Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 00:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-01-11 01:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej

Jag vill bygga en spilvattensvärmeväxlare som fungerar ung som denna här som säljs i Holland:
Bild

Den lär spara 55-65% av varmvattenbehovet för duschen!

Den bestor av relativ enkel motströms värmeväxlare, bestående av 2 concentriska kopparrör, det innre är 50/47 och det yttre 58/51. Värmeväxlaren är 2,10 lång vatteninnehållet är bara 0,8 liter.

Jag har bara plats för en 145 cm hög värmeväxlare i källeren, så min måste bli kortare och jag har hos rinkabyrör hittad kopparrör som är 54/51 för ytterröret och 42/39 för inre röret. Den kommer säkert inte bli lika effektivt (mindre yta innerröret) men även om den bara är hälften så effektiv och sparar 25% varmvatten så är det ju en intressant och relativ billig lösning som redan kan löna sig efter 1-2 år. Fördeen är att jag redan har ett "eget" avlopp för dushen.

Frågan är nu hur jag ska täta "gavlarna" jag funderar om ja kan använda ett par 42 mm ringar till klämringskopplingar och löda fast rören i varandra men jag vet inte om det går och om klämringar för 42 mm rör är minst 51 mm i diameter elle mer så att det går att få tät det, nån som vet?

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-11 10:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
I det här fallet är nog legionellarisken rätt liten eftersom det ju inte är många timmar per dygn som det passerar varmvatten genom duschavloppet och värmeväxlaren kan bli uppvärmd. Så snart man, med denna koppling, tar varmvatten till någon annan kran i huset vars avlopp inte går via värmeväxlaren, så kyls ju värmeväxlaren ner igen. Om värmeväxlaren inte är isolerad så kommer den i vilket fall att kallna rätt snabbt efter varje dusch.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-11 11:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej,

Tack för svaren. Jo legionellarisken har de tänkt på. Man får inte isolera den på utsidan precis som Torbjörn förselår och den får in vara i ett utrymme som är varmare än 25 grad.

Värmeväxlaren har bara en liten volym på 0,8 liter och svalnar snabt till en ofarlig temperatur när den inte används legionellan skulle därför inte vara någon risk. Min på 1,5 meter skulle innehålla 0,9 liter så det borde vara ok.

Av praktiska skäll kommer jag antagligen ändå koppla den bara till inloppet av varmvatten beredaren men det kommer jag att förlora lite på. Frågan är bara hur jag bäst får tät i änderna, vad tro du om iden med klämkoppllingsring + löda? Det ska ju tåla vattentrycket, det finns visserligen avloppsbrun där den ska vara men jag vill ändå inte att det läcker :-)

Jag har mätt flödet från duschen, den är stypt så mycket det går utan att sambon och barnen klagar och ger nu 8 liter/minut så där finns det lite utrymme till förbättring. Ger spardushar ändå en bra stråle, kan du rekkomendera någon typ?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-11 12:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Frågan är om en 42 mm klämring ellr skarvmuf kan vara minst 51 mm utvändigt
Bild Bild

Idealiskt skulle en T koppling med 54-15-42 eller 54-22-42 vara då är in och utlopp också klar men dessa verkar tyvärr inte finnas.

För att få ihopp änderna skull jag naturligtvis kuna använda två förminskningsmuffa från 54 till 42 mm men de tar så mkt "plats" på höjden
Bild men den kanske ändå bästa lösningen att ta dem. Man skulle då kunna borra 54 mm sidan och löda fast en 15 mm stödhylsa in i dem med en bit 15 mm rör för in och utloppet.

Vad gäller sparduschar så har du helt rätt när det gäller strålen att man inte kan strypa en vanlig för mkt. Irriterande att det sällan är angivet hur mkt vattenförbrukning duschmunstycken har, det borde vara obligatoriskt märkning som på lampor, vit-varor etc. iom att skillnaderna är så stora och det går åt så pass mkt energi om de är slösaktiga.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-11 12:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Precis, såna där lödkopplingar kostar ingenting och kan moddas för anv. både på in- och utsidan.
Precis så har jag lött min (för korta) värmeväxlare för etanolförvärmning via kylvattnet till kupen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-11 15:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Precis, såna där lödkopplingar kostar ingenting och kan moddas för anv. både på in- och utsidan..


Jag tycker ifs att 110 kr/st inte är ingenting men jag är väl snål/fattig. Kanske det blir lite svårt att värma upp båda rören tiilräkligt för lödningen.

karlmb skrev:
Precis så har jag lött min (för korta) värmeväxlare för etanolförvärmning via kylvattnet till kupen.


Du kan naturligtvis även öka diametern, de borde funka ung lika bra om man ska öka vvxl yta.

/Aryan


Senast redigerad av aryan tor 07-01-11 16:47, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-11 16:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
karlmb skrev:
Precis, såna där lödkopplingar kostar ingenting och kan moddas för anv. både på in- och utsidan..


