Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 00:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 07-08-10 11:03 
Offline

Blev medlem: fre 07-08-10 10:57
Inlägg: 3
Ort: Från
Hej !

Tack för ett bra forum !!

Tuffar runt i min Clio Sport 2.0 -00 på 80% E85, går som en klocka, även om man får pressa plattan i mattan hårdare med E85. Det hade jag nog inte vågat utan kunskapen på detta forumet ...

Skulle gärna köra på 100% E85 men det är det där med kallstarterna ...

... det jag skulle vilja fråga forumet är: om nu problemet är att förgasa etanolen vid kallstarter och låga temperaturer, varför pratas det inte om en kombinationsmotor som kombinerar gasdrift (tex rögas) och etanol?

Genom att ha möjlighet att tillföra gas i blandningen, har man ju så att säga löst etanolens kallstartsproblem ... eller är jag helt ute och cyklar?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 07-08-10 11:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
att du måste trycka plattan ännu mer i mattan betyder att den går magert
= behöver konverteras
det ska ej vara några problem med kallstart av E85 ned till -15C
men man måste lura motor-styrdonet att det är 20C kallare än vad det verkligen är, på riktiga FFV bilar har man fixat mjukvara för detta ändamål
men på andra fordon kan man evt. fixa den med en NTC resistor på ca dubbla värdet av orginal motortempgivare och en slutande tryckknapp


sfinxen123 skrev:
Hej !

Tack för ett bra forum !!

Tuffar runt i min Clio Sport 2.0 -00 på 80% E85, går som en klocka, även om man får pressa plattan i mattan hårdare med E85. Det hade jag nog inte vågat utan kunskapen på detta forumet ...

Skulle gärna köra på 100% E85 men det är det där med kallstarterna ...

... det jag skulle vilja fråga forumet är: om nu problemet är att förgasa etanolen vid kallstarter och låga temperaturer, varför pratas det inte om en kombinationsmotor som kombinerar gasdrift (tex rögas) och etanol?

Genom att ha möjlighet att tillföra gas i blandningen, har man ju så att säga löst etanolens kallstartsproblem ... eller är jag helt ute och cyklar?

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-10 13:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
För några år sedan var det många som med gott resultat använde mer eller mindre permanent monterade flaskor för startgas eller gasol, för att hjälpa till med svåra kallstarter på konverterade bilar. Som regel fungerade detta utmärkt om bara installationen var någotsånär genomtänkt.

Just rötgas/biogas är inte nödvändigtvis så lyckad ur kallstartsynpunkt eftersom den är ett ganska kraftigt utspätt bränsle, det ingår ju relativt stora mängder kvävgas, koldioxid och vattenånga i den. Man kan också ha synpunkter på att den nyttiga delen av de här gaserna, metan, är en mycket kraftig växthusgas. Det är kanske inte så lyckat att släppa ut en massa oförbränd metangas vid varje kallstart.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-12 20:26 
Offline

Blev medlem: fre 07-08-10 10:57
Inlägg: 3
Ort: Från
Hej igen !

Tack för många bra svar. Jag är i Tyskland på tjänsteresa och inståg att här måste man köra på dag/kvällstid för att kunna fylla på E85. På nätterna är inte de mindre mackarna bemannade, och det blir till att hälla i vanlig fossilsoppa.... :(

okidoki, tja, kan man kallstarta med etanol till -15m det visste inte jag. Jag trodde grundproblemet var att det är svårare att förgasa etanolen när motorn är kall ... därav startsvårigheterna. Närmin motor är varm tankar jag 100% E85 vid mina längre Autbahn körningar ... och har har aldrig några startproblem med varm motor ... då hade jag fattat fel, sorry.

När det gäller att släppa ut metan från biogas, så är väl det egentligen inget problem, då biogasens metangas hursomhelst hade kommit ut i atmosfären genom naturlig "rötning", finessen med biogas är väl att "fånga metagasen" och tända eld på den istället för att låta den ha "sin gilla gång" ut i atmosfären där den hade hanmat annars?

mvh
sfinxen123


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-12 20:31 
Offline

Blev medlem: fre 07-08-10 10:57
Inlägg: 3
Ort: Från
Hej igen !

Appropå ingenting ;)


----

Strid om våra sopor


SVT Nyheter

Publicerad 12 augusti 2007 - 20:57



Allt fler vill ta hand om våra sopor och nu har det brutit ut en strid om vem eller vilka som ska göra det.

Regeringsrätten avgör inom kort om kommunerna ska tvingas ta in anbud från privata företag när det gäller sophanteringen.

Anledningen till intresset är tekniken att göra biogas av sopor - som plötsligt ses som en intressant råvara.

-Vi har cirka en miljon ton organiskt avfall per år. Det kan bli biogas för att driva 100.000 bilar, säger Erik Danielsson på Scandinavian Biogas.

----

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... rik_883507


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 14:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
sfinxen123 skrev:
Hej igen !

