SSM har i samarbete med Teknikens Värld gjort mätningar av magnetfält i några bilar. Den främsta källan tycks vara stålcorden i däcken!
Citat:
En av de enskilt största källorna till magnetfält i bilen var de roterande
bildäcken. Det är ytterligare en anledning till att det blir missvisande att
jämföra resultat från enskilda bilar. En av orsakerna till att magnetfälten var
något högre i baksätet jämfört med i framsätet var att man där sitter närmre
däcken. En annan orsak kan vara närheten till kablar från batteriet som på en
del bilar är monterat bak. Även om batteriet huvudsakligen ger likström så
finns även en del överlagrade växelspänningar och transienter som ger
upphov till växlande magnetfält.
Om man räknar bort magnetfälten från bildäcken så är skillnaderna i magnetfält
generellt mycket små mellan stillastående med motorn på tomgång och
körning i 30-110 km/h.
Samtliga uppmätta magnetfält ligger långt under referensvärdena. Som högst
uppgår magnetfältens styrka till några enstaka procent av referensvärdet. Det
fanns inga större skillnader mellan elhybrider och dieselbilar. Eftersom
elhybriderna delvis drevs på bensin finns det ingen anledning att anta att
magnetfälten i bensindrivna bilar skulle avvika.
Se denna länk.
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se ... dbilar.pdfOch
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se ... eselbilar/I tåg är magnetfälten högre.
Citat:
Järnvägsnätet i Sverige ger magnetfält på frekvensen16,7 Hz vilket är
ungefär samma frekvens som bildäcken ger. Det kan därför vara intressant
att jämföra magnetfältsnivåerna i de uppmätta bilarna med magnetfälten i
tåg. I tåg och pendeltåg kan magnetfälten vara ungefär 7 μT i medelvärde,
med toppvärden på drygt 30 μT. I bilarna mättes magnetfält i medelvärde
runt 1,6 μT eller lägre.