torbjorn skrev:
Är det någon Volvo med LH 2.4 ?
Japp. Båda jag har är med den styrboxen.
Citat:
Vad fick du för felkoder förut när motorelektronikvarningslampan lyste?
Kommer inte ihåg exakt, men det var lambda, tror att det var hög/låg dellast eller liknande.
Citat:
Lambdavärde över 1 tyder på något mager blandning vid tomgång, men eftersom det inte ligger mer fel än det gör så fungerar säkert lambdaregleringen ändå.
OK, i så fall är det nog kissen i alla fall. Troligtvis är det original, många liter avgas som har åkt genom den.
Citat:
Allra först bör man då kolla att avgasanalysatorn verkligen mäter rätt. Gör avgasprov på några andra bilar och om alla de också ger en aning högt lambdavärde på den analysatorn så är det nog den som bör åtgärdas.
Det tror jag inte. Det är en ganska stor verkstad, skulle de ha fel på den så skulle de nog märka det.
Citat:
...avgassystemet som kan göra att avgaserna späs ut med luft (t ex sprickor i grenröret eller läckande grenrörspackning).
Grenrörspackning tvivlar jag starkt på. Något säljaren "glömde" tala om var att bilen drog vatten. Jag hade väldigt högt tryck i kylsystemet så jag antog att det var topplockspackningen. Fick tag på ett nyrenoverat, planat topplock på blocket så jag och kompisen bytte topp inkl packningar. Så topplocks-, insugs- och grenrörspackning är bytta för ca 2 veckor sedan.
Citat:
En annan möjlighet är om en cylinder får magrare bränsleblandning än de andra (t ex en igensatt spridare eller tjuvluft pga dålig O-ring vid spridaren
Skulle det kunna vara. Jag kommer att chiptrimma och konvertera i samma chip, i samband med det kommer jag att köpa nya spridare enligt rekommendation från trimmaren.
Citat:
...läckande bromsservo eller någon dålig vakuumslang). I så fall bör man också märka att motorn går "regelbundet ojämnt" på tomgång,
Vi borde ha hittat eventuella läckor då vi kollade med startgas på alla möjliga ställen (finns lite fler på en turbo) utan att hitta någon läcka.
Citat:
Om motorn har EGR, så kolla att EGR-ventilen verkligen stänger vid tomgång (kärvande ventilspindel eller felkopplade vakuumslangar kan leda till att den står öppen vid fel tillfälle).
Ska kolla det.
Citat:
Kolla också att gasspjällkontakten fungerar som den ska, att tomgångsströmbrytaren verkligen slår till på tomgång och att alla hylsor sitter på plats i kontaktdonet. På en del 740 och 940 ligger kabeln till gasspjällkontakten så hårt sträckt att den kan rycka loss hylsorna ur kontaktdonet, det blir ännu värre när bilen blir gammal och kablarna är styva.
Låter som en utmärkt idé, för den har lite olika tomgång. Ibland ligger den på ca 1000, ibland 1100, ibland 800 som den ska.