Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 00:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Motorvärmare
InläggPostat: lör 07-11-03 19:14 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Lite intressant läsning motorvärmare.
dom flesta av dom som kan använder säkert redan detta, men en påminnelse skadar säkert inte
http://www.motiva.fi/sv/konsumenterna/t ... otorn.html

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-03 19:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nån som vet om en blockvärmare till en Volvo B23 passar i en B18/B20?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Språkproblem
InläggPostat: lör 07-11-03 20:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Till Anders: Jag läste din intressanta länk om motorvärmare, men snubblade genast på ordet "strålningsvärmare". Eftersom sidan du visade länken till är en finlandssvensk sida, bad jag min sambo, som talar finska, översätta ordet strålningsvärmare till finska. Sedan sökte vi vidare på detta. Men det gav klent resultat. Ett tag var vi inne på att det kunde vara någon sorts infravärme, som man har på balkonger etc. Men det stämde liksom ändå inte. Efter lite hoppande mellan språken fann vi till slut den här länken där man tydligt kan se att det är en värmare som kläms fast mot oljetråget på motorn. Ungefär som att skruva fast ett strykjärn mot motorn.
http://www.defa.com/doc/800/3828.pdf
Nu framgick det ju av din länk att en strålningsvärmare inte var lika effektiv som en gammaldags blockvärmare. Men på nya bilar är det väldigt trångt, och detta kanske är ett alternativ, om man inte vill välja den gamla slangvärmaren. Men jag har en känsla av att slangvärmaren är som en "nödlösning" när inte en blockvärmare får plats. Vad tror ni? (Jag har haft en Peugeot 404, där bara slangvärmare passade. Och visst, det fungerade, men man önskade sig ibland ett par grader till).
Till Aryan: Jag försökte söka blockvärmare på Biltema, för att se om dom möjligen hade samma detaljnummer, men deras sökfunktion var i olag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-03 21:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag reagerade också på "strålningsvärmare", men det förklaras ju genast texten. Jag har en sån värmare på min acadiane som har samma motor som din gamla Ami, luftkyldamotorer har ju ingen vatten. Värmaren är från en Citroen GS och monteras direkt under oljetråget, ganska effektivt faktist.

Ang B18/ B23 bra tips att kolla Biltema, borde tänkt på det själv ;-) Kollade Defa's site och det verkade iaf delvis passa samma http://www.defa.com/doc/300/318.pdf

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-03 21:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Jag vill minnas att om man tittar i Calix respektive Defa's rekommendationstabeller så anger den ena tillverkaren samma värmare för både B18/B20 och B21/B23, medan den andra anger olika typer. Det skulle inte förvåna mig om kylmanteln och monteringshålet för värmaren är exakt likadant, men att olikheter i grenrör och andra saker utanför gör att det kan vara mer praktiskt med t ex olika vinklad kontakt på värmaren för de olika motortyperna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-03 21:57 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
aryan skrev:
Nån som vet om en blockvärmare till en Volvo B23 passar i en B18/B20?

/Aryan


Jag vet inte, men jag har funderat lite...

Jag gissar att: det är en begagnad värmare ifrån "gratisbilen"
värmaren ska in i storbilen

En sak vet jag: tvärtomscenario fungerar inte, dvs. att värmare från B20 passar inte B23. Värmarna har olika utformning, och längd, på elementen.
Men, men, det är samma diameter på "täckplåten".

Okay. Om det hade varit jag, och om mina gissningar är korrekta, så hade jag tveklöst prövat att få fast värmaren. Det går att justera elementens utformning en aning, men det är väl inget jag rekommenderar. Fast å andra sidan, är det gratis så är det.

Ah, jag kom just på att jag inte har en *** aning om hur det ser ut i ditt motorrum. Det kanske inte finns plats för sådana här specialarrangemang.
Jaja, är jag helt ute och cyklar så kanske du åtminstonde fick ett garv på vägen.


Happ, happ, happ, editering: Jag talar enbart om Calix, har inte en aning om Defas utformningar.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-03 22:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Synd bara att elmotorvärmare är så klena.. 550 W eller vad dom nu brukar vara på gör det ju knappt värt besväret att koppla in sladden.. :wink:

Har fastnat för smidigheten och snabbheten med bränsledrivna värmare, men har även planer på en effektiv elvärmare.
Receptet består av ett element från en vattenkokare (2200 W) som monteras i en behållare (löda/svetsa ihop en "burk" i rostfritt eller koppar) som kylvätskan cirkulerar genom.
En 12 V pump, termostat och relä för att styra elementet behövs också. Ett startur är nog inte heller fel..
Uppbyggd som en bränslevärmare alltså, men "el-eldad".

Nu sitter ju redan tidur, pump m.m.. i bilen, så för egen del räcker det med att hänga dit "elpatronen" i kretsen och ordna med styrningen till denna.

Någon som vet om en liknande lösning finns att köpa färdig? Fyra slangvärmare i serie skulle såklart funka men..

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-04 00:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
naggen skrev:
aryan skrev:
Nån som vet om en blockvärmare till en Volvo B23 passar i en B18/B20?

/Aryan


Jag vet inte, men jag har funderat lite...

Jag gissar att: det är en begagnad värmare ifrån "gratisbilen"
värmaren ska in i storbilen

En sak vet jag: tvärtomscenario fungerar inte, dvs. att värmare från B20 passar inte B23. Värmarna har olika utformning, och längd, på elementen.
Men, men, det är samma diameter på "täckplåten".

Okay. Om det hade varit jag, och om mina gissningar är korrekta, så hade jag tveklöst prövat att få fast värmaren. Det går att justera elementens utformning en aning, men det är väl inget jag rekommenderar. Fast å andra sidan, är det gratis så är det.

