nyfiken skrev:
Jo frippis, bränslefiltret riskerar att sättas igen när man går över till E85. Etanolen löser upp gamla avlagringar som kommer av bensinen. Men detta gäller mest insprutningsmotorer. Mr Random har en bil med Strombergförgasare. Och dom bränslefilter som normalt är till förgasarmotorer är inte så "petiga" som dom som är till insprutningsmotorer. Om dom nu finns överhuvudtaget? Har man inget så är ju ett sådant litet genomskinligt bränslefilter en bra investering. Kostar under en femtiolapp. Om det skulle uppstå oförklarliga störningar i bränsletillförsen, så får man ju ledtrådar med ett sådant filter. Det skall alltid var fyllt med minst 3/4 bränsle. Och det får inte synas några luftbubblor i fitret från tilloppet. Då har man en läcka på bränsleledningen. Och naturligtvis skall det stoppa föroreningar också. Skräpet syns ju tydligt till skillnad från dom filter som är till insprutningsmotorer.
Okej, så jag behöver alltså inte tänka på att byta filter inom några månader? bilen har också rullat mindre än 19.000 mil så den har inte rullat lika långt som andra 740 har.