Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-12-08 18:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 18-11-04 17:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Vad hade krävts för att bygga ett enklare TBI sprut för moped?
Motorn är en 50cc fyrtaktare (GY-6)
Jag tänker mig ett trottelhus med en spridare.
Hade det räckt med en spjäll läges givare för a bestämma spridarens duty cycle?
Eller är det tvunget att använda en MAP sensor på insuget?
För kallstart etc kan jag använda en temp sensor.
Hade varit kul att laborera lite.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-11-04 18:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det finns tydligen redan. Ett bildexempel: https://www.netauktion.se/auktion/produ ... en-aprilia

Det framgår inte om det är 2-takt eller 4-takt. (Vad jag kan se) Men man måste väl ha en rejäl pump för att få en finfördelad "dimma" på det insprutade bränslet? Annars finns ju motorcyklar med både Lambdastyrt insprut och katalysator. För E85 till och med. Honda 150 cc som säljs i Brasilien.

Jag minns lite svagt ett inslag i ett teveprogram som fanns förr i världen, Tekniskt Magasin. (Sändes från Göteborg) Där visades det upp en prototyp där någon hade satt en högfrekvent (eldriven) vibrator som vibrerade bränslet till en mycket finfördelad "dimma". Det kanske hade varit enklare att sätta en sådan i insugskanalen och motorn får suga i sig tillsammans med luften?

Detta var på 60-talet och jag har inte hört talas om det något mer. Kanske bara "ett höftskott" från någon uppfinnare?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-11-04 20:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Att det finns vet jag men tänkte göra nåt eget för skojs skull.
Pump behövs och det finns ju pumpar som ger ca 1 bar för single point insprutning. Hade räckt.
Behöver dessutom hitta en spridare som inte ger så mycket mängd bränsle.
Det hade varit bra om denna spridare kunde skruvas fast och öven ha slang anslutning för bränslet så jag slipper bygga en fuel rail för en spridare.

Men huvudfrågan är om det ens är möjligt att få såpass ok resultat med endast spjäll läges givare utan att mäta vare sig insugsvakuum eller luftmängd?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-11-04 21:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Ja, det finns rent spjällägesstyrda insprutningssystem. T ex de system som JECS tillverkade på 90-talet och som användes på tvåtaktsmotorer på Polaris och Arctic Cat snöskotrar. I bilbranschen kan man erinra sig Bosch Mono-Jetronic och Mono-Motronic, de är dock adaptiva system som är beroende av en fungerande lambdasond för återkoppling. Dessa användes på många småbilar (t ex Fiat, Citroën, Peugeot) från ca 1989 och ett antal år framåt, och i all synnerhet satt de systemen i många år på VAG's 1,8 l 90 hk-motorer som fanns i flera modeller av VW och Audi.

I det här fallet vore det kanske frestande att utgå från ett Mono-Jetronic -system? Styrdonet är ju mycket enkelt och "reverse-engineering-vänligt" uppbyggt med en Intel 8051 microcontroller och i stort sett bara standardkomponenter runtomkring.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-11-04 22:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ja mono motronic verkar vara tillräckligt enkelt.
Jag hade gärna letat upp ett sådant trottelhus inkl spridare så kunde jag i alla fall fuska lite med hårdvaran.
Drivning av spridaren och lite annat kan jag fixa själv.

Tomgångsvarvtalet kan ju behöva lite arbete.
Antar att jag får använda mig av halleffekt sensorn som tändsystemet använder för att reglera ett konstant varvtal.

Jag antar att spridarens frekvens inte behöver vara synkron med motorns varvtal?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-11-05 09:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Kolla bilden i denna länk:
Detta skall vara ett mono motronic system från en golf. Ett sådant trottelhus skulle man hitta, verkar sitta allt-i-ett, trottel, spridare, BTR i en enda enhet.

http://forumbilder.se/H8M1D/mono


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-11-05 11:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Jag har en del Mono-jetronic-delar liggande. Åtminstone ett spjällhus från Citroën BX 1,4 l och flera styrdon (Citroën, VW, ev även Fiat).

Har för mig att spridaren pulsas med fast frekvens under ett visst motorvarvtal, och synkront med motorn vid högre varvtal.
Triggingången på Mono-Jetronic är tänkt att känna av primärspänningen i ett induktivt tändsystem (alltså grovt räknat 0/12 V fyrkantvåg med en överlagrad transient på några hundra V direkt efter den stigande flanken).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-11-05 12:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Är det trottelhuset du har också inkl spridare, BTR, och TPS möjligen ?
Isåfall är jag intresserad :)
Behöver en pump också.

Att använda även ECU'n till detta system tror jag för mig blir för stort projekt.
Därför kommer jag initialt bygga en enkel drivare med PWM enbart baserat på TPS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-11-05 20:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Ja, spjällhuset är komplett. Ska bara lyckas leta på det...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-12-10 20:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bosch Mono-jetronic spjällhuset är ganska stora, ungefär som en 50cc mopedcylinder så jag kan tänka mig att det kan bli svårt att få plats med.

Har du sett dessa kit? https://www.ecotrons.com/small_engine_f ... ction_kit/

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-12-11 09:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Motorn har renoverats, och cylinder, kolv och vevaxel är utbytt. Nu har den 72cc istället för 50cc.
Nya packningar, etc
Detta gjorde en del på vridet och toppfarten :)
Jag får nöja mig med detta så länge, och låta detta projekt lugna sig lite.
Men tack Aryan, jag såg att det finns färdiga kit med EFI för mopeder. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 20-07-03 23:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Det finns en del 50cc mopeder med insprut, min undran är vilket bränsletryck samt flöde på spridaren till en 50cc 4-takts motor som kan behövas?
Hur ska man räkna ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 20-07-24 19:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Vad är normal kompression i en 72cc mopedmotor?
Jag mätte upp trycket i cylindern till 15kg, det låter mycket tycker jag.
Har en ny 90cc cylinder / kolv / topplock som jag ska montera och jag läste att man kan ha dubbla cylinderpackningar (mellan cylinder o vevhuset) för att råda bot på "överkompression".


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 20-08-04 18:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Lyckades hitta service manual till motorn och 15kg kompressionstryck är korrekt.
Har hittat ett spjällhus och insugsrör med spridare från en annan moped.
Tänkte försöka att köra returlöst system med trycksensor och justera pumptrycket med att styra pumpspänningen. I en moped är det viktigt att spara ström, laddar ju inte så värst mycket, så då kommer ju pumpen dra lite mindre ström.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 20-09-21 18:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Visionen om ett insprut på moppen lever kvar.
Har hittat ett spjällhus med spridare som passar på motorn efter liten modifikation.
Det jag behöver hitta nu är en bränslepump gärna med inbyggd regulator om det finns och returledning. Tacksam om någon har tips på lämplig kandidat.
Annars får det bli ett traditionellt upplägg med separat pump och regulator.
Att göra returlöst får bli en senare fråga.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011