I samband med att M, KD och SD's budget blev klubbat i Riksdagen försvann underlaget för konverteringspremie till konvertering till biodrivmedel. Etanolkonvertering kan dock ändå bli intressant i och med regeringens ansökan om förlängd skattebefrielse för bla etanol och inte minst att höginblandade biodrivmedel kan ingå i reduktionsplikten. Detta medför att bensinbolagen på samma sätt som i Frankrike kan införa korssubventionering mellan drivmedlen. För närvarande ligger literpriset för E85 där på kring 0,75€.
Med andra ord skulle det även utan bidrag vara en god ekonomi i att göra en konvertering. Kan också nämna att andelen av flexifuel bilar i Ford's försäljning nu ligger på 63% i Frankrike.
Allt detta leder fram till min fråga: I samband med att konverteringsbidraget skulle börja införas skulle även ett nytt regelverk införas för att göra det lättare att få godkänt en konvertering vid bilprovningen. Det skulle räcka om en sats var godkänt i ett annat EU land. Vet någon om hur det är på detta punktet?
Mvh
puffin
EDIT: Jag var lite snabb här. Pengar för konvertering finns och beredning för utbetalning pågår