Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 00:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 10-02-26 14:56 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Kan det vara temp-sensorn som bråkar? Om tempsensorn aldrig indikerar för att motorn är varm så petar väl styrsystemet på med för fet blandning? Vad ska motståndet vara när motorn är varm?
Jag har inte mätt avgaser så jag har inga värden, men troligtvis skulle det ju resultera i lågt lambdavärde och höga HC om jag lyckas mäta dem på verkstad.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-02-26 16:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Både tempgivar- och lambdasondsproblem är vanliga på sådana bilar.
Se t ex inlägg #4 i http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=5599 för några normala mätvärden.

Tänk på att det finns två tempgivare som sitter inskruvade i vänster sida av toppen, den större med rundstiftskontakter (D-format kontaktdon, samma sort som Volvo använder t ex på spolarpumpar) används för tempmätaren och den mindre med flatstift (samma kontakttyp som på spridare) används för motorstyrsystemet.

En bra början är alltid att läsa av felkoder. När bilen är så ny som '98 finns det risk att den gamla "testdosan" i motorrummet inte är monterad, i så fall får man hålla på och koppla in en lysdiod och olika byglingar i OBD-kontakten istället.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-02-26 21:02 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Tack, precis det där jag var ute efter. Den har gått 57' mil, hade gått 55 när jag köpte den i somras. Jag var inte tillräckligt uppmärksam när jag köpte den så han lurade mig lite han som sålde bilen. Motorvarningslampan satt inte i, missade att kolla att den tändes när man vred på nyckeln. Sedan drog den vatten, vilket jag inte märkte.

Så efter köp (gav inte så mycket, bara 18') har jag bytt från Biltema lambdasond till original, bytt topp då jag skulle byta topplockspackning och fick tag på en nyrenoverad och planad topp för 1500 så bytte jag den samtidigt. Dessutom ny termostat och vattenpump och kamrem när vi ändå skruvade på den. Och så har jag bytt katalysator då den gått så långt.

Det som gör mig misstänksam mot tempgivaren är att jag hjälpte en kompis att starta hans bil med kablar och då fick den stå på tomgång rätt länge, och efter det så drog den markant mindre bränsle.

Felkoder är det inga just nu, jag byggde mig en felkodsläsare till OBD-kontakten som sitter under armstödet mellan sätena inne i bilen.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011