Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 01:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 14:52 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 08:54
Inlägg: 43
Ort: Uppsala
Roger,

Var i landet befinner du dig? Jag har usb vag-com kabel som du kan låna i väntan på att du får tag i en själv.

Jag finns i uppsala.

_________________
Renault Megane 2.0 8v
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/190nm
A6 Avant q 4.2 MY99 "FFV"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 15:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
A just det, sorry :-)

Ingen anining om det kan fungera i en Citroën med Bosch Motronic ME7 via OBDII, men vet du siste siffran också, 7.1 eller 7.5?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 16:41 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Det är Bosch Motronic ME7.4 i min bil, en Citroën C5 V6 2002.

Det är inte så att Unisettings endast är användbart för VAG-bilar?

OBD2-interface kostar 800-1000 kr. Är alltså inte bara en sladd utan en knippe elektronik också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 16:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tror inte det funkar med ME7.4 tyvärr, bara ME7.1 och 7,.5 lär fungera.

Här http://www.biltema.se/products/product. ... mId=139177 en billig OBD2 interface

Citat:
Bild

CR-101 OBDII felkodsläsare
• Kodläsare i fickformat för enkel och snabb felsökning av alla fordon med EOBD/OBDII diagnostiksystem.
• Ansluts till en 16-polig OBD-kontakt, oftast placerad under instrumentpanelen.
• Över 15000 diagnostiska felkoder och definitioner, både generiska och tillverkarspecifika, finns på medföljande programvara.
• Läser aktuella och lagrade diagnostiska felkoder från fordonets databox.
• Efter reparation raderas felkoderna och felindikeringslampan i fordonet släcks.
• På en ansluten persondator med installerad programvara kan definitionerna visas och skrivas ut. Det finns även en sökfunktion för att leta efter specifika definitioner.
• Programvara (PC) och USB-kabel medföljer.

699 kr

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 20:52 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Den där läser förstås bara felkoderna och tillåter inte ändringar av mappningen. Det finns en del ECU "flashare", http://www.talktomycar.co.uk/products/flashing/ecuflash.htm. Den som kallas "KWP2000 ECU Flasher" kostar 2000 kr hos oss men bara 45 Pund i England. Har skickat iväg ett mejl till Unitronic för att mera upplysningar om Unisettings.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 21:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Roger Gustavsson skrev:
Den där läser förstås bara felkoderna och tillåter inte ändringar av mappningen.

Ja, man kan säkert se fuel trimmen med, så kan man se hur mkt bilen adapterad för blandtankning eller hur bra en BTR konvertering funkar.
Roger Gustavsson skrev:
Det finns en del ECU "flashare", http://www.talktomycar.co.uk/products/flashing/ecuflash.htm. Den som kallas "KWP2000 ECU Flasher" kostar 2000 kr hos oss men bara 45 Pund i England.


Det erbjuder även custom fuel maps på beställning, för £40, undrar om de kan göra en etanol map på beställning. Då blir det en etanol chipstrimning för ca en tusenlapp.

Roger Gustavsson skrev:
Har skickat iväg ett mejl till Unitronic för att mera upplysningar om Unisettings.


Spännande.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 21:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
ruran skrev:
Roger,

Var i landet befinner du dig? Jag har usb vag-com kabel som du kan låna i väntan på att du får tag i en själv.

Jag finns i uppsala.


Vet du vilken rev det är på kabeln? Läste nått om att bara rev A och B skulle funka med unisettings.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 23:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
På Peugeot-Sport-Klubbens sidor står det att min bil har BOSCH MP7,0.
Vad är det för skillnader mot ME7? Kan det fungera med detta program till min bil också?

Var hittar jag kabel till den?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 06:55 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Det här med att gå in via OBD-uttaget verkar vara vanligt idag. Så gör flera av chiptrimmarna. Har varit i kontakt med Chip Center och T.M. Chiptuning, vilka båda använder den vägen in till motorstyrningen. Dock ska man helst ha en vanligt förekommande bil för att det ska bli rimligt dyrt. En ommappning på en modell som man inte har arbetat med tidigare kan ta en dag i anspråk och då blir priset där efter.

Frågan är vilka program dessa företag använder och om de finns tillgängliga mera allmänt? Unisettings verkar vara mer eller mindre knutet till Audi/Volkswagen och det protokoll som de använder KKL. En passande interfacekabel kan se ut så här: http://cgi.ebay.ca/USB-KKL-409-1-VAG-CO ... dZViewItem

Här är en annan lösning, en ECU flasher, http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... ingPayment Många bilar listade. Vore ju finfint om den kunde användas tillsammans med Unisettings....

Denna uppges klara även andra mjukvaror http://cgi.ebay.co.uk/KWP2000-ECU-Flash ... dZViewItem

Känns lite tveksamt i många fall där ursprunget verkar vara Kina, Italien eller Ryssland (man har ju fördommar!). Dessutom är huvudparten av många listade fordon dieselbilar. För en mindre summa kan man förstås testa. Prisspannet på samma eller liknande varor är stort, upp till fem gånger!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 09:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Dr. Mabuse skrev:
På Peugeot-Sport-Klubbens sidor står det att min bil har BOSCH MP7,0.
Vad är det för skillnader mot ME7? Kan det fungera med detta program till min bil också?

Var hittar jag kabel till den?


Nej, VAG-COM ska man inte vänta sig fungerar ihop med annat än VAG-bilar. Bosch-styrdon "pratar" olika protokoll på diagnossnittet beroende på vad respektive kund beställer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 18:04 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Hur ser egentligen en "mapp" ut som datafil? Filen kan ju tydligen läsas ut och sparas. En fil kan förstås ändras på något sätt och det kan knappast vara en omöjlig uppgift. Frågan är om det finns programvaror liknande Unisettings för ick-VAG-bilar?
En ny fil kan enkelt laddas in via dessa inte alltför dyra ECU flashers. Ett par av dessa har sitt ursprung i Italien och på deras hemsidor nämns priser runt 1700€. Nu görs mängder med kopior i Kina och Ryssland som förmodligen gör samma jobb.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 20:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
En "mapp" ser i enklaste fall ut som en ren binärfil, där varje byte representerar ett värde på t ex spridarnas öppningstid eller någon korrektionsfaktor. Värdena är sedan ordnade som en tvådimensionell tabell, så att t ex 12 eller 16 värden i följd representerar den första raden, nästa omgång med lika många värden representerar den andra raden osv.
Sedan representerar rader respektive kolumner i tabellen två olika indata till styrdonet (t ex motorbelastning och varvtal eller temperatur och tid efter start beroende på vad det är för en tabell).

Detta är alltså vad man hittar om man tar loss eprommet ur styrdonet, läser av det och börjar rota i filen med en binäreditor.
Men om man har en modern bil där det går att läsa av och programmera om eprommet via ett diagnosuttag, så får man vara beredd på att få ut datat i någon slags krypterat format, och då måste man först knäcka krypteringen innan man kan arbeta vidare med det.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-24 19:16 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Med andra ord så fungerar t.ex. Unisettings som en "omvandlare" det krypterade formatet och ett mera begripligt program? Fler sådana program vore önskvärt så att vi som inte kör VAG-bilar kunde göra samma sak! Nu är vi hänvisade till de betydligt dyrare chiptrimmarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-31 22:41 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Roger Gustavsson skrev:
Nu är vi hänvisade till de betydligt dyrare chiptrimmarna.

Inte om man kör SAAB 9000/900 efter 1994 års modell. :lol:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-01 08:52 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Finns det "genvägar" även för de SAAB:arna? Vilka motorstyrningar har de?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011