Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 02:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 15-10-05 21:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Var hittade du denna bild, Aryan?: http://i62.tinypic.com/fb9gdy.png

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-10-05 22:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
här: http://www.transportenvironment.org/pub ... n-vehicles

via: http://www.theguardian.com/environment/ ... port-finds

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: VW fuskade även i Europa
InläggPostat: tor 15-10-08 12:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/tyska ... n-i-europa

Citat:
Tyska medier: VW fuskade även i Europa

Volkswagen har även använt mjukvaran som förbättrar mätresultaten för avgaser i bilar i Europa. Tidigare har det hetat att mjukvaran funnits inmonterad i europeiska bilar – men det har inte varit känt att man använt den för att förbättra avgastester i Europa. Avslöjandet smular sönder VW:s hela försvarsstrategi, menar en kommentator.

Tidigare sades det att fusket med avgastesterna bara ägt rum i USA. Men nu visar det sig att Volkswagen har fuskat systematiskt också i Europa.

I det här fallet handlar det om en mjukvara som skulle förbättra resultaten när man mätte enligt EU:s avgasnorm Euro 5.

Det är Süddeutsche Zeitung, SZ, och de båda tv-kanalerna NDR och WDR som avslöjar detta.

Det skulle enligt medieuppgifterna betyda att de bilar som testas förmodligen inte skulle ha godkänts om fuskmjukvaran inte hade använts.

Süddeutsche skriver i en kommentar att Volkswagen-koncernens hela försvarsstrategi håller på att bryta samman i och med avslöjandena om fusket i Europa.

Varför monterades mjukvaran in?

Tidigare sades det att fusket med avgastesterna bara ägt rum i USA. Men nu visar det sig att Volkswagen har fuskat systematiskt också i Europa.

I det här fallet handlar det om en mjukvara som skulle förbättra resultaten när man mätte enligt EU:s avgasnorm Euro 5.

Det är Süddeutsche Zeitung, SZ, och de båda tv-kanalerna NDR och WDR som avslöjar detta.

Det skulle enligt medieuppgifterna betyda att de bilar som testas förmodligen inte skulle ha godkänts om fuskmjukvaran inte hade använts.

Süddeutsche skriver i en kommentar att Volkswagen-koncernens hela försvarsstrategi håller på att bryta samman i och med avslöjandena om fusket i Europa.

Kunder, skattemyndigheter och allmänheten inom EU skulle alltså ha lurats under flera år, skriver SZ.

Enligt SZ har många ställt sig frågan varför man haft den beryktade mjukvaran inmonterad i europeiska bilar om man inte också använt den.

I USA avslöjades att Volkswagen monterade in en mjukvara som kunde känna av att bilen inte kördes på vägen utan testades i ett laboratorium. Då slogs mjukvaran till och förbättrade resultaten vad gäller kväveutsläpp.

Intelligentare än i USA

Det har, enligt SZ, funnit Volkswagen-representanter som sagt att man "glömt" att ta bort mjukvaran i Europa.

Süddeutsche Zeitung skriver att VW-koncern på en förfrågan förklarar sig så här:

– Ja, de aktuella motorerna av typ EA 189 kan känna av den nya europeiska testmetoden NEFZ och ställa om styrningen av motorn på motsvarande sätt. Ett system som troligen är ännu intelligentare än den enkla avstängningsanordningen i USA.

En anonym talesman för Volkswagen säger också till SZ att fuskmjukvaran bara har aktiverats i en del av de elva miljoner fordonen som haft den inmonterad.

USA-chefen informerades redan 2014

Samtidigt avslöjas i samband med ett utskottsförhör i amerikanska kongressens representanthus att Volkswagens USA-chef Michael Horn kände till fusket med utsläppen redan våren 2014.

Horns vittnesmål har föreberetts inför torsdagens utskottsförhör och det skriftliga underlaget inför hans framträdande har blivit känt i förväg. Enligt Horn blev han underättad genom en undersökning som gjorts vid West Virginia University.

Han informerades då också om att den amerikanska miljömyndigheten EPA:s regler innebär hårda straff om man inte höll sig till normerna.

Vad Horn och hans medarbetare gjorde under fram till den 3 september 2015 - då VW erkände bluffen för EPA - framgår inte av hans skrivna underlag.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-10-14 20:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det verkar nu som att även nya VW årsmodel 2016 har fuskmjukvara för att klara avgasproven:

http://www.npr.org/sections/thetwo-way/ ... s-software


Citat:
Volkswagen's 2016 Diesel Cars May Contain New, Suspect Emissions Software

OCTOBER 14, 2015 2:38 PM ET

Less than a month after an emissions cheating scandal rocked Volkswagen, the German car company is dealing with fresh scrutiny regarding its diesel emissions software.

Volkswagen has told U.S. regulators that its 2016 diesel car models contain emissions software "that would potentially help their exhaust systems run cleaner during government tests," according to the Associated Press. But VW claims this software functions differently than the illegal "defeat" devices in some diesel vehicles from model years 2009 to 2015. The disclosure of that software last month triggered a global uproar; as a result, the automaker is facing a criminal investigation, billions of dollars in fines and civil lawsuits filed by customers.

