Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 04:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Missljud, differentialen?
InläggPostat: lör 11-10-29 16:59 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag har haft problem med ett ljud som jag länge trott beror på fel i någon av drivknutarna. Har bytt båda men felet kvarstår. Jag tycker mig kunna minska ljudet genom att svänga vänster (har jag för mig det var, och att det lät mer när jag tog åt höger). Jag började misstänka hjullagret. Jag bytte idag till vinterdäck men provade även att lyfta hela den främre delen med domkraft, och jag lät sedan motorn driva de främre hjulen (bilen är framhjulsdriven). Två problem: Det första är att vinkelhastigheten på det vänstra hjulet var konstig. Den "hackade" fram och gick i extremt låg hastighet jämfört med det högre hjulet. Det andra problemet är att ett ljud som jag tycker kommer från mitt under bilen låter påtagligt vid högre växlar (och högre hastigheter, men framför allt högre växlar). När jag själv lägger på ett moment med mina armar på hjulen så snurrar de på bra, så det verkar inte vara något nämnvärt motstånd i vänster framhjul som skulle kunna orsaka att det snurrar långsammare än det högre. Detta i kombination med ljudet som verkar komma från mitten av bilen och att vänster framhjul inte snurrar något vidare får mig att dra slutsatsen att det är differntialen som är paj. Hastighetsmätaren vobblar lite kring hastigheten som den pekar ut, så det verkar ju vara någonting som smäller i och orsakar oscillationer i drivlinan.

Nu är jag mest kunnig på det teoretiska planet, och jag tänkte därför fråga om det är så att hela växellådan måste bytas för att få bukt med problemet?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-10-29 18:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
Dom knutar som är bytta förutsätter jag är dom yttre

kolla annars om det finns trillräkligt med fett i dom inre knuterna och att växellådan/diffetialen har tillräkligt med olja

prova annar att ha ett framhjul i taget i backen och kör den andra på tomgång med lite högre växel

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-10-29 18:30 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Har faktiskt bytt båda axlarna (iofs med axlar från skroten) så alla drivknutar är egentligen bytta, men jag kan ju inte garantera att de är bra heller egentligen, men just eftersom missljudet är kvar och var likadant efter bytet av drivaxlarna (även om det blivit värre nu senare när jag kört efter ett tag), så vill jag med god säkerhet säga att det inte är fel på någon drivknut. Då återstår väl hjullager och differentialen eller växellådan, och nu när jag tittat lite på hur framhjulsdrivna bilar brukar vara gjorda så tycker jag att det verkar som att diffentialen är en del av växellådan, vilket ju inte är fallet på bakhjulsdrivna bilar.

Oljenivån i växellådan skall vara bra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-10-29 20:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om yttre drivknutarna börjar vara dåliga så märker man ofta små svaga ryckningar i ratten när man kör sakta rakt fram eller nästan rakt fram. Det är mest tydligt på bilar utan servostyrning.
Om man monterar begagnade drivknutar (eller om man tar loss dem av någon anledning) så är det bra att byta plats på dem, så att de får överföra moment i motsatt riktning mot vad de har gjort tidigare och nöta på tidigare oslitna ytor. Man bör också passa på att tvätta ren dem invändigt och fylla dem med nytt fett.

Är det någon skillnad på missljudet beroende på om du låter motorn dra, rullar fritt eller motorbromsar?
Låter det likadant även vid backning (eller om du låter bilen rulla fritt bakåt med urlagd växel)?

Om ljudet kommer från ett hjullager så kan man ofta märka att det ändras när framhjulen avlastas tillfälligt, t ex omedelbart efter ett långsträckt farthinder eller tjälskott.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-30 12:57 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag skulle säga att missljudet är likadant om jag rullar fritt (kopplar ur), motorbromsar, och låter motorn jobba. I och med att jag bytt båda drivaxlar och i och med att ljudet är detsamma från vad jag hör, så hoppas jag kunna utesluta drivknutarna. Missljudet hörs inte vid låga hastigheter och därför är det lite svårt att hitta någon lämplig vägbula att prova att avlasta hjulen. Av samma anledning hör jag inget när jag backar eftersom jag inte gärna går upp över 50 km/h baklänges, men jag kan ju alltid prova med att hissa upp de drivande hjulen igen och prova att backa. Angående avlastning av hjulen: Eftersom jag gjorde testet med att hissa upp hela framdelen av motorn med domkraft borde man väl kunna betrakta hjulen som väldigt avlastade... eller?

