Citat:
Då bestraffas till exempel en bil med CO2-utsläppet 200 g/km med 30.000 kronor i skatt. Elbilar – som har nollutsläpp – gynnas å andra sidan med ett skattestöd på 45.000 kronor.
..
Men enligt DI.se stannar inte förslaget vid 120 g/km i CO2-utsläpp utan man skruvar ner nivån med 6 gram per år. Då är Sverige nere under EU-nivån 95 g/km till 2020 och ligger på 90 g/km. En bilmodell som släpper ut 200 g/km i CO2-utsläpp 2020 får betala 41.250 kronor i skatt.
En finess med Robin Hood-skatt är att den är självfinansierande, givet att brytpunkten ligger rätt och törstiga bilar gynnar snålare modeller i samma storleksgrad. Någon supermiljöbilspremie behövs inte, ej heller någon femårig skattebefrielse för miljöbilar. Förslaget riktar också in sig på nybilsförsäljningen (från och med 2015), äldre bilar ska alltså inte få någon retroaktiv skattelag.
Måste väl vara så att detta är en engångsskatt, får man 45000 per år för att äga en elbil så blir nog elbilarna plötsligt väldigt populära
. Kan vara intressant att jämföra med Norge. Engångsavgiften på en Passat 2.0 TDI DSG är 127 634 NOK:
http://www.side3.no/article3529933.eceBilen som kostar 275 000 i Sverige kostar alltså 400 000 i Norge. Då förstår man varför ex elbilar som Tesla Model S är populära i Norge, man slipper denna avgift helt samtidigt som man inte betalar 25% moms. Den billigaste 60 kWh versionen kostar i Norge 449 000 NOK. 50 000 mindre än en Volvo V70 D4 Summum. Fortsätter Norge med dessa regler lär det inte dröja så många år innan det är svårt att sälja något annat än elbilar i Norge.
Intressant också att även Prius+ (7 sits) har en engångsavgift på 52 000 NOK, lilla Yaris 1.5 Hybrid 19 000. Yaris kostar 216 000 NOK vilket kan jämföras med Nissan Leaf som kostar 255 000 och har 1700 i avgift. Leaf är också Norges näst mest sålda bil.
Men även den svenska skatten lär påverka rätt rejält. Jämför man ex XC90 med Outlander PHEV så får XC90'n med 212 g/km utsläpp en straffskatt på närmare 40 000 kr medan Outlandern får 45 000 i premie. Med dessa avgifter och sjunkande priser på pluginhybrider så lär de flesta större bilar vara pluginhybrider eller elbilar runt 2020.