Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-10-31 23:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-08-20 15:29 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-20 15:23
Inlägg: 16
Ort: Dalssland
Konvertering till E 85 Traktor BM Terrier motor B16C

B16 C , tror att det endast är kammen och vartalregulator och förgasare som skiljer motor från Pv och amazon annat är det med BM T22 T24 den har ju fotogen / bensin motorer med lägre kompressioner

Hällde på 20 liter E85 på traktorn, det var bensin kvar i tanken , det går 40 liter i tanken så det BLEV väl 50 % ETANOL .

Det verkar vara starka saker, klarlacken som jag sprajat utanpå " Terrier " klistermärkena försvann, tanklockspackning gjorde i polyuretan blev förstörd så jag fick ha en trasa runt tanklocket när jag körde.

Traktorn blev lite tröttare efter en stund, fick dra ut choken , men sen skruvade jag ut en skruv ( står BLANDNINGSSKRUV FÖR tomgång i instuktionsboken) på förgasaren 3 varv så gick den bättre.

finns ju ej så mycket mer att skruva på den förgasaren,

Om det står BLANDNINGSSKRUV FÖR tomgång i instuktionsboken, är det bara justering för tomgång, det är enda justering på förgasaren Zenit 26-VME förgasare som endast finns på traktorerna ej samma som bilarna

det finns 2 st munstycke som går att skruva loss
Huvudmunstycke 55
Kompensationsmunstycke 75

Hur justerar man in motorn, känner så den svarar på gaspådrag, inte så lätt att höra om motorn spikar på en traktor ??


Fördelaren är renoverad och Ignitor brytarlöst tändsysten och tändspole


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 20:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Prova att öka huvudmunstyckets diameter 10-15 % och ställ sedan in blandningsskruven så att motorn går bra på tomgång och svarar drägligt på gaspådrag.

Visst är förgasaren en stigförgasare, liknade den som sitter på CF22/CB22 -motorerna på T24 m fl?

Även en vanlig B16-motor har ju med dagens mått ganska låg kompression, så det är nog helt omöjligt att få den att spika på E85 hur fel bränsleblandning och tändläge än blir. Om tändningen står för tidigt så kommer motorn att gå "hårt" och tappa effekt men den kommer antagligen inte att spika.

Jodå, en del sorters sprayklarlack löser sig i sprit. Men en polyuretanpackning borde definitivt hålla för E85, är du säker på att det inte var någon annan slags gummi egentligen? Det finns många som med gott resultat har lagat bränsletankar, för både bensin och E85, med polyuretantätningsmassa (t ex Sikaflex).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 20:45 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-20 15:23
Inlägg: 16
Ort: Dalssland
läst nån stans att man skulle ändra tändning och hur mycket??

polyuretan packningen löstes väl kanske inte upp , utan den blev skev

kompressionsförhålllande 7,4:1

kompressiontryck varm motor vid kringvridning med startmotor 200 r/m 9,8-10,2 kp/cm2


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 20:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Det är lämpligt att börja med att inte röra tändläget alls utan först ge sig på förgasaren och få till bränsleblandningen så att motorn går bra under alla förhållanden. När det är klart kan man fundera på att ställa tändningen lite tidigare för att få bättre bränsleekonomi.

Ofta skulle man kunna vinna ännu mer på att ändra tändförställningskurvan än på att bara vrida fördelaren och ändra tändläget över hela registret.
Ställer man tändningen för tidigt finns det risk för bakslag vid start eller att det inte går att hålla ner tomgångsvarvtalet, speciellt om förgasaren börjar vara sliten så det läcker mycket luft förbi gasspjället. Man bör inte gärna ha tändningen tidigare än 10-15 ° före övre dödpunkt vid startmotorvarvtal, speciellt inte på en motor som också har startvev.

Se till att centrifugaltändförställningen inte börjar förrän en bit över normalt tomgångsvarvtal, annars kan det bli svårt att få stabil tomgång. Det är säkert inga problem om tändförställningskurvan kontrollerades vid fördelarrenoveringen, men annars är det vanligt på gamla fördelare att centrifugaltändförställningen börjar alldeles för tidigt om fjädrarna börjar bli utmattade.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 21:05 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-20 15:23
Inlägg: 16
Ort: Dalssland
I verkstadshandboken står det 21 grader f ö d för bränsle 93 oktan vid 1250 varv

Men Ronwill som renoverade fördelaren har skrivit så här

8 grader vid stillastående motor 38 grader vid 3000 varv


Har gjort en ny spjäll axel till förgasaren för det var stort glapp där


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 21:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Ok, det låter bra!