Ah, jag kom just på att jag inte har en *** aning om hur det ser ut i ditt motorrum. Det kanske inte finns plats för sådana här specialarrangemang.
Jaja, är jag helt ute och cyklar så kanske du åtminstonde fick ett garv på vägen.


Happ, happ, happ, editering: Jag talar enbart om Calix, har inte en aning om Defas utformningar.


Din gissning är helt rätt: jag har en Volvo 245 "reservdelsbil" med motorvärmare (har inte kollat om det är Calix eller Defa) och en Hanomag med B18. Lite plats finns det väl rund motorn men kanske jag kommer inte åt så bra där den enl calix bör sitta:
Bild
http://www.calix.se/consumer/display_mo ... ns&id=1630

B23-n är vid Calix lite annorlunda
Bild
http://www.calix.se/consumer/display_mo ... ns&id=1636

Defa har som sagt samma i både motorer, hoppas det är en Defa alltså ska ta reda på det vid dagsljuset.

Volvo245GLT skrev:
Synd bara att elmotorvärmare är så klena.. 550 W eller vad dom nu brukar vara på gör det ju knappt värt besväret att koppla in sladden.. :wink:

Har fastnat för smidigheten och snabbheten med bränsledrivna värmare, men har även planer på en effektiv elvärmare.
Receptet består av ett element från en vattenkokare (2200 W) som monteras i en behållare (löda/svetsa ihop en "burk" i rostfritt eller koppar) som kylvätskan cirkulerar genom.
En 12 V pump, termostat och relä för att styra elementet behövs också. Ett startur är nog inte heller fel..
Uppbyggd som en bränslevärmare alltså, men "el-eldad".

Nu sitter ju redan tidur, pump m.m.. i bilen, så för egen del räcker det med att hänga dit "elpatronen" i kretsen och ordna med styrningen till denna.

Någon som vet om en liknande lösning finns att köpa färdig? Fyra slangvärmare i serie skulle såklart funka men..


Har många gånger tänkt i samma banor, mkt bättre att värma en kvart med 2 kw än en timma med 550 watt, mkt av värmen hinner ju försvinna om det är kallt. Dessutom skulle det kunna vara en del av en vattenburen kupe/centralväme.

Elpatroner finns ju också inom VVS fast 2 kW är då kanske de minsta tänkbara. Den här Bild verkar bra, lite lång bara.
https://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=941

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-04 12:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det var DEFA i B23 så det borde passa i B18 också. Bara dat inte är "nåt" ankare som man trycker in igenom frostplugshålet som aldrig går att få ut igen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-06 19:20 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Dessvärre är det svårt att hitta effektiva värmare till många nyare bilar, doppvärmare är sällan användbara idag. Vi Bilägares test av anliggningsvärmare (250W) och slangvärmare (450W) ger tydligt besked om hur dåliga anliggningsvärmarna är. Slangvärmarna värmer bättre men de är ju inte lika effektiva eller driftsäkra som de gamla doppvärmararna. Egentligen behöver de en cirkukationspump också och då blir de nästan lika dyra som de bränsledrivna värmarna typ Webasto/Eberspächer. De har en STOR fördel, man har dem alltid med sig, även på parkeringen utanför jobbet och liknande. Startar de bra på E85 även vid kyla? Det är just detta med startsvårigheterna vintertid som gör att jag tvekar på en konvertering.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-06 22:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Bränslevärmare med glödstift (d.v.s. dom flesta) har inga som helst problem med kallstarter.
Hur värmare med tändstift beter sig vågar jag däremot inte svara på.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-07 08:30 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
aryan skrev:
Elpatroner finns ju också inom VVS fast 2 kW är då kanske de minsta tänkbara. Den här Bild verkar bra, lite lång bara.
https://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=941

/Aryan


Finns många andra typer av vattenvärmare. Kolla med Backers som gör bl.a. sådana som på bilden och mängder med andra. http://www.backer.se/se/produkter/vatska/rorelement.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-07 09:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Om man behöver ett billigt värmeelement på 0,5-2 kW för att hembygga någon slags värmeapparat så kan man se vad som finns i t ex skrotade tvättmaskiner, kaffebryggare och vattenkokare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-08 18:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Roger Gustavsson skrev:
Dessvärre är det svårt att hitta effektiva värmare till många nyare bilar, doppvärmare är sällan användbara idag. Vi Bilägares test av anliggningsvärmare (250W) och slangvärmare (450W) ger tydligt besked om hur dåliga anliggningsvärmarna är. Slangvärmarna värmer bättre men de är ju inte lika effektiva eller driftsäkra som de gamla doppvärmararna. Egentligen behöver de en cirkukationspump också och då blir de nästan lika dyra som de bränsledrivna värmarna typ Webasto/Eberspächer. De har en STOR fördel, man har dem alltid med sig, även på parkeringen utanför jobbet och liknande. Startar de bra på E85 även vid kyla? Det är just detta med startsvårigheterna vintertid som gör att jag tvekar på en konvertering.


Nja, du kan ju kombinera en slangvärmare och en 12V cirkulationspump från lämplig donatorbil, t.e.x. MB W124 eller nyare.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-08 18:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Roger Gustavsson skrev:
aryan skrev:
Elpatroner finns ju också inom VVS fast 2 kW är då kanske de minsta tänkbara. Den här Bild verkar bra, lite lång bara.
https://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=941

/Aryan


Finns många andra typer av vattenvärmare. Kolla med Backers som gör bl.a. sådana som på bilden och mängder med andra. http://www.backer.se/se/produkter/vatska/rorelement.htm


Hehe, tänk att dra på 400V, 9 Kw i 10 minuter!
Varför inte, man kan ju sätta en sån där på bilden i ett stålrör och koppla in som slangvärmare!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011