Men frågan kvarstår också fortfarande: Varför snurrar vänstra framhjulet okontinuerligt (hackar fram) och mycket långsammare än högra hjulet när jag hissar upp båda framhjulen och låter dem driva? Differentialen skall ju fördela växellådans drivande moment lika mycket om motståndet är lika stort på båda sidor. Detta mynnar väl ut i två fall: 1. Någonting är fel på differentialen. 2. Motståndet (eller möjligheten att driva) är sämre någonstans på den vänstra delen. Eftersom drivaxeln är "ny", (jag finner det som osannolikt att jag bytte till en drivaxel med exakt samma fel, då missljudet är likadant), så vill jag utesluta drivknutarna och tro att det isåfall är hjullagret. Men som sagt, genom att snurra hjulet för hand märker jag inget missljud eller något motstånd jämfört med att snurra högra sidan. Därför vill jag tro att det är i differentialen som felet finns. Finns det några fler vettiga mätningar jag kan göra? Jag kan ju som sagt att prova på att köra på bakväxeln med upplyfta hjul


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-30 13:49 
Offline

Blev medlem: sön 11-10-09 08:58
Inlägg: 16
Att du får samma motstånd på bägge hjulen i frigång är väldigt liten. Du bör nog inte stirra dig helt in på varför de beter sig olika vid avlastat läge.

vad är det för bil?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-30 14:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Som Triad skriver så är dt mkt ovanligt att man inte känner ngn skillnad i motstånd mellan höger o vänster hjul i upphissat läge.
Det är helt enkelt för grova kugghjul etc inne i diffen för att ge någon form av finmekanikkänsla i det läget.
De flesta missljud i transmissionen brukar ändras beroende på belastning eller växel. (Det beror på att olika lager eller kugghjul endast låter när de är belastade och i en låda brukar det nästan alltid finnas något körfall som avlastar en komponent mer eller mindre helt.)
Ditt missljud gör inte detta.
Det enda jag har kvar som inte testats är kondiditonen på ev. stödlager.
Här läst i sökanden efter förklaringar till det tydligen rätt vanliga missljudet på min slito släng Audi, att ett stödlager kan vara förklaringen på framhjulsdrivna bilar.
Precis som på en bakjulsdriven bil är ljudet från ett slitet stödlager ngt som inte försvinner om man trampar ur eller liknande.
Har denna bilen inget stödlager på ena eller båda drivaxlarna så är det hela mkt mystiskt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-30 17:12 
Offline

Blev medlem: sön 11-10-09 08:58
Inlägg: 16
Är det en audi 100?

Årsmodell?

Har för mig att en audi 100 sent 80 till tidigt 90 (gamla karossen, kanskre nyare också) saknar stödlager.
Av ren erfarenhet av dessa bilar är diffen rätt känslig, kan kanske bero på att det hela är monterat bakvänt, diffen kommer direkt efter svänghjulet och vxllådan bakom diffen.

Tja, ni som sett hur det ser ut förstår vad jag menar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-30 20:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Stödlager för drivaxlar är något som bara förekommer på bilar med tvärställd motor där konstruktören av någon anledning vill ha exakt lika långa ledade delar av båda drivaxlarna (exempelvis Citroën BX, CX, XM , Peugeot 405, 605 m fl). Det finns också många bilar med tvärställd motor som klarar sig bra utan stödlager (t ex allehanda VAG-produkter, Opel, Ford och åtminstone vissa japanska bilar).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-30 22:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Triad skrev:
Är det en audi 100?

Årsmodell?

Har för mig att en audi 100 sent 80 till tidigt 90 (gamla karossen, kanskre nyare också) saknar stödlager.
Av ren erfarenhet av dessa bilar är diffen rätt känslig, kan kanske bero på att det hela är monterat bakvänt, diffen kommer direkt efter svänghjulet och vxllådan bakom diffen.

Tja, ni som sett hur det ser ut förstår vad jag menar.


