Det börjar kanske hända saker nu:
http://www.aftonbladet.se/bil/article15718563.abCitat:
Resultaten på de tio bilar, fem diesel och fem bensinbilar, som ingick i undersökningen var mellan 20 och 54 procent högre när det gäller bränsleförbrukning.
– Vi har mätt bränsleförbrukning på exakt samma sätt som biltillverkarna. Men vi har inte optimerat bilarna och förutsättningarna som tillverkarna gör, som till exempel använder proffsförare för att få fram lägre förbrukningsvärden när de testar bilarna, säger Alrik Söderlind, chefredaktör på Auto motor & sport.
De fem bensinbilarna var i snitt 26 procent törstigare och dieselbilarna 36 procent.
Till exempel var Fiat Punto 39 procent törstigare jämfört med den officiella siffran och Volvo V70 1,6D Drive 28 procent.
De som avvek minst var Citroën C1 och Dacia Sandero med elva procent.
11% tycker jag är helt godtagbart, allt över 20% är dåligt och dieselbilarnas siffror är väl i princip lurendrejeri som jag ser det. 0.5l/mil blir 0.7l/mil i verkligheten.
Citat:
Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, tycker inte att konsumenterna luras. Han berättar bland annat att tillverkarna inte har ljuset, elbackpeglar och ingen rumpvärme på under testerna.
Mätningarna görs i laboratorium, det är reglerat hur man ska mäta enligt EU-direktiv. Det är lika för alla tillverkare i hela Europa. Men vi har inga problem med att införa en världstandard där man mäter i verklig trafik, bara man fortsätter jämföra äpplen med äpplen och päron med päron, säger han.
En spännvidd på 11 till 54% indikerar väl att mätningarna är rätt dåligt utförda hos de olika tillverkarna.