Dr. Mabuse skrev:
karlmb skrev:
Imorgon kommer ett mer realistiskt test då jag kallstartar från den inställning jag har nu.
Du är en Klippa Dr Mabuse!!
Tack!
Jag ser fram emot resultatet av fälttestet.
OK, 6.8 KOhm NTC var slut på Elfa så jag köpte ett 10 kOhm + att jag ju har ett 4.7 kOhm kvar sedan innan.
Jag testade att koppla 10 kOhm extra i serie med det 4.7 kOhm som redan sitter på motorn.
Inte direkt, men iaf efter 3 motorvarv så startade den då nu i kväll.
Då bestämde jag mig för att löda in det nya 10 kOhms NTC i serie med det 4.7 kOhm som redan sitter på vattenledningen (från turbon är det ju).
Kändes som att 10 kOhm extra inte är för mycket.
Jag har 10:an intill laddluftkylaren så på ngt sätt får jag en större inverkan nu av lufttempen i motorrummet, vilket kanske är bra.
Jag tog en tur och bilen går bra nu.
Dioden flimrar lite under körning men det går att stänga av och på kallstartsfunktionen som man vill med potentiometern.
På just en Smart ser man dessutom vad det resulterar i, tempmätaren har ju samma givare och vrider jag upp poten så att dioden tänds igen med varm motor, så sjunker den indikerade tempen med ca 40 grader. (=2 pluppar ner av 3 som indikerar normala 80 grader).
Så jag känner mig inte orolig för att det hela inte fungerar så som dioden visar.
En lustig detalj är att det finns två lägen på poten som resulterar i tänd diod, även med nästan helt nedskruvad pot så tänds dioden, (och tempen sjunker 40 grader.)
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.