Börja dyka upp fler resultat från TNO tester:
Detta kom i höstas
http://www.dutchnews.nl/news/archives/2 ... tests-tno/Citat:
The report continued: ‘It is striking that in real-world conditions the NOx emissions are more than eight times higher than the type-approval value.’ TNO is campaigning to have real-world conditions incorporated into official emissions tests, which are currently lab based.
Nu idag
http://nos.nl/artikel/2081649-meer-verv ... ekend.htmljag snabböversatte texten nedan
Citat:
Fler förorenande dieselbilar avslöjad
Undersökta dieselbilar från Opel, Mercedes, Audi och Peugeot släpper i praktiken ut tre till åtta gånger så mycket kväveoxider (NOx) än vad som tillåts. Detta framgår av e-posttrafik mellan TNO och ministeriet för infrastruktur och miljö, som NOS (NL public service TV nyheter) ha begärd ut.
Alla bilar är bättre på rullbanken än på en riktiga väg. Mercedes-Benz C-klass 220 släpper tom ut tjugo gånger så mycket på väg jämförd med testsituationen.
I e-postutbyten nämns de bilar som har testats av TNO 2015. En av de testade bilarna, BMW 530d, gjorde det relativt bra.
2015 Rapporten är offentlig, men den redovisar inte exakt vilka bilar som ingick i TNO undersökningen. Totalt har sex Euro 6 dieseldrivna bilar blivit testad varje tiotals gånger på rullande landsväg och på riktiga vägar: två Opel Zafira, en Peugeot 308, en Mercedes Benz C-klass 220, en Audi Q7 och BMW 530d. Med undantag för BMW släpper de ut många gånger mera än vad som är tillåtet, skriver forskarna.
Fuskmjukvara
I september 2015 kom det fram att Volkswagen hade dieslar på marknaden som var så inställda att de uppfyllde alla kraven i standardtest, men släppa ut mer kväveoxider på vägen. I bilarna satt ”fuskmjukvara" som kände igen testsituationen och ändra utsläppen.
Resultaten från TNO bevisar ännu inte att andra biltillverkare också använder liknande mjukvara, enligt TNO behövs då mera forskning.
Men TNO forskning visar att systemen i bilen som minskar utsläppen av kväveoxider har programvara som ökar utsläppen när de ser att villkor - såsom temperatur och hastighet - skiljer sig från den officiella testproceduren . På motorvägen, under snabb acceleration vid trafikljusen och vid temperaturer under 20(!) grader fungerar systemen inte längre bra i många fall.
Mercedes
Audi Q7 gör det mycket bra i officiella typgodkännandetestet. Men utsläppen skjuter i höjden när det finns en avvikelse från testet och motorn t ex startas med en varm motor i stället för en kall motor. En bra förklaring för det finns inte. I rapporten skriver TNA att det tyder på en "selektiv användning av NOx kontroll" av tillverkaren.
Det verkar som att en annan strategi för att minska NOx används på dynamometer en på vägen
TNO-rapporten om Mercedes-Benz C-klass 220
Mest i ögonfallande är testresultaten från Mercedes-Benz C-klass 220. Den uppnår ett av de bästa resultaten på rullbanken, även om man avviker på olika sätt från den officiella testproceduren. Men när bilen körs på vägen blir utsläppen i genomsnitt cirka tjugo men så höga. "Det verkar som att en annan strategi för att minska NOx används på dynamometer en på vägen", enligt rapporten.
Att det definitivt är möjligt att avsevärt minska NOx-utsläppen i verklig traffik, visar den testade BMW 530. Det stötte i genomsnitt 150 milligram NOx per kilometer vid körning på väg. Det är fortfarande långt över gränsvärdet på 80 milligram, men betydligt mindre än de andra testade dieselbilarnas utsläpp.
Renault
Igår meddelade Renault att 15 800 bilar kommer att återkallas för att de släpper ut för mycket NOx vid höga och låga temperaturer. Renault vill minska utsläppen med en programuppdatering. Det tyder på att tekniken i bilen fungerar, men att mjukvaran är inställd så att utsläpp otillräcklig motverkas i praktiken.
Konversationer med industrin
Det är inte klart varför biltillverkarnas bilar är inställd så att de i praktiken släpper ut mer än vad som är tillåten. Branschorganisationen RAI (= Nederländska bil-sweden) kommer inte att svara på frågor från tv-journlistena. Ministeriet har i somras bjudit in sex biltillverkare för att diskutera resultaten från TNO studien. Två tillverkare ville medverka. Om de samtal redan ha hållits och vad det har ledd till, är inte känt.
RDW, (=Nederländska Trafikverket/fd Vägverket) hoppas redan denna månad att kunna börja ett testprogram tillsammans med TNO där bilar specifikt undersöks på förekomsten av s.k. fuskmjukvara.
Undrar om Mercedes helt enkelt använder ABS sensorerna för att kunna veta om framhjulen står stilla och att bilen håller på att testas?