Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 01:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-03-06 18:11 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
är det någon som har nån ide om varför min 900a är riktigt svår att starta även på bensin!? tankade 95för att se förbrukningen på ren bensin och kallstarterna, men den startar lika dåligt, 4-5 långa försök innan den gick igång vid -8 utan motorvärmare.

någon som har någon ide om varför?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-03-06 19:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
askilje skrev:
är det någon som har nån ide om varför min 900a är riktigt svår att starta även på bensin!? tankade 95för att se förbrukningen på ren bensin och kallstarterna, men den startar lika dåligt, 4-5 långa försök innan den gick igång vid -8 utan motorvärmare.

någon som har någon ide om varför?


Har den alltid varit svårstartad eller har det blivit värre på senare tid?
Går startmotorn med full fart (jämför med hur andra 4-cylindriga bilar låter vid kallstart) eller verkar den seg?
Är den lika svårstartad även med startgas, eller startar den lätt då?
Går motorn helt normalt när den väl har startat?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-03-06 20:33 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag vill påstå att det har blivit värre på senare tid. Och startmotorn låter fint precis som den alltid gjort. Har inte testat startgas, men stiften är sedan i somras så dom tror jag inte att det är, motorn går bra när den har startat lite misständningar ungefär som med etanol.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-03-07 21:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är den lätt att starta när motorn är varm eller när du har använt motorvärmare?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-03-07 23:38 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
japp

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-03-08 12:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du provat att rullstarta i stället för att använda startmotorn? I så fall, är den lika svårstartad då?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-03-08 19:07 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
nää det har jag inte gjort, vad är det för skillnad då? startmotorn går fint.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-09 16:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Skillnaden är att om du rullar igång så är spänningen i elsystemet högre än då startmotorn går, tändningslåset belastas inte av de 20-30 A som startmotorsolenoiden drar osv, så om startsvårigheterna beror på spänningsfall i tändningslåset eller liknande borde det vara lätt att rulla igång bilen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-09 16:23 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
torbjorn skrev:
Skillnaden är att om du rullar igång så är spänningen i elsystemet högre än då startmotorn går, tändningslåset belastas inte av de 20-30 A som startmotorsolenoiden drar osv, så om startsvårigheterna beror på spänningsfall i tändningslåset eller liknande borde det vara lätt att rulla igång bilen.
du menar att spänningen inte skulle räcka för att ge en bra gnista? tyvärr är det svårt att testa rulla igång den här men kan det bero på något annat?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-09 22:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det vill ju också till att spänningen räcker för att Trionic-styrdonet ska fungera som det ska, att bränslepumpen ska komma igång ordentligt osv.
Om någon kritisk sak matas via tändningslåset och det börjar vara dålig kontakt i det, så kan det räcka för att det ska bli svåra startproblem.

Det kan vara lämpligt att studera elschemat för bilen noga, för att se om något annat som är viktigt för kallstart kan bli lidande av spänningsfall som orsakas av strömmen till startmotorn eller solenoiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-03-10 07:34 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag har hört att man kan låta lyset vara på ett tag innan start så batteriet blir varmare och får lite högre spänning, kanske de kan fungera?

men det kan inte vara något mekaniskt som är fel?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-03-15 19:04 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
torbjorn skrev:
Det vill ju också till att spänningen räcker för att Trionic-styrdonet ska fungera som det ska, att bränslepumpen ska komma igång ordentligt osv.
Om någon kritisk sak matas via tändningslåset och det börjar vara dålig kontakt i det, så kan det räcka för att det ska bli svåra startproblem.

Det kan vara lämpligt att studera elschemat för bilen noga, för att se om något annat som är viktigt för kallstart kan bli lidande av spänningsfall som orsakas av strömmen till startmotorn eller solenoiden.
är risken mindre om man underhållsladdat batteriet?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-16 14:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
askilje skrev:
torbjorn skrev:
Det vill ju också till att spänningen räcker för att Trionic-styrdonet ska fungera som det ska, att bränslepumpen ska komma igång ordentligt osv.
Om någon kritisk sak matas via tändningslåset och det börjar vara dålig kontakt i det, så kan det räcka för att det ska bli svåra startproblem.

Det kan vara lämpligt att studera elschemat för bilen noga, för att se om något annat som är viktigt för kallstart kan bli lidande av spänningsfall som orsakas av strömmen till startmotorn eller solenoiden.
är risken mindre om man underhållsladdat batteriet?


Om det är bra fart på startmotorn så är är det ju inte batteriet som är problemet, utan det du måste göra i det här fallet är att söka möjliga orsaker till spänningsfall i elsystemet.

Mät spänningsfall mellan + på batteriet och andra kritiska punkter (matningsspänning till Trionicstyrdon, tändmodul, bränslepump, eventuella andra saker som måste fungera för att motorn ska kunna starta) medan du kör startmotorn. Tänk på att styrdon kan ha flera olika spänningsmatningar (kanske en ständig backupmatning, en via tändningslåset och en via ett eget relä), och i så fall bör ju alla dessa kontrolleras.
Gör också motsvarande mätningar på jordsidan, mät mellan minus på batteriet och jordanslutningarna på alla viktiga enheter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011