Obormot skrev:
Hello!
what if we just make like in diesel engines: place heater element on the way of the liquid fuel, sprayed by injector?
BUT the temperautre of heater MUST be lower, than 250 °C (self-ignition temperature of gasoline, 15% of E85)?
Jag testade nu — äntligen — om det finns en risk för att etanolen skulle börja brinna spontant när man sprutar etanol på en röddglöd glödstift men det lyckades jag inte med. Jag använde en liten injektionsspruta på 1 ml och tesade både med nästan ren etanol + propanol (spolarvättska) först och sedan lite ”vinteretanol” E75 dvs med extra lätt antändlig bensin.
Ingen av dessa ville ta eld, det bara pyste, kokte bort och förångades. Det kanske går bättre (sämre) med en perfekt stochastisk luft / bränsleblandning men jag betvivlar nu om det finns några risker med en oreglerad glödstift i insuget under spriderna. Jag tror nu att det faktist kan vara ett mkt effektivt sätt att kallstarta med.
I bilar med förgasare och centralinsprutning är det nog ofta ganska enklelt att montera ett glödstift centralt, i bilar med fyra spridare är det kanske inte altid så lätt att få till det praktiskt, då kanske en extra centralmonterat kallstartsspridare som sprutar på ett glädstift kan vara en lösning?
/Aryan