Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 01:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-12-17 11:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag funderar om det funkar att generera 24V med en 12V alternator (vid högre varvtal) genom att byta spänningsregulatorn till en 24V regulator eller använda en en extern spänningregulator.

Nån som vet vilken spänning dioderna i en 12V generator brukar klara t ex?

Min ursprungliga tanke var att använda en (gammal) 3,5 hkr gräsklipparmotor med 2st 12V generatorer eller en 12V/24V generator som i sin tur laddar ett par 12V batterier till en UPS för att klara längre strömavbrott.

I helgen skaffade jag en snöslunga —som jag genast etanolkoverterade— med 5,5 hk/3,7kW motor (vid 3600 rpm) som verkar enklare tack vara horisontal motor axel som redan har ett par remskivor och högre effekt än gräsklipparmotorn.
Bild

Extra vikten av en permanent monterad alternator tror jag inte heller är någon nackdel för en redan 80kg tung snöslunga. Så skulle snöslungan även bli en mobil 12/24V snabbladdare/generator och med UPS / inverter så får man även 230V ut.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-12-17 14:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Om man ökar varvtalet så skulle det i och för sig kunna gå, men det blir förstås onödigt stora järnförluster på det sättet. Dioderna i en någotsånär modern bilgenerator brukar tåla uppåt 100 V, med tanke på spänningsspikar som uppstår t ex vid glapp i batterikablar (load dump).

En bättre lösning skulle kunna vara att göra en spänningsdubblare - en trefasbrygga kopplad i serie med B+ från generatorn och de tre växelströmsanslutningarna kopplade via kondensatorer till generatorns fasuttag. Då vinner man också att det går att ta ut 12 och 24 V samtidigt, och man behöver inte röra spänningsregulatorn.

Förresten, hur går det med de där CAV bussgeneratorerna?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-12-17 18:28 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Någonstans har jag en liten skrift från USA där man tar och kopplar växelströmsgeneratorns tre lindningar i serie för att vid lägre varvtal kunna få ut en högre spänning av 110 volt från vindkraftverket. Man skriver att lindningrna i generatorn väl klarar spänningen utan att det blir genomslag genom lindningarnas lack på koppartråden. Men att man får gå över till kedjedrift på grund av den höga effekten där man tar ut generatorns 60A vid 110 volt , dom skrev även att dioderna kunde sättas på ett separat kylellement för att klara den höga strömen.
Och just nu hittar jag samma skrift på internet. Magnetiseringens spänning höjdes till 12 volt mot normala 2-3 volt.
http://autonopedia.org/renewable_energy ... crets.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-12-17 21:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tänkte att verkningsgraden inte skulle bli lidande att få ut 24V ur 12V alternatorn, i varje fall inte vid samma effektuttag. Om man t ex tar en 12V 80A alternator så förlorar man i diodbryggan 1,5V? x 80 = 120W, om man kör ut 24V 40A så är förlusten i dioderna halverat (60W). Minder ström i statorlindningar ger förståss också mindre värme/förlust i dem.
Förlustsidan ökar med större ankerström (vid samma varvtal) och/eller större järn/virvelströmförluster vid högre varvtal.

Intressant länk Prius, fast det ska väll vara en pf fil? http://www.otherpower.com/images/scimag ... ecrets.pdf

I ställe för v-rem eller kedja kanske en kamaxel kuggrem vara ett tystare transmissionsalternativ?

Det måste bero på min förkylning/feber att jag inte alls tänkte på CAV bussgeneratorerna Torbjörn! Om jag får plats med en 24V 80A bussgenerator på snöslungan så borde det vara hur bra som helst, då kan jag jag kanske tom starta motorn med den. Vet du vid vilket varvtal de ungefär kan nå max effekt?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-12-18 00:58 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Jag har en generator till en stridsvagn på 7,5 kW 24 volt likström med en remskiva för tre kilremmar.
Den gömmer sig i snön just nu men går nog att gräva fram. Stridsvagnen har jag inte kvar.
Torbjörn skrev om en sådan generator 2009 för ett annat projekt.
Generatorn kan du få men jag kommer inte på rak arm ihåg var jag har kopplingschemat till den någonstans.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-12-18 11:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Wow 7,5kW/24V det är ju mer än 300A! en så kraftig likströmsgenerator med kolborsten måste vara gigantisk, vad väger den 40kg?

