För flera år sedan fanns det byggsatser av kända och kultförklarade sportbilar som man utgick från chassiet helt eller i delar i någon standardbil. Det fanns bl.a någon Ford-modell minns jag. Sedan har jag ryktesvis hört talas om en kopia av den klassiska Austin Healy 3000.
https://en.wikipedia.org/wiki/Austin-Healey_3000Någon kopia har jag nog inte medvetet sett, men originalet har jag sett. I min ungdom fanns den en sådan. Så den kan inte ha varit någon kopia. Den ägdes av en yngre man som hade ett emaljöga. Det lär ha stått i hans körkort att han inte fick köra fortare än 80 km/tim!
Någon insatt motorintresserad berättade att till den aktuella byggsatsen (kopian) fanns det anvisningar för att sätta i en Volvo B20-motor. Med enkla medel kunde man få den motorn starkare än originalmotorn (som ändå var en 3-litersmotor!)
Fördelen med sådana här förarbetade byggsatser har jag fattat det som att det är av någon, myndighet eller motsvarande SFRO, godkänd konstruktion så att man slipper få nej och backning när man försöker registreringsbesiktiga bilen.
Sök runt efter hembyggen på internet. Det finns en hel del när man bläddrar lite grand. Och kanske finns byggsatserna kvar någonstans, England? (Skynda dig i så fall att köpa innan Brexit träder i kraft!)