Hörde av mig till st1 och de svarade ganska utförligt ändå:
Citat:
Hej,
Det stämmer att priset på E85 inte har följt med ex det sjunkande oljepriset och bensinpriset. Anledningen till det är dels att världsmarknadspriset för etanol, i motsats till de fossila bränslena, har stigit under 2015. Den notering vi följer är Platts Rotterdams notering på etanol, där det högsta priset för etanol under 2015 noterades under november månad. Under de sista månaderna har världsmarknadspriset fallit något, men då istället vägts upp av höjda skatter.
Skatten för E85 har höjts i två steg. Den 1 december minskades befrielsen från energiskatt på E85. Tidigare har avdraget för energiskatt på E85 varit 100 % från den 1 december ändrades detta avdrag till 78 %. Den sänkta skattebefrielsen var en följd av att den svenska regeringen vill minska risken för att E85 överkompenseras genom EU:s statsstödsregler. Den 1 januari 2016 höjdes skatten på E85 med ytterligare 41 öre.
Så sammanfattningsvis har världsmarknadspriset på etanol stigit med ca 1 kr under 2015, sen har skattehöjningen i de två stegen höjt priset på E85 med ytterligare 1,08 kr.
Varför priserna skiljer sig åt så mycket mellan Sverige och Finland - EUs regelverk är samma oavsett vilket land det riktar sig till, men påverkan på lagstiftning och beskattning kan vara olika beroende på olika förutsättningar mellan länderna.
Finland har en kvotplikt som innebär att man kan dubbelräkna fördelen av etanol som tillverkats av avfall, vilket gör att belastningen på etanoldelen sjunker prismässigt. Sverige har ingen kvotplikt och heller ingen differentiering mellan första och andra generationens biobränslen. (Det är också därför St1 i Sverige exporterar sin avfallstillverkade etanol till Finland). Sverige beräknas få en kvotplikt 2018 och i de förarbeten där man diskuterat denna har det inte nämnts att Sverige på samma sätt skulle ha dubbelräkning.
Vänliga hälsningar
Emelie, St1