Det skulle behövas en större motor på 10-15kW för att få ut max effekt antar jag.

Eftersom det i "alternator-secrets” pappret skrivs att en 12V alternator kan ge 110V DC (och högfrekvent AC) om man varvar upp den tillräkligt så borde en 24V alternator kunna generera 220V DC / AC!? Det som fascinerar med det är att man skulle få enorm mycket effekt ur en vanlig alternator, en ordinär 24V 55A generator borde ju tåla lika stor ström vid högre spänning, vid 220V blir det mer än 12kW!

Bild

EDIT: hittade lite mer växelström generator data här http://www.mclarenelectronics.com/Produ ... Type%2024V
55A modellen måste varvas 9000rpm för 55A men max rpm är 18000, om man antar att (max) spänningen ökar lineär med varvtalet så skulle man kunna titta på vilken ström den kan ge vid 220v och mac varv 18000 rpm så får jag 24/220 * 18000 ≈ 2000 varv dvs 7A vid 220v ≈ 1500W !?

Omkring '90 hade Electrolux en fritiidsprodukt för husbilar och båtar som bestod av en vanlig utseende bil alternarator som ersatt bilens orginal alternarator och en ”låda” som kunde generera 220V 3000W? på knappt mera än tomgång, jag tror det fanns även en variant som man kunde svetsa med.

Det låter ganska mycket som det som beskrivs i "alternator-secrets” pappret, kanske ”lådan” gjorde mera än att en annan spänningsregulator och koppla ur 12V batteriet, det kanske skapade en stabil 50Hz AC modifierad sinus t ex?

Med modern elektronik borde det vara relativt enkelt att bygga en fin 220V sinusformig växelspänniing ur ca 310V DC om en 24V alternator skulle kunna generera det..

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-12-18 18:00 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Wow 7,5kW/24V det är ju mer än 300A! en så kraftig likströmsgenerator med kolborsten måste vara gigantisk, vad väger den 40kg?

Det skulle behövas en större motor på 10-15kW för att få ut max effekt antar jag.

Eftersom det i "alternator-secrets” pappret skrivs att en 12V alternator kan ge 110V DC (och högfrekvent AC) om man varvar upp den tillräkligt så borde en 24V alternator kunna generera 220V DC / AC!? Det som fascinerar med det är att man skulle få enorm mycket effekt ur en vanlig alternator, en ordinär 24V 55A generator borde ju tåla lika stor ström vid högre spänning, vid 220V blir det mer än 12kW!

Bild

EDIT: hittade lite mer växelström generator data här http://www.mclarenelectronics.com/Produ ... Type%2024V
55A modellen måste varvas 9000rpm för 55A men max rpm är 18000, om man antar att (max) spänningen ökar lineär med varvtalet så skulle man kunna titta på vilken ström den kan ge vid 220v och mac varv 18000 rpm så får jag 24/220 * 18000 ≈ 2000 varv dvs 7A vid 220v ≈ 1500W !?

Omkring '90 hade Electrolux en fritiidsprodukt för husbilar och båtar som bestod av en vanlig utseende bil alternarator som ersatt bilens orginal alternarator och en ”låda” som kunde generera 220V 3000W? på knappt mera än tomgång, jag tror det fanns även en variant som man kunde svetsa med.

Det låter ganska mycket som det som beskrivs i "alternator-secrets” pappret, kanske ”lådan” gjorde mera än att en annan spänningsregulator och koppla ur 12V batteriet, det kanske skapade en stabil 50Hz AC modifierad sinus t ex?

Med modern elektronik borde det vara relativt enkelt att bygga en fin 220V sinusformig växelspänniing ur ca 310V DC om en 24V alternator skulle kunna generera det..