Börja med 8 ° och kolla med stroboskoplampa att tändförställningen inte börjar förrän en bit över normal tomgång. En B16 brukar ha rätt lågt tomgångsvarvtal, kanske 600-700 varv/min, då är det kanske lagom att tändförställningen börjar vid 800-1100 varv/min.

När du är nöjd med förgasaren kan du prova med 10-12 ° tändläge vid stillastående motor och se vad det ger för resultat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 21:48 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-20 15:23
Inlägg: 16
Ort: Dalssland
Hur ställer man tändningen med stillastående motor??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 08:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Just ja, du hade ju brytarlöst tändsystem, då är det svårt att göra tändinställning med stillastående motor. Men det går lika bra vid antingen startmotorvarvtal eller med motorn på så låg tomgång att centrifugaltändförställningen säkert inte har börjat gripa in.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 19:10 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-20 15:23
Inlägg: 16
Ort: Dalssland
Det står så här i pappret som jag fick av Ronwill Speedshop om fördelaren

Efter renovering

Fördelargrader.......fördelarvarv

5 grader................650 RPM
7,5 grader.............1000 RPM
10 grader..............1200 RPM
Max 15 grader........1400 RPM

Vevaxelgrader.........vevaxelvarv

10 grader..................1300 RPM
15 grader..................2000 RPM
20 grader..................2400 RPM
Max 30 grader...........2800 RPM


Borrning huvudmunstycke 0,55 mm hål 10%- 15% = 0,578 - 0,591

Jag hade inget borr men jag kom å tänka på rensnålar till gassvets finns 0,5mm 0,6 mm 0,7 mm är ju bra att kolla storlek hål med också

Så munstycke i borrmaskinen och rensnål i hålet munstycke.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-29 15:18 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-20 15:23
Inlägg: 16
Ort: Dalssland
Har ställt tändningen på 10- 12 grader, och justerat blandningsskruven för tomgången.

Så nu tycker att den inte går så illa, verkar starta rätt bra med choken ut.

Har försökt att justera varvtalregulatorn, den varvar säkert 4500 varv skall varva max 2800 varv, har gjort som det står i verkstadshandboken, vet inte vad som är felet

Men det finns många stag som går till varvtalregulatorn och till förgasaren som det är glapp i ( uppförstorad hål ) funderar om man kunde sätta dit kullänkar samma som till bil istället.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-29 15:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Kan det vara någon som har bytt till en starkare regulatorfjäder eller kortat av den, just för att få upp maxvarvtalet? Ibland har man sett på gamla traktorer att några varv i regulatorfjädern är hopnajade med ståltråd.

Man kan kanske dra en del slutsatser av hur regulatorarmar och sånt rör sig när man ändrar gaspådraget. Eller, för den delen, om man har handgasen i ett fast läge och "stör" reglersystemet genom att dra i staget mellan regulatorn och förgasaren för hand. Då märks det ju tydligt om den överhuvudtaget försöker reglera eller inte.

Det kan ju också tänkas att något i den "inbyggda" delen av regulatorn är hopkärvat pga gammal olja eller liknande.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-29 16:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-20 15:23
Inlägg: 16
Ort: Dalssland
fjädrarna har rätt längd efter verkstadshandboken


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-29 20:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Ok, verkar det som om regulatorn försöker reglera överhuvudtaget eller griper den aldrig in alls för att dra ner gasen?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-29 23:23 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-20 15:23
Inlägg: 16
Ort: Dalssland
Det sitter 2 st stoppskruvar, en till fotgas och en till handgas.

Jag justerade in stoppskruven till fotgasen så att den varvade max 3000 varv, men sen när jag provkörde orkade den inget ting och inte varva upp alls, så jag fick justera tillbaka skruven igen så nu går det att varva minst 4000 varv.

Tack för all hjälp :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 09:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Det tyder ju på att regulatorn inte reglerar alls. Om den fungerar som den ska så kommer den ju att dra på fullgas på förgasaren så snart det börjar gå lite tungt för motorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011