Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 00:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: ons 12-08-08 06:23 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Hur säker den är vet jag inte, men den tror jag säljs redan. Den är täckt och har stödhjul som fälls ner automatiskt. Såg den på tv för ett par år sedan.

Monotracer

När jag letade efter den så hittade jag den här, verkar skumt system de har men häftigt när det gäller balansen. Men den är fortfarande på prototypstadiet om jag inte såg fel när jag snabbkollade.

http://www.youtube.com/watch?v=Z0m-cUxMcJw

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: ons 12-08-08 08:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Nej...För om inte märken med så mkt bättre rykte och ingenjörskunskap än Renault lyckas, så kommer inte Renault att göra det


Renault brukar vara rätt framgångsrik i F1, så värst dåliga ingenjörskunskapen borde de inte ha.

karlmb skrev:
Jag tycker fortfarande att det bästa fordonet är en säker, täckt motorcykel, om det är möjligt att skapa.
Tror BMW var närmast målet.
Kan inte fatta att de inte sålt mer av den. Hur många finns det i Sverige?
Kanske kunde vara något om det nu blir vägtullar i Gbg....


BMW hade fyrpunktsbälte och bur i den för att göra den säkare än vanliga scootrar och menade att en tung hjälm skulle göra risken för nackskador vid en krock större vilket gjorde att den fick befrielse att köras utan hjälm i flera länder, men Svenska VV gick inte med på det. Det kan vara en bidragande orsak att den inte blev så stor framgång här. En annan nackdel att man behövde ha MC körkort i många länder . Dessutom hade ett allt för högt ”BMW” pris trots att den relativ tunga scooter var ganska undermotoriserat med 125cc, senare kom en 200cc version men den kostade ännu mera.

En blandning av Piaggio MP3 (två lutande hjul fram) och framruta + tak som BMW C1 men då med stängda sidor så man sitter helt skyddat från väder, oljud och vind skulle vara ideal om det även fans en gyro + elektronik som ESP/ABS förhindrade att den kan välta och gjorde den säker. Med 2 hjul fram får man bättre väghållning, bromsförmåga och komfort, den ”står” av sig själv när den parkeras och -inte minst- man får köra den med vanligt B-körkort (och även med ett MC-kort).

Peugeot har nästan byggt någon sådant som ett prototyp, Peugeot Hymotion 3
Bild

http://hellforleathermagazine.com/2008/ ... oter-ever/

Den har mycket mer effekt än C1: 15kW ur 125cc med turbo överladdning (=idealiskt för etanol!) och var dessutom elhybrid med 2x 3kW elmotorer i framhjulen så att man får all-wheel drive på köpet, perfekt vid halka när man t ex ska uppför en brant backe och max 21 kW tillsammans för acceleration. Den lär dra 0,2l bensin/mil i snitt vilket jag tror kan bli ännu bättre om karossen är helt stängd, det borde ju ge lägre luftmotstånd.

Här hittade jag en bild av en annan trehjuling som illustrerar hur det ungefär skulle kunna se ut från sidan med stängd karross:
Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: ons 12-08-08 09:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
erikn skrev:
Hur säker den är vet jag inte, men den tror jag säljs redan. Den är täckt och har stödhjul som fälls ner automatiskt. Såg den på tv för ett par år sedan.

Monotracer

När jag letade efter den så hittade jag den här, verkar skumt system de har men häftigt när det gäller balansen. Men den är fortfarande på prototypstadiet om jag inte såg fel när jag snabbkollade.

http://www.youtube.com/watch?v=Z0m-cUxMcJw


Enastående!!!
En sådan är ju perfekt, täckt, relaltivt säker och bra med plats för 2 pers!
Förhoppningsvis satsar de både på en el- och en förbränningsmotorversion!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: tor 12-08-09 07:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
erikn skrev:
Hur säker den är vet jag inte, men den tror jag säljs redan. Den är täckt och har stödhjul som fälls ner automatiskt. Såg den på tv för ett par år sedan.

Monotracer

När jag letade efter den så hittade jag den här, verkar skumt system de har men häftigt när det gäller balansen. Men den är fortfarande på prototypstadiet om jag inte såg fel när jag snabbkollade.

http://www.youtube.com/watch?v=Z0m-cUxMcJw


Den sistnämnda var lite rolig med tanke på balanssystemet (flywheel). Men jag undrar ändå om marknaden för täckta tvåhjulingar är speciellt stor. En av nackdelarna med en motorcykel är förstås väderberoendet men å andra sidan är det väl också en av anledningarna att man köper en motorcykel. Dvs, att man är ute i det fria.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: tor 12-08-09 10:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En MC med cab eller hardtop kan vara lösingen på det. En stängd strömlinje är nog mycket bränslesnålare och tystare att köra när man kommer upp över 70km/t, då blir vindbuller lätt besvärande. Frihetskänslan uppstår också när man som får smita förbi köar i bussfilen, kurviga vägar blir roligare att köra när karossen lutar sig in i kurvan.

