Asynkronmotorer är robusta och enkla men förhållandevis tunga, en vanlig bilgenerator kan generera 1400W (14V 100A) väger 5-6 kg dvs ca 250W/kg, om den även skulle kunna klara 24V vid högre varvtal blir det kanske tom det dubbla.
En vanlig helkapslad asynkronmotor på 1,5 kW väger ca 15kg (100W/kg) och 3 kW blir ca 23 kg (130W/kg). Det går kanske att få ur mer än deras typiska effekt men jag tror man måste öpnna upp dem då för bättre kyllning.
Så länge man inte har strömavbrott är det ganska lätt att använda asynkronmotorn som generator,men vid strömavbrott är det nog svårare att hålla konstant spänning och 50Hz växelströmfrekvens vid varierande belastning osv. I din wikipedia länk skrivs det så här:
Citat:
For stand-alone systems, frequency and voltage are complex function of machine parameters, capacitance used for excitation, and load value and type.
Min tanke är att driva en eller flera UPS (och kanske någon extra inverter) ur ett par större 12V batterier, och koppla kritiska förbrukare med dem, t ex pelletspannakaminen och cirkuationspumpen och några led lampor. De drar mindre än 100W tillsammans (vid elektrisk tändning drar pelletskaminen 200W) så kortare strömavbrott på ett par timmar klarar man då lätt utan att starta generatorn. Om det håller i sig längre eller om jag vill ha extra mycket el för driva en kraftig inverter till en vattenkokare, mikrougn, luftvärmepump etc kan jag starta snöslungan med min alternator för att ladda upp batterierna. När batterierna är laddade kan jag då stänga av motorn igen (ett tag) och slippa ljud mm.
Jag kan naturligtvis också skaffa fler/större batterier, men när de inte används ökar även förlusterna som är proportionell med kapaciteten. De förbrukar altid lite el pga självurladdningen och de måste också bytas ut var 10:e år minst för de håller inte för evigt och man får naturligt altid ett större strömavbrott när batterierna håller på att bli för gamla..