Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 00:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-24 21:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Ja, jag har sett listan på återförsäljare. De har inga priser på sina hemsidor, mer än fantasipriset då. Ingen köper ju den modellen, den brukar sakna en hel del som många vill ha på en bil. Som vettig lack, motorvärmare, dragkrok, vinterdäck osv osv. Då blir det troligen en bit över 100k i slutändan. De listar Rejmes här i linkeboda som återföräsljare. De har inte en enda Dacia, ens för provkörning. Om tillräckligt många frågarerfter en så lär de väl ta hem nån iofs. Men just nu var det torka.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-24 21:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Sen verkar Sanderon vara en rätt törstig bil. Den drar lite över 0,7 per mil på bensin, det är inte direkt bra för en liten bil. Förbrukning för E85 är inte heller den imponerande, ca 1 liter milen är inte bättre än mitt 30 år gamla ryssjärn. Och då är VAZ:en ett par hundra kilo tyngre i tjänstevikt!
Så det är rätt svagt.

Varför finns det ingen biltillverkare som bygger en motor som utnyttjar fördelarna med E85 så man får en effektiv och snål motor? Bara Saab somn tar ut mer effekt så den bli ännu törstigare. Fast det är väl lika lönlöst att fråga det som att fråga varför ingen bygger enkla elbilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-03-25 17:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
widmark skrev:
Ja, jag har sett listan på återförsäljare. De har inga priser på sina hemsidor, mer än fantasipriset då. Ingen köper ju den modellen, den brukar sakna en hel del som många vill ha på en bil. Som vettig lack, motorvärmare, dragkrok, vinterdäck osv osv. Då blir det troligen en bit över 100k i slutändan. De listar Rejmes här i linkeboda som återföräsljare. De har inte en enda Dacia, ens för provkörning. Om tillräckligt många frågarerfter en så lär de väl ta hem nån iofs. Men just nu var det torka.


Jag tycker den verkar OK för det priset (frånsett att den kanske krånglar på Renaultvis).
Vettig lack...?
Detta är en billig bil. inte fan ska man spec in metallic!
Servo får gärna saknas också, den kan väl knappast bli tungstyrd med de däcken och den låga vikten.
AC och elhissar går givetvis också bort, går bara sönder på skitbilar.
Så jag hade köpt den för 79' om jag inte kunde meka och nödvändigt ville ha en ny bil + litade på Renaults ingenjörer då förstås..
Enda abret är som sagt förbrukningen, kanske fick man plana av toppen rejält det första man gjorde...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-26 09:24 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 20:50
Inlägg: 17
Ort: Kävlinge
karlmb skrev:
...Detta är en billig bil. inte fan ska man spec in metallic!
Servo får gärna saknas också, den kan väl knappast bli tungstyrd med de däcken och den låga vikten.
AC och elhissar går givetvis också bort, går bara sönder på skitbilar.
...



Veva rutor och trycka ner några knoppar när man lämnar bilen har man ju klarat av förr i tiden. AC hade jag däremot inte tänkt vara utan i någon framtida bil.
Förhoppningsvis är Dacian så enkel i utförandet att den blir mer problemfri än Renault, speciellt vad gäller elektroniken.
Se på Hyundai Getz som seglat upp i kvalitetstoppen, säkert tack vare att den ligger 10 år efter med snitsiga finesser som tycks j-vlas för alla nybilsköpare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-26 09:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vem behöver AC som bara drar en massa extra energi när men har ACO :-) .

ACO = All windows Can Open

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-26 10:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Vem behöver AC som bara drar en massa extra energi när men har ACO :-) .

ACO = All windows Can Open

/Aryan


Precis.
Det är inte många dagar man har nytta av en AC i detta land.
Kanske blir man mer sjuk av det tom i längden.
Dessutom, hur många av dessa fungerar efter 5-6 år ,när ägaren tröttnat på att efterfylla de billiga skitsystemen som läcker som såll?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-26 11:53 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
ACO blir man nog mer sjuk av, och dessutom döv på köpet.
Nej, bilsemester utan AC är bara självplågeri, kostar inte mycket extra. Sen är det alltid enklare att renovera eller underhålla ett befintligt system, än att efterinstallera.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-26 12:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
AcuraJan skrev:
ACO blir man nog mer sjuk av, och dessutom döv på köpet.
Nej, bilsemester utan AC är bara självplågeri, kostar inte mycket extra. Sen är det alltid enklare att renovera eller underhålla ett befintligt system, än att efterinstallera.