Med bara två hjul har man hjälmtvång och krav på MC körkort, jag tror som sagt mest på en lutande själv balancerande övertäckt MC/bil med dubbla hjul fram. Då får alla med vanlig B- (eller A-) körkort köra den och vid parkering/lastning mm är den också stabil när balancerings gyro systemet är avständ. Och en trehjuling med karosseri få köras utan hjälm .

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... otorcykel/
Citat:
För att framföra tre- eller fyrhjulig motorcykel ska du ha körkort med behörighet A eller B.

Citat:
Du behöver inte använda hjälm i tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri. Då ska du istället använda bilbälte.


En annan fördel med en sådan täckt 3-hjulig MC-bil är att vägskatten är mkt lägre för MC än för en bil och att parkerings och trängselavgiftsregler m.m. för MC ofta är fördelaktigare än för bilar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: tor 12-08-09 13:10 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Det är nog många som drar sig för att ha flera fordon. Jag skulle kunna tänka mig (om jag har råd) att ha en täckt pendlar-MC. Jag har ca 3 mil till jobbet, det är lite för långt för att cykla, moppe som jag kört en del senaste åren sedan dottern fyllde 15 är också rätt träligt så långt.

Nu när dottern är 18 och skaffat liten bil själv så partar vi på våra 3 bilar nu, och jag kör rätt mycket med hennes då den drar mellan 0,6-0,7 med 50% E85.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: lör 12-08-25 08:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/08/24/re ... l-comments

Citat:
Renault ran tests of its battery-electric Zoe in way-sub-freezing temperatures in Finland and found that the EV compromised little in the way of performance, the French automaker said recently on its blog.

The Zoe, which was being tested in Finland's Lapland region, was subject to testing in the -25 Celsius (-13 Fahrenheit) range and experienced "almost unnoticeable" declines in performance. How unnoticeable? Specifically, Renault said, the car's defogging systems worked well, while the car's power and single-charge range were similar to those in higher temperatures. Renault engineers were "pleasantly surprised" by the performance of the car, which also gripped well on icy surfaces.


Intressant, men det hade varit trevligt att veta vad dom menar med ex "single charge range were similar". Sen ska man förstås vänta med att jubla för mycket innan detta testas av oberoende källor. Men når man en halvering av förlusterna i vintertrafik jämfört med nuvarande Leaf så är jag nöjd.

Tillägg: Läser man artikeln så ser man att autobloggreen kanske inte har läst artikeln ordentligt:

http://blog.renault.com/en/2012/08/17/r ... her-tests/

Renault hävdar bara att batteri mm klarar -25 C utan problem:

Citat:
Our first conclusions on ZOE’s results: At -25°C, ZOE is fully functional and drops in performance are almost unnoticeable. The battery performs very well in cold conditions from this point of view.

More noticeable in cold conditions is reduced range, but ZOE remains one of the best mass-produced electric vehicles in this respect, thanks in particular to its reversible heat pump, which reduces heating consumption in cold weather and generates approximately 2kW of cooling or 3kW of heat with just 1kW of electricity.


Men återigen, jag är nöjd om förlusterna är betydligt mindre än i nuvarande Leaf. Den får väl samma förbättringar till 2013 har jag för mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: lör 12-08-25 22:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Citat:
Our first conclusions on ZOE’s results: At -25°C, ZOE is fully functional and drops in performance are almost unnoticeable. The battery performs very well in cold conditions from this point of view.

More noticeable in cold conditions is reduced range, but ZOE remains one of the best mass-produced electric vehicles in this respect, thanks in particular to its reversible heat pump, which reduces heating consumption in cold weather and generates approximately 2kW of cooling or 3kW of heat with just 1kW of electricity.


Men återigen, jag är nöjd om förlusterna är betydligt mindre än i nuvarande Leaf. Den får väl samma förbättringar till 2013 har jag för mig.


Alla bilar får kortare autonomi när det är kallt. Luftmotståndet ökar och vinterväglag + (vinter)däck rullar mycket trögare.