Jag tycker ifs att 110 kr/st inte är ingenting men jag är väl snål/fattig. Kanske det blir lite svårt att värma upp båda rören tiilräkligt för lödningen.

karlmb skrev:
Precis så har jag lött min (för korta) värmeväxlare för etanolförvärmning via kylvattnet till kupen.


Du kan naturligtvis även öka diametern, de borde funka ung lika bra om man ska öka vvxl yta.

/Aryan


110 kr för diam 45 eller större är ju grymt mkt mindre än vad klämringskopplingar skulle gå på.
Dock håller jag med om att det kan bli problem med värmeavgången vid dessa stora dimensioner. En bra gassvets är att rekommendera.

Tror inte det skulle funka lika bra att öka diametern för att öka den värmeöverförande ytan, då jag isåfall måste löda övergångar från orginal diam 8 till större för sopparöret, och dessa lödningar kan då läcka. Med endast längre så kan soppan fortfarande gå rakt igenom utan risk för några läckage.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-11 17:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
110 kr för diam 45 eller större är ju grymt mkt mindre än vad klämringskopplingar skulle gå på.


Ja det vill jag inte ens tänka på! Rören är inte precis billiga heller, kollar lite på skrotar om de inte har tjocka kopparrörs bitar annars tror jag rinkabyrör är billigast? Sammanlagda kostnaderna ligger nu på 1700 kr om jag köper det hos dem och då tar det säkert ett par, tre år innan jag går "med vinst". lite beroende på effektiviteten.

Jag räknar med att min (halva yta jfd med köpta vvxl längst upp) borde ge minst halva verkningsgarden eftersom de räknar med 10 gradigt vatten på inloppet och det kan vintertid vara mindre här och för att de sista graderna i temperaturökning är svårare än de första.

karlmb skrev:
Dock håller jag med om att det kan bli problem med värmeavgången vid dessa stora dimensioner. En bra gassvets är att rekommendera.


Jag har bara gasol brännare men jag tror att mjulödning borde kuna gå, mindre saker kan jag tom hårdlöda med denna.

karlmb skrev:
Tror inte det skulle funka lika bra att öka diametern för att öka den värmeöverförande ytan, då jag isåfall måste löda övergångar från orginal diam 8 till större för sopparöret, och dessa lödningar kan då läcka. Med endast längre så kan soppan fortfarande gå rakt igenom utan risk för några läckage.


Du skulle kunna linda och löda fast ett 8mm rund värmeröret. Då får du en mycket större yta och värmeöverföring per längd värmerör utan skarver i nått av rören.

Det var mitt ursprungliga plan för min vvxlare också men i mitt fall skulle det ge en mindre vvxl yta med samm innerrör och större vattenvolym (legionellarisk).

/aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-11 19:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Lind skrev:
Det här med diametrar på kopparrör är lätt. Det är alltid yttre diametern på rören som anges (till skillnad mot järnrör). Alltså är innerdiametern på en 42 mm klämring 42 mm. Likaså med en muff för 42 mm. Den är 42 mm invändigt. Muffens ytterdiameter är ungefär 45-46 mm.


Ja och rören som jag kollar på har 1,5 mm godstjocklek, det finns också 54 x 2 men jag tänkte använda 54 x 1,5. Muffen till 42 mm rör är alltså för tunn att fylla ut utrymmet mellan inner och ytterröret som är 51 invändigt. Vet du om en 42 mm klämring kan vara knappt 51 mm (eller mera) i ytterdiameter?

Annars har jag tänkt lösa det med övergångsmuffar men då måste den atminstånde på 42 mm lödas utvändigt på 42 mm röret och denna upgift kan jag inte riktigtfå fram på rinkabysrör artikelnr 7637 lödas den in eller utvändigt? Bilden verkar vara helt fel iaf:
Bild


artikelnr 7618 har rätt bild men det är väl inget T-rör?
Bild

/Aryan

Ps limmade igen några hål i duschmunstycket, nu är det bara 6,5 l/min i full fräs så där blir det redan 80% mindre varmvattenåtgång ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-11 21:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Rinkaby rules...
Har aldrig sett ngt fel i deras katalog tidigare men..
Lödsakerna kan ibland vara tänkta för invändig lödning, men oftast för utvändig.
Ibland kan man använda andra rördimensioner som övergångar emellan om man går från utvändig till invändig lödning t.ex.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-11 22:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det jag saknar är någon korsreferens med VVS-info databasen. Jag behöver denna http://www.vvsinfo.se/db/default.aspx?RSK=2007045 men inte denna, http://www.vvsinfo.se/db/default.aspx?RSK=2007755 vilken artikelnummer det kan vara hos rinkabyrör är otydligt.

Hittade dock en bra kopping mellan 70 mm avloppsröret och värmeväxlaren, "Gummimuff 70-88/50-61 Best.nr 7681 134,00 kr/st."
Bild

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-12 16:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hittade nu 4 ggr billigare rör på skroten a 50 kr/kg :-)

/Aryan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011