karlmb skrev:
Nej...För om inte märken med så mkt bättre rykte och ingenjörskunskap än Renault lyckas, så kommer inte Renault att göra det
Renault brukar vara rätt framgångsrik i F1, så värst dåliga ingenjörskunskapen borde de inte ha.
karlmb skrev:
Jag tycker fortfarande att det bästa fordonet är en säker, täckt motorcykel, om det är möjligt att skapa.
Tror BMW var närmast målet.
Kan inte fatta att de inte sålt mer av den. Hur många finns det i Sverige?
Kanske kunde vara något om det nu blir vägtullar i Gbg....
BMW hade fyrpunktsbälte och bur i den för att göra den säkare än vanliga scootrar och menade att en tung hjälm skulle göra risken för nackskador vid en krock större vilket gjorde att den fick befrielse att köras utan hjälm i flera länder, men Svenska VV gick inte med på det. Det kan vara en bidragande orsak att den inte blev så stor framgång här. En annan nackdel att man behövde ha MC körkort i många länder . Dessutom hade ett allt för högt ”BMW” pris trots att den relativ tunga scooter var ganska undermotoriserat med 125cc, senare kom en 200cc version men den kostade ännu mera.
En blandning av Piaggio MP3 (två lutande hjul fram) och framruta + tak som BMW C1 men då med stängda sidor så man sitter helt skyddat från väder, oljud och vind skulle vara ideal om det även fans en gyro + elektronik som ESP/ABS förhindrade att den kan välta och gjorde den säker. Med 2 hjul fram får man bättre väghållning, bromsförmåga och komfort, den ”står” av sig själv när den parkeras och -inte minst- man får köra den med vanligt B-körkort (och även med ett MC-kort).
Peugeot har nästan byggt någon sådant som ett prototyp, Peugeot Hymotion 3
http://hellforleathermagazine.com/2008/ ... oter-ever/Den har mycket mer effekt än C1: 15kW ur 125cc med turbo överladdning (=idealiskt för etanol!) och var dessutom elhybrid med 2x 3kW elmotorer i framhjulen så att man får all-wheel drive på köpet, perfekt vid halka när man t ex ska uppför en brant backe och max 21 kW tillsammans för acceleration. Den lär dra 0,2l bensin/mil i snitt vilket jag tror kan bli ännu bättre om karossen är helt stängd, det borde ju ge lägre luftmotstånd.
Här hittade jag en bild av en annan trehjuling som illustrerar hur det ungefär skulle kunna se ut från sidan med stängd karross: