Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-15 22:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Byta styrled?
InläggPostat: mån 11-11-28 13:53 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Styrväxeldamasken har gått sönder på min volvo 244 från 1985 som har gått 8000 mil.
För att få dit den nya var jag tvungen att skruva loss styrstaget ur styrleden. Denna satt dock ganska ordentligt fast så jag fick värma på styrleden för att kunna skruva ur styrstången. Tar styrleden stryk av detta så att jag bör byta även den när jag ändå håller på? Gummit har inte smält eller så, men den mår väl inte bra av det?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byta styrled?
InläggPostat: mån 11-11-28 14:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vad är det som är nackdelen att byta den för säkerhets skull, det är väl något som slits och behöverbytas ut lite då och då ändå?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byta styrled?
InläggPostat: mån 11-11-28 14:29 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Enda nackdelen är att man måste åka nånstans och köpa en...
Jag vet inte hur länge dom brukar hålla.. har aldrig bytt nån led förut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byta styrled?
InläggPostat: mån 11-11-28 20:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Har din styrled hållit nu i 27 år, så kommer ju en ersättning förhoppningsvis att hålla lika länge.
För var ju Biltema dominerande på postorder med biltillbehör, men dom har upphört med postorder. Dom vill ha kunder i butiken i stället. Då finns t.ex den här: http://www.skruvat.se/Chassidelar-C168.aspx Dom har i alla fall ett gott rykte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byta styrled?
InläggPostat: mån 11-11-28 22:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om du behöver byta damasken på andra sidan så såg jag här en universal damasksats för "montage utan demontering av styrväxelhuvudet" med en tratt som de kallar "monteringkägla". Jag inbilder mig att det skulle kunna funka att använda en avklippt plasttratt för att töja ut damasken tillräckligt att lättare få den att glida över en styrled.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byta styrled?
InläggPostat: mån 11-11-28 23:45 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Ok, jo jag funderade lite på om man kunde trä den över leden... men damasken jag hade (reservdel på mekonomen) verkade för hård i gummit för det i kombination med för litet hål. Men kanske.
Styrled blev på mekonomen det också, 288 kr. Mekonomen verkar ha bättre grejer än Biltema och reservdelar tycker jag det har blivit mindre av i biltema på senare.

Apropå gummidamasker och bussningar och sånt, gummi torkar ju ut och spricker med tiden. Jag har hört att silikonolja, glycerin, och även såpa ska ha positiv effekt på gummi, hindra uttorkning.
Jag har smörjt in vissa gummidelar med glycerin nån gång. Kan det ha positiv effekt? Glycerin är lite svårt att smörja in med, för det blir liksom droppar på ytan. Silikonspray är ju väldans lätt att ha på, men vad är bäst?
Däcken smörjer jag in med såpa innan sommar/vinterförvaring.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byta styrled?
InläggPostat: mån 11-11-28 23:48 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Förresten, styrleden va som sagt svår att skruva loss.. är det en bra ide att smörja in gängorna för att underlätta nästa byte? eller ökar risken att den skruvar upp sig själv?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byta styrled?
InläggPostat: tis 11-11-29 15:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man bör alltid smörja gängorna till styrleder och andra framvagnsdelar för att ha en chans att få loss dem när de väl måste lossas. Drar man åt låsmuttern ordentligt så är det ingen risk att leden lossnar från styrstaget.

Jag är mycket skeptisk mot gummidammskydden på framvagnsdelar och liknande av piratmärken. Det spelar ingen roll om man köper billigast möjliga på Biltema eller om man betalar mer än för en originaldel hos Mekonomen, de brukar ändå sällan tåla mer än en eller två svenska vintrar innan de är totalt sönderspruckna, piratdelarna brukar ha gummi som blir hårt och sprött i kyla. Tänk på att anledningen till Mekonomens höga priser inte är att de betalar bra till sina leverantörer, utan att de ska ha råd att lämna stora rabatter till sina anslutna verkstäder och ändå tjäna en hacka. Tanken är att verkstaden ska kunna ta Mekonomens katalogpris ut mot slutkund och ändå kunna göra sedvanligt påslag på reservdelspriserna.

När det gäller att försöka öka livslängden på gummi så ska man tänka på att det finns många olika gummikvaliteter som kemiskt sett är fullständigt olika fastän de kanske ser ut och känns på ungefär samma sätt. En behandling som fungerar bra på en viss typ av gummi kanske förstör en annan typ omgående. Dammskydden till framvagnsdelar är som regel tillverkade av oljebeständigt nitrilgummi, men kvaliteten kan som sagt variera mellan olika tillverkare. I enstaka fall kan man även se uretangummi, de dammskydden brukar vara grå- eller gulaktiga och halvgenomskinliga, inte svarta som nitrilgummit brukar vara.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byta styrled?
InläggPostat: tis 11-11-29 20:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Man bör alltid smörja gängorna till styrleder och andra framvagnsdelar för att ha en chans att få loss dem när de väl måste lossas. Drar man åt låsmuttern ordentligt så är det ingen risk att leden lossnar från styrstaget.


Jag brukar använda aluminiumfett som skydd mot att skruv, hjulbult mm rostar fast, det funkar bra.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011