ta lite innan HF bromsen bromsar när man bromsar lätt och det är ganska störande även om den bromsar jämt när man tar i mera.

Har justerat bromserna fram så att de nästa ligger åt lite och har luftad HF så det är inte problemet. Däremot så tror jag att bromcllindern VF rör sig lättare än HF som gör att HF "tvekar" lite innan den börjar bromsa.

Enklast och bäst vore det att byta bromscylinder men det är tyvärr inte lätt att hitta dessa dag. Jag funderar nu på att demontera bromcylindern HF och se om jag med fin slippapper kan putsa cylinderloppet och kanske öven kolven om det ser ta att behövas samt byta o-ringer rund cylinderna om det finns några såna rund kolven.

Vad tror ni om det? Klarar helt vanliga NBR o-ringar bromsvättska (DOT4)?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 14:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Det är knappast O-ringar till kolvarna i en hjulcylinder för trumbroms, mer troligt att det är en "kopp-packning". De är ganska standardiserade, och diametrarna på hjulcylindrar är också ganska standardiserade (jämna bråkdelar av tum). Mekonomen hade åtminstone för ca 10 år sedan såna där packningar, oftast i en sortimentlåda under disken.


Förutom möjligheter att slipa ur en hjulcylinder med smärgelduk finns det också speciella honingsverktyg för bromscylindrar. T ex
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82485

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 14:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Det är knappast O-ringar till kolvarna i en hjulcylinder för trumbroms, mer troligt att det är en "kopp-packning". De är ganska standardiserade, och diametrarna på hjulcylindrar är också ganska standardiserade (jämna bråkdelar av tum). Mekonomen hade åtminstone för ca 10 år sedan såna där packningar, oftast i en sortimentlåda under disken.


Ok tack för bra tips, i LHM baserade Citroen hjulbromscylindrar förekommer det O-ringar i hjulcylindrar men det är säkert en "egen" lösning av dem.

torbjorn skrev:
Förutom möjligheter att slipa ur en hjulcylinder med smärgelduk finns det också speciella honingsverktyg för bromscylindrar. T ex
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82485


Ja en sån kanske man borde "investera" i, men jag hopas att det inte är så illa så att det är lätt att putsa bort evt rostangrepp och smuts.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 15:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Men tror du/ni att jag klarar mig med ovanstående ingrepp? Det finns i varje fall ingen läckage eller så (nu) vid cylinderna.

/Aran

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 15:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Jag tycker att det borde räcka.

Honingsverktyget är ju speciellt bra att ha om det är en bromscylinder som inte har genomgående borrning, det är svårt att slipa hela vägen in i ett bottenhål med smärgelduk.

Ska man ändå byta packningar i hjulcylindern så skadar det inte att byta dammskydden också.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-15 13:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har nu gjort ingreppet med hjälp av Dremel met liten rund slip och sedan miniatyr stålborste och slippning med 600 och 1200 för hand.
Cylindern såg faktist inte illa ut alls, väldig lite rostmissfärgning. Gummitätningarna också fortfarande mjuka och oskadade så de återanvände jag. Fjädern mellan packningarna har en slags solfjäder som trycker ut packningarna mot cylinderväggen som jag för att motverka evt läckage bände ut lite. Kollade inte så noga men tror det är 22,2 mm cylindrar så det borde ifs ha gått att köpa nya packningar.

Vid provkörnig så känns det nu bättre och troligtvis klarar det nålsögat vid SBP men den har fortfarande en tendens tilll att bromsa aningen tidigare på vänstersidan än på höger (som jag fixade) trots nogrann justering och det ger en liten reaktion i ratten inte så mkt men ändå märkbart. Sedan bromsar den helt rakt, möjligen är då höger (den renoverade) sidan tom lite bättre.

Kan det bero på att jag användde lite kopparfett för att rostskydda cylinder och kolven som gör den lite trögare eller för att cylindern/packningarna behöver "sätta sig lite? Skulle kunna göra samma procedur på andra sidan men har annars inga uppslag om hur det kan bli olika "reaktionstid".

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-15 14:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Kopparfett är inte alls bra att ha i närheten av gummidelar i bromshydraulik (undantaget då de bilar som har LHM som bromsvätska), eftersom det är baserat på mineralolja.

Det finns ju ett speciellt bromscylinderfett som inte angriper naturgummi, det är bättre att använda sådant om man absolut måste fetta in någonting inne i en bromscylinder.