Jag har hittills aldrig suttit i någons bil på sommaren med AC (ej klimatanläggning) och inte frusit.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-26 13:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Min uppfattning är att AC-systemen, även på billiga bilar, blev betydligt bättre och driftsäkrare under 90-talet. Den stora förbättringen kom i och med att man gick över från R12 till R134 som kylmedium, då blev tillverkarna så illa tvungna att införa ett bättre torkfilter än tidigare och dessutom, förmodligen tack vare nya material och övergång från mineralolja till esterolja i kompressorn, blev axeltätningen som tidigare var en svag punkt mycket bättre. På R12-tiden fanns det rekommendationer om att man skulle köra igång AC en gång i månaden även under vintern, för att inte axeltätningen skulle klibba fast.

Om man fryser i en bil med manuellt reglerad AC så beror det på att föraren gör misstaget att ha AC ständigt igång så att det enda som reglerar temperaturen är avfrostningstermostaten. Det är ur både komfort- och ekonomisynpunkt bättre att manuellt slå på och av AC efter behov. Eller, om man inte bryr sig om ekonomin, dra på lagom mycket värme också. Det är speciellt effektivt om man kör AC:n som avfuktare för att få bort imma i riktigt blötväder.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-26 14:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vad händer egentligen om man kör så hela tiden, med AC:n på och reglerar värmen kalla morgnar med värmereglaget?
Kyler man först ner luften för att sedan värma upp den igen...?
Inte speciellt ekonomiskt..
Hur många tänker på det?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-26 17:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Min förra bil hade AC-knapp, men temperaturreglerad värme.
Jag fick uppfattningen att AC automatiskt kopplar ifrån eller har ett snål-läge då den inte behöver kyla sy mycket, systemet hade alltså en sensor för kupe-tempen.
Självklart bör man använda AC med förnuft och även klimatanläggning. Förstår inte folk som ständigt har 18 eller lägre inställt sommartid, sen typ 25 eller mer vintertid.

Rikta munstycket så man slipper drag, vrida ner luftflödet om det blir för kallt brukar räcka. Slå helt enkelt av den eller höj tempvredet en snutt om man börjar frysa ändå, svårare än så är det inte.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-27 07:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ser inte heller problemet, om det är för kallt, justera tempen uppåt.

Men visst är det så att många har svinkallt i bilen på sommaren, tycker själv det är irriterande. Å andra sidan lär dessa personer knappast köpa en bil utan AC så det är väl svårt att göra nåt åt det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-27 07:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Vad händer egentligen om man kör så hela tiden, med AC:n på och reglerar värmen kalla morgnar med värmereglaget?
Kyler man först ner luften för att sedan värma upp den igen...?
Inte speciellt ekonomiskt..
Hur många tänker på det?


Det omvända som att elda för kråkorna. Många använder nog även AC för at kyla en bil som stått i solen och blivit för varm i stället för att vädra ut bilen en kort stund.

Om jag minns rätt så ökar förbrukningen med ca 10% när AC-n är på, det blir många ton CO2 på ett år om hälften av bilerna har AC igång! Ett mkt effektivare sätt vore att kyla bara säterna när det är riktigt varmt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-27 09:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Visst är det oekonomiskt att först kyla luften och sedan värma den igen men, som sagt, den avfuktning detta innebär (allt vatten som kondenserar i kylelementet rinner ju ut genom en dränering) hjälper till bra att hålla imfritt.

När det gäller AC:ns effektförbrukning så hör man ibland grovt tillhuggna siffror på upp till 5-10 kW. Detta är orimligt, redan med tanke på att många bilar klarar sig med en enda kilrem för att driva kompressorn, dvs en transmission som ingen maskiningenjör skulle våga belasta med mer än på sin höjd 1 kW. Man kan också få en viss vägledning genom att jämföra kylmedierörens dimensioner med vad man hittar i stationära kylanläggningar och värmepumpar med olika tillförd effekt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-27 15:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men när vi ska spara energi måste ju sånt här kraftigt ifrågasättas.
Varför inte utnyttja motorns spillvärme mer o dra på lite extra fläkt o värme istället om man nu har fuktiga förhållanden?
Jag tycker inte det blir så mkt sämre.
Kanske kunde man ha en avfuktningsmode som gjorde detta i dagens avancerade system istället för att använda AC:n på vintern.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011