http://green.autoblog.com/2012/09/07/te ... k-q-and-a/Finns en del matnyttigt där, bland annat lite information om deras kommande "supercharger":
Citat:
So that's our target inflection point, 30 minutes of charge for three hours of driving. Over time, we're going to make that better. We'll get down to 25 minutes, 20 minutes, eventually under 20 minutes for three hours of driving.
Den kommer endast till 60 (option) och 85 (standard) kWh varianterna, Elon menar på att de som köper 40 kWh batteripacket med stor sannolikhet inte kommer att använda bilen för långfärder, och det ligger nog en hel del i det. Och jag vill nog hävda att det gäller även 60 kWh varianten.
Ska försöka mig på ett exempel på långfärd, jag tar Luleå - Stockholm. Första stopp får bli Skellefteå, 26 mil. Skellefteå - Örnsköldsvik, 25 mil. Örnsköldsvik - Hudiksvall, 23.6 mil. Hudiksvall - Stockholm, 29.5 mil. Det blir 3 stopp a 30 minuter för hela resan, det skulle vara ok för mig. Kommer man ner i 20 minuter så ser jag inga problem alls. Sen ska det förstås finnas en ledig laddare också, och där ligger väl problemet med snabbladdning. Hur glad blir man om man kommer till Hudiksvall och får vänta 1h på en ledig laddare, och sen 30m till innan man har laddat färdigt ?
Jag håller mig nog till en elbil som klarar mitt normala behov. Luleå - Haparanda (Ikea) är 13 mil. Det är den längsta sträcka vi kör normalt sett, och tyvärr med en viss regelbundenhet
Nissan/Renault's laddare (Leaf, ZOE..) kommer att vara på 50 kW, ladda en Leaf från 0 till 80% på 30 minuter. Hade fungerat, om Leaf/ZOE hade haft en räckvidd på minst 20 mil, oavsett yttre förhållanden. Och det är nog någon generation bort för bilar i den klassen.