När det gäller att få trumbromsar att ta jämnt så är det också viktigt att returfjädrarna är exakt lika starka på båda sidor. Om någon fjäder är t ex uttöjd eller mycket rostig så kan det räcka för att ge problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-15 14:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Kopparfett är inte alls bra att ha i närheten av gummidelar i bromshydraulik (undantaget då de bilar som har LHM som bromsvätska), eftersom det är baserat på mineralolja.


Ajaj jag är för van med LHM system märkar jag. Så du råder mig att ta isär och rengöra packning och cylinder från kopparfett asap?

torbjorn skrev:
Det finns ju ett speciellt bromscylinderfett som inte angriper naturgummi, det är bättre att använda sådant om man absolut måste fetta in någonting inne i en bromscylinder..


Ja det verkade ju bra att ha något där som rostskydd mellan kolv och cylinder. Såg att det fins firmor i USA som sätter in RVS mantel i bromcylindrar det verkar ju den mest hållbara lösningen, tyvärr har jag ingen svarv annars skulle man kunna göra sånt själv.

torbjorn skrev:
När det gäller att få trumbromsar att ta jämnt så är det också viktigt att returfjädrarna är exakt lika starka på båda sidor. Om någon fjäder är t ex uttöjd eller mycket rostig så kan det räcka för att ge problem.


Du menar returfjäder till backerna? Det ser hela och fina ut på båda sidorna liksom alting inuti trummorna egentligen, men något måste göra att backerna initialt rör lättare på sig på ena sidan än andra sidan det är klart.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-15 21:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Jo, som sagt, det är nog bäst att sanera bort kopparfettet så fort som möjligt.
Bromscylindrarna brukar klara sig bra från rostskador ändå, om bara bromsvätskan är fräsch och vattenfri.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-16 08:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
torbjorn skrev:
Bromscylindrarna brukar klara sig bra från rostskador ändå, om bara bromsvätskan är fräsch och vattenfri.


Dvs om man byter den regelbundet. För det gör ju alla, eller hur :wink:

Biltema har billiga småtuber med en sorts siliconfett särskilt att smörja gummidetaljer i bromscylindrar med. Jag brukar använda det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-16 16:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ska ta mig en sväng till Biltema köpa både specialfettet http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83231 ? och honingsverkyget http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82485 inte minst för att det ser så coolt ut :-)

Då kan jag samtidigt ge mig på bakbromsen, på bromsbänken hs SBP syntes att VF fortfarande bromsade tidigare än min renoverade HF, men det hade de inga synpunktar på, för när de ökade bromstrycket så blev det jämt och bra (precis som det känns i bilen) 2,5 -2,5 enl protoollet.

Däremot bromsade VB nästan inget alls; VB 0,4 (!) mot HB 2,5. Man skulle nästan ana ett samband här, t ex om det är diagonala bromskretsar och jag har rejält med luft VB eller bromsinställningen alldeles för löst, så kanske det skulle kunna färklara det hela? Men det finns även en bromskraftsfördelare till bakhjulen som jag inte studerat närmare, om det är diagonala kretsar så borde den vara dubbelt utförd med alla juster(o)möjligheter som jag kan föreställa mig då.

Annars lyckade jag och min son spräcka strålkasterglaset till den nästan nya strålkasteren inför besikningen när jag hade gett honom i uppdrag att torka lite condens i den med varmluftspistolen så råkade den stå i läge med rejäla sprickor rakt över som följd :-( Limmade eländet med epoxi och superlim och fick -hör och häpna- ingen anmärkning på det förutom att den var inställd för låg eftersom jag i stressen inte hunnit kontrolera den och inte upptäcka ett trasigt höger bromsljus heller.

Dessutom glapp i vänstre undre spindelled, jag tror att jag har en ok reserv annars blir det säkert bökigt att hitta en till en Hanomag från 72 och ett litet hål i avgassystemet som ja får svetsa.

Det finns alltså att göra, men om man ser de från den positiva sidan så är allt annat godkännd :-)

Byta bromsolja varje år javisst, vilket opraktiskt system med dessa DOT 1-4 bromsoljor; en hydroskopisk vätska i ett öppet system som med till en stor del av stål som blir varm och kallt och är i en svår miljö det är ju att be om problem. Varför har inte alla bilar LHM som Citroën införde på 60-talet i sina flesta modeller? Visst, den bör också bytas nån gång då och då men den är i varje fall rostskyddande och vattenavstötande

Det finns numera en silikon bromsolja, DOT 5 som inte är hygroskopisk och kanske passar bättre i en veteranhusbil som inte körs så mkt, men jag läser blandade uppgifter om. Dels får den inte bladas med DOT 1-4 så det gäler då verkligen få ut all gammal bromsvättska, och dessutom lär den vara mera kompriimeringsbar och därför ge lite störe pedalväg. Vissa säger tom att det kan vara en nackdel att vätskan inte absorbera vatten i systemet, ungefär som att det är bra att etanol tar bort vatten ur bränslesytemet, men det är inte riktigt jämförbar eftersom bromsvättskan inte (ska) förbrukas på samma sätt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-30 12:16 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
hur trögt ska det vara att vrida på hjulen då man pallat upp bilen? Jag tycker mina bak hjul är lite trög att vrida, och det går inte att snurra på dom.

