torbjorn skrev:
När man ser på hur bensindrivna bilars bränsleförbrukning har utvecklats under de senaste 20 åren så bör man komma ihåg att det inte bara är luftmotståndet som i vissa fall har blivit större på senare år. De flesta av dagens bilar är ju också åtskilligt tyngre än det tidiga 90-talets motsvarande modeller som följd av att man idag kräver bättre krocksäkerhet. Bredare däck, som marknaden tydligen anses efterfråga, bidrar såklart också till saken.
Det är möjligt att det finns faktorer som motverkar det som faktiskt har åstadkommits på motorsidan. Men faktum kvarstår, förbrukningen är i de allra flesta fall skyhögt över det som anges på pappret. Och jag inbillar mig att det var bättre förr, men min statistik på området är väl inte den bästa
Citat:
En ytterligare sak som är värd att notera, är att skärpta avgaskrav (framför allt kväveoxider, NOx) i en del fall har medfört ökad bränsleförbrukning, i synnerhet om motorkonstruktörerna inte har lyckats uppfylla kraven på något mer effektivt sätt än genom att sänka kompressionsförhållandet eller låta motorn gå med onödigt sen tändning. Detta syntes mycket tydligt omkring 1992-93-94, många 94'or har en avsevärt högre deklarerad bränsleförbrukning än samma bilmodell från 1992.
Också intressant, problemet är väl då att dessa krav knappast lär sänkas i framtiden utan snarare stramas åt än mer. Inget som direkt talat till förbränningsmotorns fördel, åtminstone med fossila bränslen. Men med tanke på hur lite man talat om etanol i dagsläget så kanske detta kan få media att vakna upp. Det har väl kommit en del artiklar om detta på senare tid. Problem med diesel och stadsluft ex.