Generatorn verkar i stort sett frisk, lite missljud i lagren och en lös tråd till pluskolet, så den får nog sitta kvar så länge. Laddningsregulatorn är i sammanhanget nästan ny, den verkar vara tillverkad 1974.
Eftersom fläktremmen är mycket grov på den här traktorn (gissar att den är 16 mm bred) så kan det bli svårt att ordna en passande remskiva till en växelströmsgenerator.
Startmotorn är provkörd på arbetsbänk, dock bara med 12 V. Den fungerar men lagerbussningen i kollektoränden är totalt slut.
Lite udda konstruktion i och med att bussningen är inpressad i rotorn och lagrad mot en stillastående axeltapp.
Något besvärligt att byta bussningen eftersom brickan utanför (den som ska smörjas med Ft 2 v 5 enligt bilden) sitter fast med tre skruvar som är mycket grundligt säkrade med körnslag. Syftet med brickan verkar vara dels att hålla fast lagerbussningen så att den inte kryper ut av kraften från returfjädern som sitter inne i rotorn, och dels ska kanten på den påverka en spärr på solenoiden när drevet har kuggat in i startkransen och rotorn förts fram till ändläge.
Den här grundkonstruktionen av startmotor tycks ha varit mycket vanlig på traktorer, mindre lastbilar mm från omkring 1950 (kanske ännu tidigare) och fram till slutet av 1970-talet. Förekommer för både 12 och 24 V , 12 V-utförandet kan vara på antingen 2,5 eller 4 hk medan 24 V alltid är på 4 hk. Före 1962 då Bosch använde bokstavstypbeteckningar hette den alltså BNG, senare fick den nummer enligt följande:
0 001 400 xxx 12 V 2,5 hk
0 001 401 xxx 12 V 4 hk
0 001 402 xxx 24 V 4 hk.
En större typ, 24 V 6 hk, med så gott som identisk konstruktion, hette först BPD och senare 0 001 501 xxx.
Tycks ha varit en bra konstruktion, jämfört med andra större Bosch-startmotorer finns det mycket få servicemeddelanden som beskriver problem och ändringar på de här typerna. En anslagsring mellan rotor och lamellkoppling ändrades 1958, och i mitten av 70-talet gjordes lamellkopplingen om och fick fjäder av typ vågbricka istället för spiralfjädrar.
Har börjat göra efterforskningar för att få tag i hela glödstift, den typ av parallellkopplade glödstift som sitter där (och som nog är lämplig att fortsätta med) är samma som används på Peugeot 504D. Det är inga problem att köpa sådana, sen är det en helt annan sak att lyckas undvika hutlösa priser. Hittills billigaste glödstift är
http://autopartsmarket.eu/?action=catal ... price_view .
Men jag väntar nog med att lägga pengar på reservdelar tills jag har lyckats baxa runt motorn och säkerställt att den inte har något allvarligt mekaniskt problem.