Dessutom kan bilen vibrera ganska mkt om man bromsar försiktigt. Och skivorna är mkt olika nött.

anliggande bromsar?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-30 13:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
askilje skrev:
hur trögt ska det vara att vrida på hjulen då man pallat upp bilen? Jag tycker mina bak hjul är lite trög att vrida, och det går inte att snurra på dom.

Dessutom kan bilen vibrera ganska mkt om man bromsar försiktigt. Och skivorna är mkt olika nött.

anliggande bromsar?


Det låter helt klart som om dina bakbromsar ligger an för mycket. Man brukar också märka sådant på att fälgarna blir varma.

Den vanligaste orsaken till att skivbromsar ligger an är att beläggen kärvar i bromsoket pga smuts och rost på glidytorna. Det är lätt att åtgärda genom att plocka loss beläggen och skrapa/fila rent överallt, provmontera och kolla att allt går lätt innan det sätts ihop slutgiltigt. Smörj glidytorna med t ex kopparpasta.

Om bromsoken är s k glidande ok så måste de också gå lätt på sina glidskenor eller glidpinnar, även där gäller att putsa rent och smörja ordentligt. Om det är glidpinnar så ska de inte smörjas med kopparpasta utan med molyfett eller något specialfett.

Om handbromsmekanismen är inbyggd i bromsoken så kolla noga att den verkligen går tillbaks till ändläget då handbromsen är släppt. Kärvande eller feljusterade vajrar kan göra att handbromsarmarna på bromsoken inte går tillbaks hela vägen, och då fungerar inte självjusteringen som den ska.

Till sist kan det förstås även på skivbromsok hända att anliggande bromsar beror på att kolvarna kärvar i bromscylindrarna, som det diskuterades i början av den här tråden. Dock ser kolvar och gummitätningar annorlunda ut på skivbromsar, vanligtvis är kolven helt slät och tätningarna ligger i spår i bromscylindern.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-30 16:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ser nu att jag aldrig skrev en uppföljare om detta. I mtt fall visae grundproblemet vara bromsslangerna fram som var så så svällda att vätskan inte könde strömma fritt!

Nya (lyxiga teflon och rostfrittstål omflätade) bromsslanger löste många problem!

Bak var det däremot läckage ur ena cylindern, det blev avhjälpt med renoverade cylindrar vb och hb.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-03 19:11 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
torbjorn skrev:

Det låter helt klart som om dina bakbromsar ligger an för mycket. Man brukar också märka sådant på att fälgarna blir varma.

Den vanligaste orsaken till att skivbromsar ligger an är att beläggen kärvar i bromsoket pga smuts och rost på glidytorna. Det är lätt att åtgärda genom att plocka loss beläggen och skrapa/fila rent överallt, provmontera och kolla att allt går lätt innan det sätts ihop slutgiltigt. Smörj glidytorna med t ex kopparpasta.

Om bromsoken är s k glidande ok så måste de också gå lätt på sina glidskenor eller glidpinnar, även där gäller att putsa rent och smörja ordentligt. Om det är glidpinnar så ska de inte smörjas med kopparpasta utan med molyfett eller något specialfett.

Om handbromsmekanismen är inbyggd i bromsoken så kolla noga att den verkligen går tillbaks till ändläget då handbromsen är släppt. Kärvande eller feljusterade vajrar kan göra att handbromsarmarna på bromsoken inte går tillbaks hela vägen, och då fungerar inte självjusteringen som den ska.

Till sist kan det förstås även på skivbromsok hända att anliggande bromsar beror på att kolvarna kärvar i bromscylindrarna, som det diskuterades i början av den här tråden. Dock ser kolvar och gummitätningar annorlunda ut på skivbromsar, vanligtvis är kolven helt slät och tätningarna ligger i spår i bromscylindern.

som du trodde så hade beläggen börjar kärva i oken, kolvarna rör sig däremot lätt

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011