Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 09:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 13-07-18 07:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag och en vän till mig har lyckats ta oss in i en diskussion kring användandet av E85 i motorer byggda för blyfritt. (Han kör förövrigt en Volvo 945, jobbar på Volvo och får "höra mycket")
Han menar att de "smörjande egenskaperna" hos E85 är betydligt lägre jämfört med BF95. Detta gör att ventiler, ventilsäten, etc tar stryk.
Han hänvisar till att tillverkare som Saab, Volvo och Ford har bytt material i sina ventiler och ventilsäten just för att förebygga dessa problem.
Jag vet att det har varit en hel del diskussion här på forumet i ämnet, och jag undrar bara om det finns en rimlig sammanfattning av allt detta. Någon som är insatt vad som tvingade fram dessa motorförändringar, eller någon som sett skador på ovan nämnda motordelar som skulle kunna härledas till "bristfällig smörjning" pga av E85?
Jag måste få lite kött på benen så jag har bra argument tillbaka! :)


Senast redigerad av Databoxen fre 13-07-19 11:08, redigerad totalt 2 gånger.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-07-18 11:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag vill minnas att de gamla ventildiskussionerna mynnade ut i två olika saker:

1) Man hade sett vissa tecken på slitage eller "pitting" vid accelererade livslängdsprov och tog därför det säkra före det osäkra och kostade på ett bättre material i de första massproducerade motorerna för E85.

2) Man var orolig för galvanisk korrosion eftersom etanol är ett polärt kolväte (mer eller mindre elektriskt ledande, till skillnad från t ex bensin), och av den anledningen var motortillverkarna mer noga än vanligt med att använda stål som är så lika som möjligt ur galvanisk synpunkt (samma legeringsämnen, samma kolhalt osv) i både ventilsäten och ventiler.

3) Den lägre avgastemperaturen och större vattenhalten i E85-avgaser gör att avgasventilerna och deras säten kommer att utsättas för kondensvatten under en längre tid efter varje kallstart än man är van vid från bensindrift.

Att ventilerna skulle vara beroende av smörjning från bränslet är orimligt. I avgaserna bör ju i princip allt bränsle redan vara uppbränt så avgasventilerna får aldrig del av någon bränslesmörjning. Ser man på insugningsventilerna så kommer ju de, ur denna synpunkt, att gå TOTALT osmorda på t ex dieslar och direktinsprutade bensinmotorer (FSI, GDI mm). Åtminstone om man bortser från eventuell smörjning pga oljedimma från vevhusventilationen, och den finns ju där på en motor med sluten vevhusventilation även då den körs på E85.

Om man gör en jämförelse med motorer för gasformiga bränslen (gasol/LPG, biogas/naturgas/LNG, gengas), som ju totalt saknar smörjande egenskaper, så tycks ju de motorerna knappast ha några problem med insugningsventilerna men däremot kan avgasventilerna få problem pga att gasformiga bränslen inte kan ge någon förångningskylning, varför avgastemperaturen blir högre än man är van vid från flytande bränslen.

I varje fall finns det överhuvudtaget inga kända fall av ventilskador i konverterade motorer, däremot finns det exempel på motsatsen - att en del äldre motorer som är ökända för att ha mjuka ventilsäten och kräva ständiga ventiljusteringar vid hård körning på blyfri bensin, klarar sig betydligt bättre på E85.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-07-18 11:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Jag vill minnas att de gamla ventildiskussionerna mynnade ut i två olika saker:

1) Man hade sett vissa tecken på slitage eller "pitting" vid accelererade livslängdsprov och tog därför det säkra före det osäkra och kostade på ett bättre material i de första massproducerade motorerna för E85.

2) Man var orolig för galvanisk korrosion eftersom etanol är ett polärt kolväte (mer eller mindre elektriskt ledande, till skillnad från t ex bensin), och av den anledningen var motortillverkarna mer noga än vanligt med att använda stål som är så lika som möjligt ur galvanisk synpunkt (samma legeringsämnen, samma kolhalt osv) i både ventilsäten och ventiler.

3) Den lägre avgastemperaturen och större vattenhalten i E85-avgaser gör att avgasventilerna och deras säten kommer att utsättas för kondensvatten under en längre tid efter varje kallstart än man är van vid från bensindrift.

Att ventilerna skulle vara beroende av smörjning från bränslet är orimligt. I avgaserna bör ju i princip allt bränsle redan vara uppbränt så avgasventilerna får aldrig del av någon bränslesmörjning. Ser man på insugningsventilerna så kommer ju de, ur denna synpunkt, att gå TOTALT osmorda på t ex dieslar och direktinsprutade bensinmotorer (FSI, GDI mm). Åtminstone om man bortser från eventuell smörjning pga oljedimma från vevhusventilationen, och den finns ju där på en motor med sluten vevhusventilation även då den körs på E85.

Om man gör en jämförelse med motorer för gasformiga bränslen (gasol/LPG, biogas/naturgas/LNG, gengas), som ju totalt saknar smörjande egenskaper, så tycks ju de motorerna knappast ha några problem med insugningsventilerna men däremot kan avgasventilerna få problem pga att gasformiga bränslen inte kan ge någon förångningskylning, varför avgastemperaturen blir högre än man är van vid från flytande bränslen.

I varje fall finns det överhuvudtaget inga kända fall av ventilskador i konverterade motorer, däremot finns det exempel på motsatsen - att en del äldre motorer som är ökända för att ha mjuka ventilsäten och kräva ständiga ventiljusteringar vid hård körning på blyfri bensin, klarar sig betydligt bättre på E85.


Tack Torbjörn, jag tror dessa argument kan få tyst på honom! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-07-19 08:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Väl sammanfattat, Torbjorn! 8)

Tråden borde kanske flyttas till "risker" ?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-07-19 10:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
karlmb skrev:
Väl sammanfattat, Torbjorn! 8)

Tråden borde kanske flyttas till "risker" ?


Precis! My bad! :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011