DLS skrev:
Du har inte kört på 100% E85 o kollat spridarna igen?
Jag har också stora problem med svart kladd på spridare o insugskanaler men bara på 1:ans o 4:ans cylinder.
Har haft problemet under flera år (kör bara bilen på sommaren o när jag lyfter insuget på vintern så hittar jag alltid svart kladd).
Kladdet går lätt att få bort med lacknafta.
Så jag har alltid tankat en del lacknafta när jag tankar E85 för att se om det hjälper men det verkar det inte göra fast å andra sidan kanske just alla kanaler hade varit igensatta om jag inte kört med lacknaftan?
Har haft alla möjliga teorier på vad det kan bero på:
* För mycke olja genom vevhusvent
* Dåliga ventiltätningar
* Upplösta gummislangar/tank
* Utfällningar från E85
Men det förklarar inte varför det bara blir på 2 cylindrar o inte alla 4.
Har även haft teorier om att mina 1240cc spridare inte funkar bra med E85.
Sen hitta jag en annan teori idag.
Han hade en teori om att det var för varmt i insugskanalen så bränslet inte hinner in i cylindern innan det förångas en del av värmen o fäller ut.
Och det skulle kunna passa in på min bil då jag kör extremt varmt i min topp o kör med högre kyltemp än vanligt.
Vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu
Jag tänker ge Redline SI alcohol en chans o hoppas på att det hjälper.
Jag har kört med Bosch 968:or (Gröna R-spridare) ca 400 mil på E85 och när jag demonterade dessa så var det lite tendens till kladd på spridarmunstyckena. Det jag också har funderat på är om det går ut för mycket oljedimma med vevhusgaserna och att det är dessa som kladdar ner lite. Jag förstår dock inte varför det bara skulle kladda på själva munstyckena.
Jag bytte i samma veva till Siemens Deka 630cc och passade på att inspektera både insugskanaler och fuelrail och där fanns inga spår av skit!
Jag kör med 89-graders termostat och har en temp mellan 87 och 85 grader vid normal drift. Om jag däremot trycker på lite så hinner det bli iaf 93-94 grader innan den öppnar, men det borde knappast orsaka utfällningar på munstyckena kan man tycka....!
Jag ska i alla fall besöka Maptun inom kort och ska då handla på mig en flaska SI Alcohol och se om det hjälper, dock är jag skeptisk!