Husse97 skrev:
enanders skrev:
Som sagt min lambda visar fett med original bränsletryck.
Får du upp det som felkod eller kör du bredbandslambda så du har koll?
Får du det som felkod är har du förmodligen ett fel i systemet, det går åt mer etanol än bensin så att den går för fett har jag svårt att tro beror på bränslet.
Personligen tycker jag att Volvos lambdastyrning suger, otroligt känslig och dålig livslängd.
Har flera gånger hänt att man lånat ut bilen till en kompis för en kväll som har lugnare körstil och man får tillbaka den med lysande lambdalampa som släcks först när man sotat ur bilen igen.
Bäst är att programera bort den för tempsensorn är fullt kapabel att styra bränsleblandningen själv.
Detta är gjort på min tjejs slit o släng 740 -90 av någon tidigare ägare, uppmätt förbrukning 1.1 och aldrig någon lysande lampa eller felkod trots urkopplad lambda. Kontrollerat flertal gånger!
Hon har haft den så i 2 år nu och körde genom besiktningen utan problem med co-halten, ingen aning hur länge den gått så innan hon köpte den men uppenbarligen är lambdaregleringen bara onödigt miljökraffs.
Har även hört att det ska gå programera bort luftmassemätaren utan problem.
Och JA Volvos orginalsystem är fullt mappbart, även LH 2.2. Är bara inte vem som helst som kan det längre tyvärr.
Det är inget speciellt med lambdaregleringen bara för att systemet sitter på en Volvo. Den fungerar precis likadant på Bosch-system av samma generation hos andra biltillverkare också. LH-systemen förekommer som bekant också på Saab, exakt samma lambdareglering finns också på Mono-Jetronic och KE3-jetronic, och en snarlik variant finns på ett flertal olika Motronic-system samt på de specialare som Bosch utvecklade åt VW (Digijet och Digifant). Bland biltillverkare som har använt samma teknik i det avseendet kan nämnas t ex VW, Audi, Mercedes, Opel, Citroën, Peugeot, BMW, Fiat, Alfa.
LH 2.4 är beroende av lambdasonden eftersom systemet är adaptivt (korrigerar sig självt för saker som ändrar sig med tiden - tjuvluft, varierande bränsletryck, otäta ventiler i motorn mm). Detta till skillnad från LH 2.2 som är byggt för att kunna köras utan lambdasond i oreglerad mod. Det är just för att kunna klara sig utan lambdasond som LH 2.2 har en trimpot för att ställa in tomgångsblandningen.
Om en Volvo med LH 2.4 är i någotsånär bra ordning så ska den klara sig långt under 1,1 l/mil vid körning på bensin. Typiskt 0,8-0,9 för sugmotorer '88B - '92, något mer på '93 och senare samt på turbomotorer.
Mappa bort luftmängdmätaren går inte att göra eftersom LH-systemet inte har någon annan möjlighet att känna av motorbelastningen (det finns ju varken MAP-sensor eller någon analog givare vid gasspjället). På Volvo skickas en bearbetad motorbelastningssignal också vidare från LH till tändsystemet, för att tändstyrdonet ska kunna välja lämplig tändförställningskurva, anpassa knackregleringsparametrar mm efter belastningen.
Mitt intryck är att de flesta som på sin tid höll på med mappning av LH-jetronic egentligen inte hade någon särskilt hög kompetens. De klarade av att läsa en binärfil såpass att de såg skillnad på programkod och tabeller, och provade sig fram med att ändra tabellvärden och se vad som hände. Men jag vet inte av någon som har itts disassemblera programkoden och verkligen försöka begripa vad den gör och varför den gör som den gör. Kompetens för det finns det gott om i Sverige, högskolor och universitet pumpar ju ut tusentals ingenjörer med kompetens på hårdvarunära programmering varje år, det gäller bara att intressera någon kompetent person för det.