According to the AP, "The newly revealed software makes a pollution control catalyst heat up faster, improving performance of the device that separates smog-causing nitrogen oxide into harmless nitrogen and oxygen gases."

"This has the function of a warmup strategy which is subject to approval by the agencies," a Volkswagen spokeswoman said, per the news service. "The agencies are currently evaluating this and Volkswagen is submitting additional information."

While regulators have not yet determined if the software in the 2016 models is meant to cheat emissions tests, Janet McCabe, acting assistant EPA administrator for air quality told reporters Wednesday the agency was questioning the company.

"We have a long list of questions for VW about this," she said. "We're getting some answers from them, but we do not have all the answers yet."

The AP adds:

"If it is determined the new issue is a second defeat device, that would call into question recent assertions by top VW executives that responsibility for the cheating scheme lay with a handful of rogue software developers who wrote the original code installed with the company's diesel engines starting with the 2009 model year."

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-02-19 22:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1247
Ort: Nyköping
Skattefördelen för diesel inom EU kritiseras.

http://www.theguardian.com/environment/ ... ort-claims

Citat:
The Liberal MEP Gerben-Jan Gerbrandy said that it was time to stop taxing diesel and petrol so differently. “I don’t see why we should stimulate diesel through tax incentives in such a way,” he said. “There are very good reasons to stimulate renewable electric cars or hybrids but diesel is generally not seen as the cleanest way to drive your car.”

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-10-14 15:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här https://euobserver.com/dieselgate/135491 kan man läsa vad vi egentligen redan visste. Alle myndigheter mäter bara precis som de ska enligt reglerna och ingen har brytt sig om vad bilarna släpper ut utanför labbet.

Och idag kom Nederländska media med nyheten att RDW (motsvarar ungefär Trafikverket / tyska TÜV) som har undersökt olika dieselbilar upptäckt att drygt hälften (16 av 30 bilmodeller) av dessa fick kraftigt ökade utsläpp än vid standard tester om de körs lite utanför standardtestcykeln och beter sig som att de har någon fusk mjukvara. Se http://nos.nl/artikel/2137736-rdw-met-h ... emeld.html

Det handlar bl a om Hyundai I40, Opel Mokka och Volvo XC90. Någon av de testade modeller fick plötsligt enormt mycket högre utsläpp när man kör den 10% långsammare än den hastigheten som är normal i ett standardtest. En annan bilmodell hade normala utsläpp vid 21°C lufttemperatur men fick mycket högre utsläpp vid 18°C, vilket normalt inte upptäcks eftersom en standardtest sker vid 20°C. Utsläppen från en Suzuki Vitara diesel ökade plötsligt kraftigt efter 22minuters körning en standardtest varar 20 minuter så då upptäcks det inte heller .

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-10-14 21:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Rapporten från Nederländska RDW testen finns här https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... erkeer.pdf

F.ö. släppte alla bilar mera NOx per km än vad som gäller för Euro 5 eller 6 (280, 180 eller 80 mg/km). Bäst var bilar som släppte ut 1,4-2,5ggr normen (en Volvo V40) men upp till 5x normen antogs ”normalt”.
Sämst var Volvo XC90 3,6-14,5ggr normen och Jeep Grand Cherokee Van 6,9-12,2ggr normen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-10-21 20:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Någon som sett någon kommentar till allt detta från Collin o Co?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 16-10-22 21:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
En dansk artikel:
https://ing.dk/artikel/dieselskandalen- ... rer-187671

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 16-10-22 22:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Partiklar hos benzinmotorer?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 16-10-23 07:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
Partiklar hos benzinmotorer?


Det är väl hos direktinsprutade bensinmotorer (Mitsubishi GDI, VAG TSI m fl) som det anses vara ett problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-01-27 10:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
torbjorn skrev:
karlmb skrev:
Partiklar hos benzinmotorer?


Det är väl hos direktinsprutade bensinmotorer (Mitsubishi GDI, VAG TSI m fl) som det anses vara ett problem.

Hur stort är problemet? I nivå med dieselmotorer?
Finns samma problem med NOx?
Är problemet lika stort vid körning på E85?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-01-27 15:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
AcuraJan skrev:
torbjorn skrev:
karlmb skrev:
Partiklar hos benzinmotorer?


Det är väl hos direktinsprutade bensinmotorer (Mitsubishi GDI, VAG TSI m fl) som det anses vara ett problem.

Hur stort är problemet? I nivå med dieselmotorer?
Finns samma problem med NOx?
Är problemet lika stort vid körning på E85?


Har avhandlats tidigare.
viewtopic.php?f=7&t=7038

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-04-10 20:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1247
Ort: Nyköping
Citat:
Yes, we’re letting diesel cars choke our kids. Here’s how we got in this mess

https://www.theguardian.com/commentisfr ... hicles-air

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-04-24 19:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
GL skrev:
Citat:
Yes, we’re letting diesel cars choke our kids. Here’s how we got in this mess

https://www.theguardian.com/commentisfr ... hicles-air


Nu kommer baksmällan…

Citat:
As recently as last week, David King, the UK government’s former chief scientific adviser on climate change, admitted ministers had made a huge mistake by promoting diesel. They had trusted the car industry when it said the fuel was clean. “It turns out we were wrong,” he said.

https://www.theguardian.com/cities/2017 ... t_b-gdneco

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011