Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 24-10-07 18:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dieselvärmare problem
InläggPostat: ons 18-10-10 12:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
På min VW Caddy 2013 sitter det en fabriksmonterad dieselvärmare fabrikat Webasto.
Häromdagen fick jag felkod på överhettningsskydd aktiverat. Nollställde koden och låste upp blockeringen med VCDS. Värmaren fungerar igen några dagar.
Imorse blev det samma sak, så min fråga är:

Hur är dessa värmesystem kopplade? Är det bara så att dieselvärmaren sitter på kylvattenledningen och den elektriska vattenpumpen fixar cirkulationen?
Jag tror att motorn har en elektriskt vattenpump för kylningen, är det då samma pump som går när dieselvärmaren är igång?
Min tanke var om inte vattenpumpen startar så finns väl risk att överhettningsskyddet löser, men jag har inga problem med kylvatten tempen när motorn går.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dieselvärmare problem
InläggPostat: ons 18-10-10 13:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Den elektriska pump som finns i en del bilars kylsystem brukar inte vara till för motorkylningen under normal körning. Förutom för att ge vattencirkulation när diesel- eller bensinvärmare körs, så kan elpumpen också användas för att ge bättre flöde genom värmepaketet på tomgång och/eller för att hålla vattnet i cirkulation sedan motorn har stängts av, för att undvika "efterkokning".

Så bilen kan bete sig praktiskt taget normalt så när som dieselvärmaren, fastän elpumpen inte fungerar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dieselvärmare problem
InläggPostat: tis 18-10-16 07:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Värmaren ger DTC på överhettning i princip varje gång. Enligt VW är problem med pumpen vanliga så det blir att byta den först.
Jag fick även vid ett tillfälle DTC 'Intermittent kortslutning mot jord' i temp sensorn.
Jag misstänker dock att givaren är ett NTC vilket vid överhettning blir väldigt lågohmigt så den kan sätta kod även på detta vid överhettning.
Det jobbiga om det skulle vara fel i tempgivaren, är att den sitter inbyggd i värmaren och kan inte bytas separat. Då blir det en dyrare operation...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011