Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 00:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 11-10-26 22:07 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-11 14:13
Inlägg: 6
Ort: Från
Hej! Har inte varit online här på minst 5 år, men nu är det dags igen! 8)

Hoppas på hjälp med detta:

Min sambo har en Fiesta 1.1 från 1984 som har problem att starta när det är kallt, dvs allt utom sommartemperaturer.

Jag vet inte mycket om bilen eftersom jag är en VW-person själv, men vi skulle behöva få ordning på den.
Misstänker starkt att automatchoken inte fungerar, åtminstone inte som den ska. Manuell choke har den INTE och den har förgasare, alltså måste den väl ha autochoke.

Bilen går bra när den är varm, dock med ojämn tomgång.
Bilen är vek, men det är väl normalt antar jag med en så liten motor.
Den gör 120-130 i alla fall =)

Grova startproblem vid kallt väder, man måste ge fullgas och köra ett bra tag med startmotorn. Håller tomgången om man ger tydlig gas, annars tvärdör den. Temperaturen är det aldrig några problem med så jag tror att tempgivaren är OK.

Vi finns i Göteborg - någon som vet någon verkstad som behärskar att dels undersöka detta problem - dels göra en generell kontroll och ev. inställning av förgasaren? Ford själva vill inte ta i detta...

Även verkstadstips i Östergötland är intressant då vi åker "hem" ibland.

PS: FINNS det ens några förgasarspecialister kvar i Sverige som inte stängt igen? Förr måste det väl ha funnits!
Tacksam för svar!

Mvh
Nicke


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-10-27 10:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
Hmm det är automatchoke på denna modell eftersom jag har haft en likadan fast en 85:a

man ska inte en röra gasen innan man startar den, men jag brukade pumpa på gasen 2-3 fulla slag och då startade min alltid

en rephandbok som innnehåller denna förgasare borde vara en hjälp, ev kan det vara frånga om tjuvluftläcka som man kan felsöka med startgas

ta annars betekningen och fabrikat på fögasaren och goggla

en gamma trotjänare som ha ha blyad 98oktan bensin eller blyersatt

bilder på förgasaren:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21631892

på denna bilden ser man chokehuset,den som 2 st kylarslangar går till, på en passat jag hade från 1975 så kärvade den pga. av att hela huset satt löst
prova att demontera det och känn efter, dra åt. evt lösa skruvar

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-10-27 15:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Det är nog ingen större skillnad på den där automatchoken och de automatchokelösningar som man hittar på Solexförgasare i äldre VW (bortsett från att bimetallfjädern tydligen värms med kylvatten på Ford-förgasaren).

Kolla först och främst att chokespjället verkligen stänger då motorn är kall och att det står helt öppet då motorn är varm (tänk på att en del chokemekanismer är gjorda så att spjället inte stänger förrän man har trampat gasen i botten en gång och sedan släppt).
Se till att ingen mekanik verkar kärva eller glappa onormalt mycket. Om det finns en vakuumdosa som ska öppna chokespjället delvis så snart motorn har startat, så kolla att den fungerar (membranet helt och inte så styvt att rörelsen hindras, returfjädern hel, inget stopp i vakuumkanaler/slangar till den).
Kolla att inte magnetventilen för tomgångsmunstycket har gängat ur sig och sitter lös så det kan passera tjuvluft förbi gängorna. Vissa förgasare har en O-ring där, som kan bli dålig.
Om du tar loss locket med bimetallfjädern, så märk upp i vilket läge det sitter så du kan sätta tillbaks det i exakt samma läge.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-10-27 17:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
jag tror inte denna förgasare har någon chokespjäll utan man har anrikning som på en SU eller strombergförgasare
denna modell ska inte behöva aktiveras vid kallstart

kollar man på bilderna jag länkat till så är det en kolv som åker in ju hårdare motorn belastas ungefär som på en SU eller stromberg

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-10-27 19:01 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-11 14:13
Inlägg: 6
Ort: Från
Visste att Torbjörn skulle komma o rädda mig :D Är det samma Torbjörn som är aktiv på Volkswagen Typ2-klubben?

Ojojoj, tror jag får läsa på lite om detta. Meka med förgasare ligger bortanför min bekvämlighetszon, mild uttryckt. Men det borde väl inte vara omöjligt att lära sig... :shock:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011