Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-15 19:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 10-02-28 20:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På Volvo 740 och 940 med B230F och generatorn på vänster sida av motorn förekommer generatorer av flera olika storlekar, vanligast tycks vara en 80 A generator (Bosch N1) och en 65 A (Bosch K1).

Vid byte av generator på en 945 '95 skulle nu en 65 A generator ersättas med en större 80 A som råkade finnas tillgänglig. Då visar det sig att visserligen går det bra att få dit övre fästskruven, men spännstaget går inte att montera.
Är det bara spännstaget som är olika beroende på generatortyp eller skiljer även det gjutna generatorfästet som sitter fast på motorblocket?

Just nu är generatorn provisoriskt monterad med en träkil och ståltråd, det håller förhoppningsvis några dagar tills originalgeneratorn är reparerad...

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Generatorfäste
InläggPostat: sön 10-02-28 20:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här finns några delar. Är det detta som felar?
http://www.ipdusa.com/uploads/sku_files/12993_INST.PDF
Eller här:
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... eID=491url
Den senare säljs av VP-Autoparts, som finns i Sverige.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Generatorfäste
InläggPostat: sön 10-02-28 21:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
nyfiken skrev:
Här finns några delar. Är det detta som felar?
http://www.ipdusa.com/uploads/sku_files/12993_INST.PDF
Eller här:
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... eID=491url
Den senare säljs av VP-Autoparts, som finns i Sverige.


Nej, det där rör sig tydligen om ombyggnadssatser för att montera växelströmsgenerator (förmodligen K1) på gamla B18-motorer som har haft likströmsgenerator från början.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Generatorfäste
InläggPostat: sön 10-02-28 21:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Men då kanske det här är mer användbart?
http://ockelbo.plars.org/album/generator/
Det är en bildserie med text. Typ N1 stämmer i alla fall.
För att göra något sådant krävs det visserligen svets m.m. Men "den händige" kanske har tillgång till det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-28 22:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nja, även det där är helt annorlunda. På Volvo Penta sitter generatorn visserligen på vänster sida av motorblocket, men med vridpunkten nedtill och spännstaget upptill.

På B230F i 740/940 är en stor fästkonsol fastskruvad på motorblocket, och den har i sin tur fästöron för både generatorns vridpunkt (upptill) och spännstag (nedtill). Det som konstaterades idag var att för att få dit en N1-generator på den här bilen som från början har haft K1, så måste uppenbarligen antingen konsolen ha längre avstånd mellan sina båda fästöron eller också måste spännstaget vara krökt alternativt ha fästhålet sidoförskjutet.

I sammanhanget kan också nämnas att växelströmsgeneratorer (nu tänker jag på K1 och motsvarande SEV-generatorer) för montering på höger sida av en Volvomotor (rödblocksmotorer från B18 fram till ca 1987) har helt olika fästen för å ena sidan B18-B20 och å andra sidan B21-B230. Dessutom är remskivan annorlunda, för B21 och senare har den dubbla spår. Om höger- och vänstergeneratorer för B200 och B230 är lika eller inte vågar jag inte säga något om.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-09 23:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Träkilen och ståltråden håller fortfarande efter en dryg veckas daglig körning, originalgeneratorn är renoverad men det har ännu inte blivit tillfälle att montera den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011