Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 00:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 07-11-23 19:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 16:35
Inlägg: 61
Ort: Stockholm
Etanol är inte så bra som många tror här så mäter auto&motorsport utsläppen och de är skrämande särskilt vid kallster och kallt klimat

http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 070404.pdf

_________________
För biodiesel och etanol! , två av framtidens bränslen


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-23 19:48 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Som många tror? Testet slår in öppna dörrar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-23 21:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
De höga HC utsläppen vid -7 är ingen som helst nyhet består till 90% av ofarligt etanol vid kallstarten (hur miljöfarligt är spolarvätska?), det kunde de också lätt fått fram om A&M hade velat. Enligt SAAB pågår detta endast under de första 20-30 sekunder efter start... Dessutom använder FFV ägare troligtvis motorvärmare mkt flitigare än vanliga bilägare eftersom de är illa tvungna.

Det som är bra är att NOx sänks med etanolen eftersom NOx är den enda luftföroreningen som de mätt som idag är ett problem. Andra problem är partiklar som också brukar bli lägre med etanol.

Varken CO, alkohol eller acetaldehyder kommer i tätort upp i sådana nivåer i storstäder idag att de utgör hälsåproblem, det gör däremot NOx, det är bara att kolla rapporter från Stockholms miljöförvaltning http://www.slb.nu/slb/rapporter/pdf/luften2006.pdf då ser man NOx gränsvärden överskrids regelbundet, dessutom är övergödning pga NOx ett stort miljöproblem i Östersjön.

Nä, mkt oseriöst försök av A&M med i att verka värna om miljön.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-24 10:58 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
aryan skrev:
Nä, mkt oseriöst försök av A&M med i att verka värna om miljön.

/Aryan


När värnade en motortidning om miljön? I princip har väl allt miljöarbete motarbetats från det hållet under årens lopp? Tänk vad mycket gnäll det har varit så fort någon skärpning av miljökraven kommit på tal. Har heller aldrig förstått det här med "miljöbilar". Några bilar som är bra för miljön har ju aldrig existerat!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-24 11:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
aryan skrev:
hur miljöfarligt är spolarvätska


Håller med, men spolarvätska innehåller ingen MTBE.
Varför har man MTBE i E85?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-24 12:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
AcuraJan skrev:
aryan skrev:
hur miljöfarligt är spolarvätska


Håller med, men spolarvätska innehåller ingen MTBE.
Varför har man MTBE i E85?


MTBE har lägre kokpunkt än etanol så det lär komma ut mindre oförbränd är etanol dessutom finns det ju inte mkt av det per liter om man jämför med etanol.

Anledningen att det finns i E85 är att det hjälper till att lösa bensinen i etanol eller tvärtom, annars skulle det vid lite vatteninblandning lättare hända att bensinen la sig ovanpå. Om man googlar på det verka de i låga doser inte vara särskild hälsogfarligt heller men det kanske kan bilda formaldehyd vid ofullständig förbränning av E85, största delen aldehyder blir dock ofarliga acetaldehyder vid ofullständig förbränning av etanol.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 13:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Skälet till MTBE är väl snarare att det skulle bli för drickbar sprit om man separerade etanol o bensin mha vatteninblandning om spriten inte var denatuerad av MTBE.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 13:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det är iaf också en ursak, MTBE smakar väldigt illa vid mkt låga koncentrationer.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 14:07 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Er det ikke slik at MTBE hindrer faseseparasjon? Hadde det ikke vært for MTBE kunne man blandet i vann og fått det separert i vann/etanol som en fase og bensin som en annen fase?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 14:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
magnul skrev:
Er det ikke slik at MTBE hindrer faseseparasjon? Hadde det ikke vært for MTBE kunne man blandet i vann og fått det separert i vann/etanol som en fase og bensin som en annen fase?


Ja det är vad jag menade när jag skrev:

mig själv skrev:
Anledningen att det finns i E85 är att det hjälper till att lösa bensinen i etanol eller tvärtom, annars skulle det vid lite vatteninblandning lättare hända att bensinen la sig ovanpå


Men man slår någ två flugor i en smäll med MTBE och dessutom billigt och ett redan etablerad ämne i oljeindustrin eftersom det också blandas in i bensinen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 17:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men hur gick det med det ogiftigare ETBE???

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 21:44 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Det är bra att man påpekar att E85 är kass när de gäller kallstarter (för det är det ju) och bra att man ställer biltillverkar mot "väggen" lite.

Kommande etanolbilar kommer vara bättre...

... och det är också nåt som vi vebodskonverterare borde fundera lite på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 22:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kass och kass, vad gäller miljön är oförbrända kolväten av en bensinbil 10 ggr värre, dessutom är "vi" mkt bättre på att använda motorvärmare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 23:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Det stora problemet här är ju egentligen avgasmätmetoderna, som drar alla kolväten utom metan över en kam och inte tar någon hänsyn till att olika kolväten är olika skadliga.
Etanol har t ex inte alls lika svåra hälso- och miljöeffekter som cykliska kolväten (bensenringar), som ju är det man är mest rädd för när det gäller kolväteutsläpp från fossila bränslen.

Det mesta av kallstartsutsläppen från en etanolbil är helt enkelt oförbränd etanol. Men de är ändå små jämfört med den mängd etanol vilken bil som helst sprider omkring sig via spolarvätskan i slaskväder!
Etanolutsläpp till atmosfären förekommer ju också naturligt från allehanda jäsningsprocesser, från varenda gödselstack eller kompost.

Vi har en stor utmaning framför oss när det gäller att få lagstiftare, journalister, självutnämnda förståsigpåare och inte minst allmänheten att förstå skillnaden mellan de olika kolvätenas egenskaper!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-27 09:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Instämmer med föregående talare! Det är en rätt stor fråga, detta med avgasprov.
En annan aspekt som också kan ifrågasättas är den 95%:a fokusering till vad som händer under typ 30 sekunder innan katten tänt.
Har en tillverkare bara koll på det är det inga problem att certa en otto-bil idag.
Varför denna fokusering på ottomotorers kallstart när man släpper igenom orenade dieselmotorer som hela tiden, utom just vid en kallstart hae skyhöga NOx men även HC o CO + ultrasmå partiklar?
(Jo jag vet, historiska skäl, men idag?, Med dagens bensin eller etanol?)
Det är väl ändå det genomsnittliga utsläppet under en genomsnittlig körning som är vad luften i staden känner?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011