Bosch Motronic ME7.4.6 E85 hack by Fellow (Autobahnhack -10'C och uppåt).Gör såhär:(1). Bränsleblandning: Koppla loss temperatursensorn ovanför luftfilret och ersätt denna med ett 1W kolfilmsmotstånd på
47kOhm. Pris 1 SEK.
http://www.electrokit.com/motstand-1w-47-kohm.43892 . Detta simulerar -40'C, vilket är det lägsta värdet ME7.4.6 accepterar innan CEL lampan tänds. Bränsleregleringen tar lambdan om, precis som innan. Bilen är nu en riktig flexifuel, som startar på första försöket över +20'C. Detta hacket är beprövat sommartid och fungerar väl.
(2). Kallstart&autochoke(under utveckling, ej testat vintertid): Lödda en
BMW 35'C Artnr 1741900 termoswich/termokontakt (
http://www.autopartoo.com/oem/bmw/1741900.html) paralellt med ett
NTC motstånd 5K* (
http://www.electrokit.com/ntc-5k.48640). Dessa skruvas in i motorblocket, och kopplas i serie med kylvattentempsensorn/glykoltempsensorn. Slutligen monteras ett relä paralellt, som släcker kallstartmotståndet då motorn startat. NTC 5k motsvarar ca 10'C lägre glykoltemp än IRL.
Teori bakom hacket:(3) Bosch Motronic ME7.4.6 kontrollerar skicket på de övriga komponenterna inklusive spridarna med hjälp av
temperatursensorn på insugssidan ovanför luftfilret (gäller driftläge: Closed loop, 99% av driften sker i detta läge). Bosch ME7.4.6 tillåter ca +-30% felmarginal, innan CEL (Check Engine Light) tänds. Samma sensor styr bränsleblandningen då lambdasensorn inte är aktiv (driftläge: open loop, sker väldigt kort tid, storleksordningen sekunder). Slutligen styr denna sensor tändningen, prestandan offras då insugtemperaturen ökar och tvärt om.
(4) Luften är syrerikare vid -40C än vid +40C.
Tabell
(5):
-40'C 1.5 kg/m3 Referenspunkt 0%
-20'C 1.4 kg/m3 7% skillnad mot -40'C.
0'C 1.3 kg/m3 15% skillnad mot -40'C.
+20'C 1.2 kg/m3 25% skillnad mot -40'C.
+40'C 1.1 kg/m3 36% skillnad mot -40'C.
Om vi lurar ME7.4.6 att det är -40'C hela tiden, får vi följande tabell
(6):
-40'C CEL tänds. 10% för lite bränsle!
-20'C CEL tänds 3% för lite bränsle!
-10'C CEL släckt. Allt OK! Closed loop OK.<-Detta är lägsta temperaturen hacket klarar av.
0'C CEL släckt. Allt OK! Closed loop OK.<-Vanligaste vintertempen i Skåne.
+20'C CEl släckt. Allt OK! Closed loop OK.<-Vanligaste sommartempen i Skåne.
+40'C CEl släckt. Allt OK! Closed loop OK.<-Kansle en tripp till medelhavet?
Kuriosa:(7) ME7.4.6 accepterar -40'C som lägsta temperatur, och inte -45'C som det stod i den officela pdf-en från Bosch.
(8) Uppmäta/avlästa värden i databoxen, kylvattentempsensorn/glykoltempsensorn (position nära termostaten):
270 kOhm och uppåt. ME7.4.6 gillade inte alls detta:" Warning! Cooling temp too high!" Fläkten kom igång
.
220 kOhm -40'C
150 kOhm -40'C
75 kOhm -27'C
66 kOhm -26'C
38 kOhm -18'C
(9) Testning: Hack (1) utprövades på 2 st PSA ES9J4S V6 208Hkr motorer under denna sommaren, 100% E85. Autobahnprestandan var i den mildaste graden brutal vid +20'C. Adress till E85 bensinmack i Tyskland, nära Leipzig: Gulf, Gagarinstr 8, 04435 Schkeuditz. Pris 1.09€/liter.
Hacket (1) påverkar tändningen åt rätt håll. Inte illa för 1 SEK
.
Dokument V1.0. Första utkast/handskrift.
Dokument V1.1. Ersatte "lambdaregleringen" med "lambda integrity check". La till förklaring NTC 2K2 vs NTC 5K.
Dokument V1.2. La till ett relä som släcker kallstartmotståndet efter lyckad start. Anledning: bilen gick för fett efter starten fram tills att lambdasonden kickade in då hack(1) redan kompenserade, samt att hack(2) inte klarade integrity check vid ett tillfälle idag 20130821 (utetemp +16'C, simulerad glykoltemp +16'C, glykoltemp IRL 26'C, efter ca 30-60 sekunders körning då lambdasonden kickade in). Tog väck NTC 2K2 motståndet helt ur texten (för klent). Alternativt kan man använda NTC 10K (motsvarar ca 20'C under IRL glykoltempen), tiden får utvisa om NTC 5K räcker vintertid.