nyfiken skrev:
Hur har man det med batterier på dom fabrikstillverkade FFV-bilarna?
Har dom större batterier och generator än motsvarande fossilmotor?
Jag tänker mig som att jämföra med en dieselmotor. Den har ju större batteri än en bensinmotor i samma motorstorlek. Kanske det skulle vara något att fundera på om man "garagekonverterar" till etanol? Gå upp ett steg på generatorstorlek och batteri. Framförallt om man vill experimentera med förvärmning av olika slag, glödstift, värme i insuget m.m.
Vad tror ni?
Ford Taurus FFV har ett batteri som inte ser anmärkningsvärt stort ut för en så pass stor bil, skulle gissa på att det är i storleksordningen 55 Ah.
På Focus FFV är det också ett ganska normalstort batteri, men uppenbarligen är batterihyllan större än man hade tänkt sig från början. Ett hörn på den är nämligen ivägen så att det inte går att öppna luckan för att komma åt strålkastarlamporna på vänster sida!
Större generatorer än vad 80-talsbilar och senare redan har som standard finns det ingen anledning att kosta på ur kallstartsynpunkt, det finns i praktiken redan mer än tillräckligt med laddström. Generatorn reglerar ju på konstant spänning och batteriet får dra den laddström det behagar dra. Orsaken till att biltillverkarna ofta förser bilar för Norden med kraftigare generatorer än vad som används i sydligare länder är istället att vi har mer av stora strömförbrukare som är igång långvarigt under körning - halvljusautomatik, elvärmesitsar och liknande.
Om man vill få bättre fart än vanligt på startmotorn är det bästa att ägna den lite uppmärksamhet regelbundet - plocka isär, rengöra, smörja, byta ut eventuellt slitna kol och lagerbussningar. Se också till att alla anslutningar på batteri- och jordkablar som startströmmen ska passera är i bra skick och inte ger onödigt spänningsfall.