Sedan förlorar batterier desutom kapacitet när de är kalla och drar värmesystemet extra energi. Förbränningsmotorer drar å andra sidan extra mkt pga kallstart.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 12-08-27 07:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Sedan förlorar batterier desutom kapacitet när de är kalla och drar värmesystemet extra energi.


Ja det Renault hävdar är väl egentligen bara att batteriet klarar kylan, dvs, bilens prestanda påverkas inte i någon större grad. Det kan förstås bero på att batteriet är överdimensionerat effektmässigt (i förhållande till den prestanda man vill nå) snarare än några större framsteg på batterisidan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: sön 12-09-30 08:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Roar mig med att räkna ut vad priset på ZOE är med dagens euro kurs, 8.43 SEK:

Frankrike, 7000$ i subvention:

http://www.renault-ze.com/fr-fr/gamme-z ... fe-12.html

13700$ = 115 000 SEK , batteriet kostar 79$/månad, allt utöver 1250mil/år kostar extra. Den här borde sälja som smör med den subventionen.

Tyskland, 0 subvention:

http://www.renault-ze.com/de-de/modelle ... e-647.html

20600$, samma för batteriet som ovan. Där räknar man med 19% moms. Frankrike har väl 19.6%.

Det blir i alla fall 173 000 :-, med lite extra moms på det så hamnar man på strax över 180 000 :- Med supermiljöbilspremien blir det 140 000 samt 700+/månad för batteriet. Eftersom vi ändå behöver en extrabil så är den perfekt för oss, ungarna sitter nu båda i framåtvända stolar, våran dagliga pendling är på ca 5 mil. Vi kör med hyfsat jämna mellanrum en sträcka på 11-12 mil vilket vi bör klara med ZOE'n under vår/sommar/höst åtminstone (21 mils räckvidd under NEDC). Ofta kan vi vid dessa körningar (till släkt o vänner) också ladda bilen så det kan nog fungera även vintertid, så länge det inte är -20 grader. I dessa fall får det bli Santa Fe'n... Kanske också ska tillägga att jag hade varit intresserad av denna utan subvention vilket jag tycker är rätt imponerande gjort av Renault. Även om nu priset kanske blir lite högre än i dessa uträkningar, brukar ju vara så..

Jag kommer att hänga på dörren när denna släpps i Sverige.

Sen vet vi att Nissan funderar på att leasa batteriet på Leaf, och vi kan nog anta att det kommer prissänkningar där med tanke på ZOE'n. Det tillsammans med utlovade utseendeförändringar kan nog göra även den intressant för oss.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: sön 12-09-30 10:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
"Jag kommer att hänga på dörren när denna släpps i Sverige."

Men vad bra, då får du äntligen köpt din elbil snart då..!
Du lär dock bli rätt ensam om den..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: sön 12-09-30 11:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Vilken obotlig optimist du är :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: sön 12-09-30 19:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
Vilken obotlig optimist du är :-)


Tack :lol:
Folk brukar faktiskt säga det! (Utan ironi)
Man kan ju dock inte vara optimist i alla lägen... :wink:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: tis 12-10-02 10:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Lite bilder från Paris 2012

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Ser ut att ha hyfsat med bagageutrymme.

R-Link ser rätt lovande ut också:

http://www.youtube.com/watch?v=TO2KmIq_Obo

Vore trevligt om man kunde välja spellistor i spotify via skärmen när man kopplar upp via Bluetooth. Om nu inte spotify kommer som en app till bilen förstås.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: tis 12-10-02 17:02 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
gt-i skrev:
Trodde nog att jag kunde kittla dig med lite kärnkraft :lol:

Personligen tror jag till och med kolkraft är bättre att driva bilar med än bensin. Trots ökade CO2 / km. Varför? Jo för att elen har mycket lättare att byta produktionskälla, jämför 10 kolkraftverk med 4.5 miljoner bilar. Att det sedan är politiskt omöjligt att bygga kraftproduktion överhuvudtaget i Sverige, det är en helt annan fråga.

Nej inte är det politiskt omöjligt att bygga ut kraftproduktion i Sverige . Nästa år räknar Energimyndigheten med 9 TWh från vindkraftverken och det räcker nästan till att driva alla personbilar i Sverige om dom gick på el. De senaste tolv månaderna så gav våra vindkraftverk 7 TWh så nu börjar det bara vara ett problem med var vi skall få avsättning för elen då vårt elbehov bara minskar i Sverige och vi går mot ett stort elöverskott framöver enligt Energimyndigheten vilket syns redan nu med mycket låga elpriser.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011