Jag sitter här o halvt gråter över all elbilspessimism och tänker, vad skulle muntra upp mig ?
Kom då på tanken att göra en lista.. listor är alltid kul. Idag finns ett fåtal elbilar/pluginhybrider på marknaden. Men hur kommer det att se ut vid den tid jag har lovat att jag senast ska ha köpt en bil med plugg ?
VW koncernen:http://www.autoweek.com/article/2012092 ... /120929828Pluginhybrider: VW Golf, Passat, Audi Q3, Porsche Cayenne släpps 2014
Toyota: http://motormania.eu.com/MM/2012/03/13/ ... d-line-up/Plugin variant av Prius+ alltså. Om man också går 4WD vägen som det ryktas om så kan det vara intressant.
Tesla:Generation 3 kommer nog antagligen inte förrän 2016, så det kommer att fortsätta att vara bilen man vill ha men inte kan köpa ett tag framöver.
Nissan/Renault: Leaf generation 2 ? Sen förstås Zoe mm. Men förutom rena elbilar kommer de även med en pluginhybrid till 2015. Ännu inte verifierat vilken typ av modell det blir, men det verkar luta åt en cross-over. Jag hoppas på det åtminstone.
Mitsubishi: Outlander plugin hybrid. Intressant beroende på pris.
GM: Cadillac ELR, Spark EV. Sen kommer Volt teknologin generation 2 i nästa generations Cruze chassi:
http://insideevs.com/voltec-based-suv-2 ... gen-cruze/Mycket intressant, MPV, Cross-Over.
Volvo:
XC60 Plugin koncept har visats upp. Samma teknik som i V60 plugin, fast denna gång med bensinmotor. Tänkt för USA ?
BMW:
BMW I3, elbil. 2014 års modell.
http://www.myelectriccarforums.com/2013 ... -says-bmw/Kommer antagligen även i pluginhybrid variant:
Citat:
Slightly unexpected, BMW will be offering a range extending version of the i3 that will come with a tiny gasoline engine – something like a twin cylinder 600ccc unit.
Mercedez:
B-klass elbil, Tesla batteri. Släpps 2014 (?). Större bilar kommer att använda pluginhybrid teknologi:
http://www.motorauthority.com/news/1079 ... large-carsMazda:http://www.torquenews.com/1079/mazda-sa ... ybrid-2013Det blir i begränsad upplaga 2013, endast för leasing i Japan. Samma tänk som ex BMW, testa teknologin i fält i låg volym. Det intressanta här är:
Citat:
Technically Speaking. Speaking at the Moscow Motor Show this week, Yamanouchi explained that rotary engines are at their most efficient at low rpm and under constant load. This makes it an ideal power source for plug-in hybrids. The Mazda system hints at being used by having the rotary engine charge a battery pack that would power an electric motor to move the car, commonly known as a series-plug-in hybrid. What we don’t know yet is whether it will become a parallel plug-in hybrid where the rotary engine also moves the wheels, as the Volt does in certain situations.
Jag kan lätt tänka mig en CX-5 eller CX-9 med denna teknologi. Etanol + Wankelmotor? Jodå:
http://www.greencarcongress.com/2006/08 ... ivers.htmlHonda:Släpper en pluginhybrid 2014, designen känns, nja:
http://www.autoblog.com/2012/10/03/2014 ... ve-review/Hyundai:Släpper pluginhybrid 2014:
http://www.autoguide.com/auto-news/2012 ... ybrid.htmlMer ??