Svetsmodellen av bilgenerator.
http://www.mascus.se/lantbruksmaskiner/ ... atgmg.html


Senast redigerad av PRIUS tis 12-12-18 21:47, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-12-18 21:43 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Wow 7,5kW/24V det är ju mer än 300A! en så kraftig likströmsgenerator med kolborsten måste vara gigantisk, vad väger den 40kg?

Det skulle behövas en större motor på 10-15kW för att få ut max effekt antar jag.

Eftersom det i "alternator-secrets” pappret skrivs att en 12V alternator kan ge 110V DC (och högfrekvent AC) om man varvar upp den tillräkligt så borde en 24V alternator kunna generera 220V DC / AC!? Det som fascinerar med det är att man skulle få enorm mycket effekt ur en vanlig alternator, en ordinär 24V 55A generator borde ju tåla lika stor ström vid högre spänning, vid 220V blir det mer än 12kW!

Bild

EDIT: hittade lite mer växelström generator data här http://www.mclarenelectronics.com/Produ ... Type%2024V
55A modellen måste varvas 9000rpm för 55A men max rpm är 18000, om man antar att (max) spänningen ökar lineär med varvtalet så skulle man kunna titta på vilken ström den kan ge vid 220v och mac varv 18000 rpm så får jag 24/220 * 18000 ≈ 2000 varv dvs 7A vid 220v ≈ 1500W !?

Omkring '90 hade Electrolux en fritiidsprodukt för husbilar och båtar som bestod av en vanlig utseende bil alternarator som ersatt bilens orginal alternarator och en ”låda” som kunde generera 220V 3000W? på knappt mera än tomgång, jag tror det fanns även en variant som man kunde svetsa med.

Det låter ganska mycket som det som beskrivs i "alternator-secrets” pappret, kanske ”lådan” gjorde mera än att en annan spänningsregulator och koppla ur 12V batteriet, det kanske skapade en stabil 50Hz AC modifierad sinus t ex?

Med modern elektronik borde det vara relativt enkelt att bygga en fin 220V sinusformig växelspänniing ur ca 310V DC om en 24V alternator skulle kunna generera det..


En sådan här.
http://fc-marine.co.uk/Electrolux_Travel_Power.html

http://www.ebay.co.uk/itm/Wechselrichte ... 0764221194


Senast redigerad av PRIUS tis 12-12-18 21:47, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-12-18 23:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
PRIUS skrev:


Ja den första i varje fall, den andra verkar bara vara en inverter.

Här hittade jag de (under Ej längre i produktion):
Bild
3,5kW 230V 50Hz http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden ... taid=67399

Bild
5kW 230V 50Hz http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden ... taid=67397

(ej bild)
7kW 230V 50Hz http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden ... taid=67401

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-12-19 09:03 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
jag skulle då satsa på att generera 250 volt direkt, istf att växelrikta 12/24V...
det går att använda en vanlig asynkronmotor som generator....

http://en.wikipedia.org/wiki/Induction_generator


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-12-19 10:33 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Så här kanske.
http://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=1964
Asynkronmotorer finns från 750 vm.
Här står det lite mer.
http://www.windon.se/se/asynkron_vs_synkron.asp

På 70-talet tillverkade den franska firman SEV borstlösa generatorer som hade en stillastående fältlindning som hölls fast av ett armkors mitt i statorplåten, och en tvådelad klopolrotor som så att säga gick fram mot den från var sitt håll. En bra och outslitlig konstruktion men den blev stor, tung och dyr jämfört med normala generatorer eftersom statorplåtpaketet måste göras dubbelt så tjockt som annars. De tillverkades bara för relativt låg effekt, användes bl a på franska småbilar och Volvo Penta industri/marinmotorer.

Från den här sidan.
http://www.postvagnen.com/forum/index.p ... &id=358880


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-12-19 10:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Asynkronmotorer är robusta och enkla men förhållandevis tunga, en vanlig bilgenerator kan generera 1400W (14V 100A) väger 5-6 kg dvs ca 250W/kg, om den även skulle kunna klara 24V vid högre varvtal blir det kanske tom det dubbla.