Tack för många bra svar. Jag är i Tyskland på tjänsteresa och inståg att här måste man köra på dag/kvällstid för att kunna fylla på E85. På nätterna är inte de mindre mackarna bemannade, och det blir till att hälla i vanlig fossilsoppa.... :(

okidoki, tja, kan man kallstarta med etanol till -15m det visste inte jag. Jag trodde grundproblemet var att det är svårare att förgasa etanolen när motorn är kall ... därav startsvårigheterna. Närmin motor är varm tankar jag 100% E85 vid mina längre Autbahn körningar ... och har har aldrig några startproblem med varm motor ... då hade jag fattat fel, sorry.

När det gäller att släppa ut metan från biogas, så är väl det egentligen inget problem, då biogasens metangas hursomhelst hade kommit ut i atmosfären genom naturlig "rötning", finessen med biogas är väl att "fånga metagasen" och tända eld på den istället för att låta den ha "sin gilla gång" ut i atmosfären där den hade hanmat annars?

mvh
sfinxen123


Nja, om man förbränner eller komposterar soporna/slammet istället så kommer det inte fram ngn metan till atmosfören, endast betydligt harmlösare koldioxid.
Slutsatsen blir (om man ändå vill röta fram biogas) att biogas används bäst på få, stora ställen där ev. läckage kan upptäckas och minimeras.
Alltså gas(kraft)värmeverk i närheten av rötningsanläggningen + möjligen bussar/sopbilar.

Om vi vill minska växthuseffekten alltså.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 16:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Lind skrev:
Glöm inte att bi-fuel-bilarna alltid startas på bensin. Det måste bero på fossilgasens/biogasens ovillighet att tända när det är kallt.


Ja, jag vet inte varför det är så igentligen, det går iaf utmärkt att kallstarta på motorgas/gasol ner till -40°C, under den temp så vill inte gasen förångas längre i tanken.

Har själv hanomagen bi-fuel gasol/etanol och det går mkt bra att använda lite motorgas som startgas till etanol. Det fina med den kombination är att både bränslen har mer än 102 oktan.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 18:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Att gasol/LPG-bilar startar när det är riktigt kallt har väl att göra med att förångaren i dem är tillräckligt kompetent. Gasol är ju en vätska under lite tryck.

Biogasen/naturgasen däremot är ju en gas som lagras i i gasform i en trycktank, och efter vad jag hört ska det vara problematiskt att fåigång en biga/naturgas-bil när det är minusgrader. Exakt vad det beror på vet jag inte, men jag misstänker att man kan klura på metan-gasens egenskaper för att hitta ledtrådar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 20:46 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Lind skrev:
Glöm inte att bi-fuel-bilarna alltid startas på bensin. Det måste bero på fossilgasens/biogasens ovillighet att tända när det är kallt.


Hur funkar detta då?
Bensintank i motorrummet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 21:03 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 17:30
Inlägg: 22
widmark skrev:
Att gasol/LPG-bilar startar när det är riktigt kallt har väl att göra med att förångaren i dem är tillräckligt kompetent. Gasol är ju en vätska under lite tryck.
Fast gasol kan ju inte användas när det är kallt. Iaf inte sån gasol man har i tuber till husvagnar etc.

EyEr0n skrev:
Lind skrev:
Glöm inte att bi-fuel-bilarna alltid startas på bensin. Det måste bero på fossilgasens/biogasens ovillighet att tända när det är kallt.


Hur funkar detta då?
Bensintank i motorrummet?
Nä, bifuelbilarna kan köras på både gas och bensin så man startar helt enkelt på bensinen som finns i den fasta tanken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 21:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Rizado skrev:
widmark skrev:
Att gasol/LPG-bilar startar när det är riktigt kallt har väl att göra med att förångaren i dem är tillräckligt kompetent. Gasol är ju en vätska under lite tryck.
Fast gasol kan ju inte användas när det är kallt. Iaf inte sån gasol man har i tuber till husvagnar etc.


Ner till -35°C klarar gasol (propan) sig nog, kallare får man nog sällan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 21:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Den gasol som inte fungerar bra i kyla består av butan. Åtminstone förr var den vanliga flaskgasolen i Sverige en blandning av ungefär lika delar propan och butan, när man tog ut gas ur en sådan flaska vid låga temperaturer fick man bara ut propangas medan butanen låg kvar i flytande form och kunde inte utnyttjas förrän det blev varmare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 21:46 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
EyEr0n skrev:
Lind skrev:
Glöm inte att bi-fuel-bilarna alltid startas på bensin. Det måste bero på fossilgasens/biogasens ovillighet att tända när det är kallt.


Hur funkar detta då?
Bensintank i motorrummet?


"Bi" står för bensin och gas. Det finns alltså två tankar (egentligen oftast flera då gastankarna som regel är flera i sig). I Italien lär finnas optimerade gasdrivna bilar utan bensin ombord. Ger bättre verkningsgrad då gasen håller ca 140 oktan.

Liknande är det ju för "Flexi"-bilarna som ju är tänkta för bensin i första hand och därför inte alls optimerade för etanoldrift. Detta har tydligen SAAB tänkt titta på.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011