Om vi antar att grenröret och motorn hör ihop, så har motorn varit en B230 F med LH 2.2. Alltså den modellen som efterträdde K-jet. Jag tror 1986 eller -87?
Vid halvårsskiftet 1988 1 juli började lagen om katalysatorrening på alla nya bilar att gälla. Katalysator hade visserligen funnits tidigare, men det var frivilligt och upp till den som beställde bilen om han/hon ville ha det. I och med den nya ordningen fick motorerna LH 2.4 och ett av kännetecknen (det finns flera) är att Lambdasonden flyttades ner på avgasröret och hamnade ganska nära och före katalysatorn. På LH 2.2 satt den som på din motor, i grenröret.
Sedan måste du ju ha ett insugningsrör till en förgasarmotor, men det kan man ju ha tagit från den förra motorn. I och med detta måste du ha en äldre fördelare också. Den som satt på motorn med LH 2.2 har ju funktioner som du inte har med nu, t.ex Hallgivare. Så det är nog som Torbjörn föreslår, någon äldre fördelare.
Det finns "kalenderbitare" som har tabeller och kan slå upp när din motor tillverkades och i vilken bil den hamnade från början. Motornumret är egentligen tre olika, typbeteckning, detaljnummer (säger nog hur motorn är utförd och med vad den är utförd) och tillverkningsnummer. Detta finns fram på vänstra sidan av motorn på motorblocket, bakom fördelaren, över bränslepumpen, om du har mekanisk bränslepump? Jag tror du skall vända dig till ett Volvoforum för att få ett svar på detta. Det här t.ex:
http://forum.svenska200klubben.com/inde ... 40138f43f6 Leta upp numren och berätta där så tror jag du får besked. Återkom gärna hit och berätta för oss vad det blev. Och kolla också vad fördelaren heter.
Torbjörn kanske har dom här uppgifterna också?