widmark skrev:
Själv tycker jag Model S är bra mycket intressantare än både Model X eller den gamla roadstern. Men amerikaner kräfva SUV:ar antar jag. Dock är tekniken intressant. Model S har ju i princip samma bottenplatta som Model X, med skillnaden att X har dubbla motorer och fyrhjulsdrift. Undra om de tänker göra en fyrhjulsdriven S tro.
X kan fås med 2WD också. Vore väl inte helt otroligt att dom kommer med en 4WD Model S också, marknaden finns definitivt i det segment den befinner sig.
Citat:
Första gången jag såg de speciella bakdörrarna på X tänkte jag att vad är det detdär för dumheter. Sen när jag tittade lite närmare på det och såg att de var gångjärn även i "vinkeln" på dörren så den inte går ut så långt så blev jag mer och mer imponerad. Någon har tänkt till lite, alltid kul att se.
Ser faktiskt funktionella ut, frågan många ställer sig är väl hur det fungerar i snö/regn. Och dom verkar gå rätt högt upp också, undrar om jag ens kan öppna dom i mitt garage, taket är visserligen högt men garageporten (skjut..) är inte speciellt hög. Nu ligger kanske X'en inte i mitt prissegment heller så det spelar väl mindre roll men nog tror jag att det kan vara ett problem för många. Frågan är väl om den kommer att gå att få med vanliga dörrar också.
Citat:
Men med är ju en lyxbil som knappast är i mitt pris-segment. Dessutom verkar väntelistan lång då de snart sålt ut ett års produktion i förväg. Verkar ännu värre än det var när de lanserade Model S. Den tillverkas ju nu, men om man beställer en och betalar vad det kostar så får man ju ingen förräns om nåt år eller två. Det dröjer väl en 5-10 år innan vanliga dödliga kan köpa en elbil, eller en vettig plugin-hybrid för den delen.
Runt 2015 ska dom släppa en "billigare" modell. Vad det sen innebär återstår att se. Både pris och vad det blir för typ av bil.