ggaabbe skrev:
Nu har jag kört upp en tank etanol och moppen går mycket bättre, piggare på alla varv förutom lite i botten pga för lite soppa. Jag ska beställa större lågfart och chokemunstycken för att få bra tomgång och lättare kallstarter med hjälp av choken och lite bättre botten. Den drog 0.45L/mil bensin perfekt inställd och nu drar den 0.85 etanol, har jag något och förlora på att köra snålare? Just nu kör jag 112 huvudmunstycke, clipset på nålen ett steg ner från där det satt original och jag funderar på 108 huvudmunstycke och möjligtvis flytta tillbaka clipset. Vad är bäst?
Testa mindre munstycken tills den börjar tappa lite effekt trots att motorn är varm, där är det optimalt för bränsleekonomi och bör den dra ca 30% mera vid samma hastighet.
ggaabbe skrev:
När det gäller lågfartsmunstycket, är det 40% ökning som gäller där? Och hur hittar man lämplig inställning på chokemunstycket? Min fundering är att köra det ganska stort för att underlätta kallstart (vet inte hur det fungerar på förgasare men jag har läst på insprutningsforumet och kommit fram till att mycket kallstartsanrikning=bra)
Choke och lågfartsmunstycket kan du behöva ha bra mycket mera än 40% större, munstycken under 0,8mm ska man öka mera pga viskositetsskillnad mellan bensin och E85 och choke behöver man exra kt av vid kallstart.
ggaabbe skrev:
När man kör på bensin vet man ju att man ligger på bra blandning när tändstiftet är oboybrunt, på etanol blir tändstiftet krtivitt fast blandningen är alldeles för fet, hur gör man då för att på ett ungefär veta om den går magert fett eller lagom?
Det syns inte på stiftet, du kan tuna på max effekt eller bäst bränsle ekonomi som är lite snålare, se ovan.
/Aryan