torbjorn skrev:
I Nya Zeeland och andra f d brittiska kolonier är det tydligen vanligt att man tvättar i kallvatten (men då används mer aggressiva tvättmedel och större koncentration än vi är vana vid här).
Jag har hört att de häller varmt vatten i Nya Zeeland och USA, men lätt nedsmutsat tvätt går säkert ofta bra att tvätta här också, det är bara lite svårt att övertyga människor att kalltvätt också kan bli rent. Sen kan maskinen börjar lukta unket om man alldrig tvättar varmt nog att ta kål på bakterier och sällan rensar filtret.
torbjorn skrev:
I en del länder säljs hushållstvättmaskiner med både varm- och kallvattenanslutning, men jag vet inte var det är brukligt. Philips/Whirlpool-maskiner från 80-talet brukar ha förberedd plats för den extra varmvattenmagnetventilen och den finns inritad som option på det elschema som ligger inknölat i maskinen, men jag har aldrig sett någon maskin där den har varit monterad. Jag kan tänka mig att de maskinerna "blandfyller" till 30-35 °C och sedan sker resten av uppvärmningen med det elektriska värmeelementet.
I länder med högt elpris men tillgång till billig gas (t ex Spanien, som förr hade ett förmånligt gasavtal med Libyen) är det vanligt att tvättmaskiner har gaseldat värmeelement.
Vår Husqvarna verkar också vara förberedd och det finns också några konsument maskiner här som redan har vv anslutning såg iaf en MIele, och Samsung med det.
I Sverige är det som sagt vanligt med vv anslutning i "tvättstugemaskiner" från Electrolux Wascator och Miele, om de tar in vv från fjärrvärme och så sparar hyresvärden en del.