karlmb skrev:
Jag skrev fel, dimension i original är inte 136/65-15, vilket låter normalt, utan 135/80-15 eller 145/80-15....
Är du säker på det? Jag är ganska säker på att det ska vara 135/70 R15 och 145/65 R15 som rekommenderas fram.
karlmb skrev:
Det jag är mest chockad över är att det inte verkar produceras några 165mm dubbdäck lägre ens.
Alltså dimensionen som flera SAABar hade långt in på 80-talet.
Ja gamla SAAB 96 (V4) hade tom 155 (80) R15. Det verkar mest mode med dessa breda däck, för smala vinterdäck ger oftast bättre grep. Rallydäck finns det fortfarande smala med dubb men de är nog för stora och varken legala eller billiga
110/650R15 Right N2529 2.796kr
http://www.ppe.se/index.php?galleryid=& ... imgid=1985Här
http://www.gsdackservice.se/default.asp?HeadPage=362 finns ett som heter GRIZZLY 12 som är 120mm bred och 620 mm i diameter
karlmb skrev:
Smalast möjliga blir 185/65-15 med diametern 621mm
Hmm.. var hittar man 5,5 tums fälgar (antar att man minst bör ha såpass fälgbredd för ett 185-däck) som passar Smart fram?
Bortsett från att jag tror att de allihoppa är för stora (135/70 R15 är 570mm och 145/65 R15 är 569mm) så undrar jag om det är så smart
att sätta mycket bredare vinterdäck fram, risken ökar att trycket mot underlaget blir så lågt att däcken får svårare att nå ner till asfalten i snömodden.
Jag skulle göra som andra smartägare tydligen gör; väja dubbfritt i rätt storlek i stället, det är bara när det är glansis på vägen som så breda dubbdäck kan ha en fördel, risken är att du hunnit slita ut dubbarna eller halkat av vägen i snömodden innan det inträffar.
Jag har 155(80) r14 Michelin dubbdäck till BX-en som bor vara 604 i diameter, om det finns plats mellan fälg och bromsok mm skulle eventuellt 14" fälger vara ett alternativ, men 155 R14 dubbdäck är kanske inte heller så lätta att hitta numera.
/Aryan