Min ja, en -94 2.6E
Den har centralt placerad diff så inga stödlager behövs, har för mig att det var en 850 som hade stödlagerproblemet.
Tror inte den "bakvända" konstruktionen på Audi är problemet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-30 22:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Stödlager för drivaxlar är något som bara förekommer på bilar med tvärställd motor där konstruktören av någon anledning vill ha exakt lika långa ledade delar av båda drivaxlarna (exempelvis Citroën BX, CX, XM , Peugeot 405, 605 m fl). Det finns också många bilar med tvärställd motor som klarar sig bra utan stödlager (t ex allehanda VAG-produkter, Opel, Ford och åtminstone vissa japanska bilar).


Denna "någon anledning" är att man vill att bilen ska bete sig likadant när man gasar och svänger åt höger som åt vänster, samt vara helt neutral rakt fram.
En rimlig önskan..
Har man olika långa drivaxlar i framvagnen har ekonomerna övertaget på den firman.

Med bete sig menar jag hur bilen hanterar de krafter som uppkommer när man driver bilen via framhjulen.
Bara ett av alla problem som uppkommer när man pysslar med framhjulsdrift, att man får krafter in i styrningen..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-31 20:04 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
karlmb skrev:
Som Triad skriver så är dt mkt ovanligt att man inte känner ngn skillnad i motstånd mellan höger o vänster hjul i upphissat läge.
Det är helt enkelt för grova kugghjul etc inne i diffen för att ge någon form av finmekanikkänsla i det läget.
De flesta missljud i transmissionen brukar ändras beroende på belastning eller växel. (Det beror på att olika lager eller kugghjul endast låter när de är belastade och i en låda brukar det nästan alltid finnas något körfall som avlastar en komponent mer eller mindre helt.)
Ditt missljud gör inte detta.
Precis, mitt missljud verkar ju mer vara kopplad till hastigheten på fordonet. Efter en körning på motorväg kunde jag konstatera, tack vare att problemet blivit värre, att det börjar låta mycket mer illa när man svänger höger. Det låter lite när man kör rakt fram, och nästan ingenting när man svänger vänster. Sådana här fenomen brukar man väl få när en drivknut är dålig, men eftersom jag bytt dem tycker jag att det är lite konstigt. Jag skulle ju kunna haft oturen att jag bytt en dålig drivknut mot en dålig drivknut... Skulle ett fel i hjullagret ge samma beteende? Hjullagren har jag ju inte bytt.

karlmb skrev:
Det enda jag har kvar som inte testats är kondiditonen på ev. stödlager.
I och med diskussionen som följde kan jag nog med säkerhet säga att det inte finns något stödlager. Jag är mycket säker på att det är olika längd på vänster och höger drivaxel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-31 20:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
matsuda skrev:
karlmb skrev:
Som Triad skriver så är dt mkt ovanligt att man inte känner ngn skillnad i motstånd mellan höger o vänster hjul i upphissat läge.
Det är helt enkelt för grova kugghjul etc inne i diffen för att ge någon form av finmekanikkänsla i det läget.
De flesta missljud i transmissionen brukar ändras beroende på belastning eller växel. (Det beror på att olika lager eller kugghjul endast låter när de är belastade och i en låda brukar det nästan alltid finnas något körfall som avlastar en komponent mer eller mindre helt.)
Ditt missljud gör inte detta.

Precis, mitt missljud verkar ju mer vara kopplad till hastigheten på fordonet. Efter en körning på motorväg kunde jag konstatera, tack vare att problemet blivit värre, att det börjar låta mycket mer illa när man svänger höger. Det låter lite när man kör rakt fram, och nästan ingenting när man svänger vänster. Sådana här fenomen brukar man väl få när en drivknut är dålig, men eftersom jag bytt dem tycker jag att det är lite konstigt. Jag skulle ju kunna haft oturen att jag bytt en dålig drivknut mot en dålig drivknut... Skulle ett fel i hjullagret ge samma beteende? Hjullagren har jag ju inte bytt.


Ja det är jag ganska säker på! Lyft upp ett framhul i taget med och snurra upp det i ca 50km/t på hastighetsmätaren (då snurrar hjulet med 100 km/t pga diffen. Troligvis hör då då även vilket lager som är dåligt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-31 21:10 
Offline

Blev medlem: sön 11-10-09 08:58
Inlägg: 16
Ett tips, lägg 2 fingrar på fjädern samtidigt som du snurrar hjulet för hand. Killar det eller du tydligt känner lagervibrationer i fingrarna har du hittat orsakande sida.

Ett friskt hjullager känns ingenting i fingrarna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-01 07:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är klart det är fel på hjullagret.
Detta är ju klassiskt..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011