En vanlig helkapslad asynkronmotor på 1,5 kW väger ca 15kg (100W/kg) och 3 kW blir ca 23 kg (130W/kg). Det går kanske att få ur mer än deras typiska effekt men jag tror man måste öpnna upp dem då för bättre kyllning.

Så länge man inte har strömavbrott är det ganska lätt att använda asynkronmotorn som generator,men vid strömavbrott är det nog svårare att hålla konstant spänning och 50Hz växelströmfrekvens vid varierande belastning osv. I din wikipedia länk skrivs det så här:
Citat:
For stand-alone systems, frequency and voltage are complex function of machine parameters, capacitance used for excitation, and load value and type.


Min tanke är att driva en eller flera UPS (och kanske någon extra inverter) ur ett par större 12V batterier, och koppla kritiska förbrukare med dem, t ex pelletspannakaminen och cirkuationspumpen och några led lampor. De drar mindre än 100W tillsammans (vid elektrisk tändning drar pelletskaminen 200W) så kortare strömavbrott på ett par timmar klarar man då lätt utan att starta generatorn. Om det håller i sig längre eller om jag vill ha extra mycket el för driva en kraftig inverter till en vattenkokare, mikrougn, luftvärmepump etc kan jag starta snöslungan med min alternator för att ladda upp batterierna. När batterierna är laddade kan jag då stänga av motorn igen (ett tag) och slippa ljud mm.

Jag kan naturligtvis också skaffa fler/större batterier, men när de inte används ökar även förlusterna som är proportionell med kapaciteten. De förbrukar altid lite el pga självurladdningen och de måste också bytas ut var 10:e år minst för de håller inte för evigt och man får naturligt altid ett större strömavbrott när batterierna håller på att bli för gamla..

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-12-19 14:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Prius: Du skrev om borstlösa generatorer till bl.a Volvo-Penta marinmotorer. Jag är inte båtägare längre, men vet att generatorn på alla bensininombordsmotorer måste vara "gnistlös". Så jag undrar om dom inte finns ännu?
Gnistlösa generatorer är ju en säkerhetsåtgärd om det finns bensinångor i motorutrymmet på en båt. För komfortens skull (ljudet) bygger man ju alltid stängda motorrum i båtar. Dock så har man motorrumsfläktar.
Det vanligaste brandtillbudet i fritidsbåtar är vid start efter tankning. Numera har även många inombordsmotorer modern insprutning och t.o.m katalysator. Det är möjligt att det motverkar brandrisken mot förr när alla motorer hade förgasare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-12-19 20:45 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Det blir till att skaffa ett riktigt reservaggregat.
http://www.priups.com/

Så kan man naturligtvis koppla in en trefas UPS.
http://www.wind-sun.com/ForumVB/showthr ... -generator

Det går att få ta ut 100A från tolvvoltsbatteriet eller 3000 watt från stora batteriet kontinuerligt så
länge det finns bensin i tanken.
http://www.nytimes.com/2007/09/02/autom ... POWER.html

Så klarar man sig några dagar.
http://www.harvardpress.com/DesktopModu ... PortalID=0


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-12-19 22:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Prius DC-DC konverter klarar alltså att driva en inverter på ca 1 kW, ur snöslungan borde jag kunna få ungefär det dubbla (motorn ger 4kW) med en lagom stor alternator. Fast man får ju lite finare behovstyrd automatisk start osv.

En Opel Ampera / Chevvy volt har en DCDC konverter ger max 175A verkar det som http://gm-volt.com/forum/archive/index.php/t-8835.html så den skulle kanske kunna driva en 2kW inverter om inte bilens egen elförbrukning är allt för hög.

Men att skaffa en hybridbil till detta blir lite för dyrt, jag kan såklart även bygga om en vår BX (generator) så att den t ex kan ge 24V 80A ut vid (förhöjd) tomgång för att ladda ups batterierna vid ett strömavbrott, kanske det tom funkar bättre än snöslungsgeneratorn. Men kanske inte lika effektivt att låta en större motor gå på lite mer än tomgång.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011