Om man ser här
http://miljobarometern.stockholm.se/main.asp?mo=2 här det är med Stockholmsluften kan man läsa under Kväveoxid antal dygn över Normvärdet:
http://miljobarometern.stockholm.se/key ... &dm=1&nt=5Citat:
Kvävedioxid bildas vid förbränning, t.ex. i avgaser från energianläggningar och vägfordon. Viktigaste källan är vägtrafik varför indikatorn visar halterna av kvävedioxid i trafikmiljö. Lagstadgad miljökvalitetsnorm innebär att gränsvärdet 60 mikrogram/m3 får överskridas max 7 dygn per år.
Citat:
Trend: ingen förändring sedan 2000
Senaste värdet: 67 dygn (2010)
Utgångsvärde: 98 dygn (2000)
Miljökvalitetsnorm: 7 dygn (2005)
Datakälla: Miljöförvaltningen, SLB
Det är nästan 10 ggr fler än lagen tillåter!
Citat:
Kommentar
Miljökvalitetsnormen innebär att gränsvärdet 60 mikro-gram/m3 får överskridas max 7 dygn per år. År 2009 överskreds normvärdet vid mätstationerna på Hornsgatan, och Norrlandsgatan. Data för hela året saknas för Sveavägen, men normen överskreds under perioden som mätningarna var i drift. NO2 halterna har under en lång period uppvisat en nedåtgående trend tack vare renare fordon. Minskningen har under senare år avstannat, troligen beroende på ökad andel dieselfordon i staden som leder till större utsläpp. För att klara normen på samtliga mätstationer krävs åtgärder som minskar trafiken i staden.
Dags för dieselbilsförbud i innerstan?
Jämför med partiklar PM10
http://miljobarometern.stockholm.se/key ... &dm=2&nt=4Citat:
Nyckeltalet visar antalet dygn då halten av partiklar (PM10) har överstigit normvärdet 50 µg/m3, vid mätpunkter i gatunivå. För att miljökvalitetsnormen ska klaras får halten inte överskridas mer än 35 dygn per år.
Citat:
Trend: förbättring sedan 2000
Senaste värdet: 46 dygn (2010)
Utgångsvärde: 97 dygn (2000)
Miljökvalitetsnorm: 35 dygn
Datakälla: Miljöförvaltningen, SLB
Citat:
Kommentar
Data från 2010 visar att normvärdet överskrids på Hornsgatan, men klarades på Sveavägen och Norrlands-gatan precis som för 2009. En del av orsaken till de lägre halterna under 2009 och 2010 var snörika vintrar vilket gav fuktiga vägbanor vilket hindrade partiklarna från att komma upp i luften. För att gränsvärdet ska klaras för samtliga stationer krävs troligen åtgärder mot dubb-däcksanvändningen i hela staden
Partikelmängden verkar inte en lika stor problem som dessutom avtar.